دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران در 7 ماه سپری شده از سال بازدهی میانگین 6/16 درصدی را از خود به نمایش گذاشت که در مقایسه با بازدهی 7/11 درصدی اوراق مشارکت سیستم بانکی کارنامه موفق تری به شمار می‌رود.اما بازدهی بورس به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که در این مدت،12 صنعت حاضر در بورس وضعیت به مراتب بهتری نسبت به کل بازار را تجربه کردند.بررسی‌ها نشان می دهد که در دوره 7 ماهه، 12 صنعت بورسی بین 5/17درصد تا 277 درصد سودآوری داشته‌اند که در مقایسه با بازدهی میانگین بازار عدد قابل توجهی است.

در بررسی دنیای اقتصاد مشخص شد
سبقت 12 گروه از بازدهی بازار سهام
در شرایطی بورس تهران در ۷ ماه گذشته از سال ۶/۱۶ درصد بازدهی داشته که سودآوری ۱۲ گروه از بازدهی شاخص بورس بیشتر بوده است
گروه بورس- علیرضا باغانی: هفت ماهه نخست سال جاری در شرایطی سپری شد که بورس اوراق بهادار تهران توانست با رشد 6/16 درصدی کارنامه قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد.
اما هرچند در این دوره بازار سرمایه از بازدهی میانگین موزون بیش از ۱۶ درصدی برخوردار شد ولی رشد و سودآوری ۱۲ گروه حاضر در بورس تهران از کل بازار بیشتر بود.
محسن نظری تحلیلگر بورس 24 در این زمینه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در این مدت گروه زراعت که تک سهم مگسال را در دل خود جای داده است، با بازدهی 277 درصدی بیشترین بازدهی را از ابتدای سال تاکنون، نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. مگسال که با رشد بالای قیمت شیر توانست به سود بسیار خوبی دست یابد. همچنین چشم‌انداز مناسب سهم باعث شد تا رشد قیمتی بالایی نیز نصیب سهامداران این تک سهم گروه زراعت شود.
وی افزود: در پله دوم بهترین بازدهی ۷ ماهه سال ۹۱ شاهد بازدهی ۵۹ درصدی گروه صنایع غذایی بودیم. گروهی که شرکت‌های حاضر در آن به واسطه افزایش شدید اقلام و کالاهای مرتبط با صنایع خود با رشد قیمتی بالایی همراه شده‌اند، به طوری که این شرکت‌ها توانستند بازدهی خیره‌کننده‌ای را به خصوص در مهرماه رقم بزنند.
وی با اشاره به بازدهی 52 درصدی گروه کانی‌های فلزی در 7 ماهه نیز گفت: این گروه هم با افزایش رتبه خود به پله سوم بیشترین بازدهی 7 ماهه اول سال جاری رسید. در این گروه شرکت‌های فلزی مانند شرکت‌های سنگ‌آهنی، معادن و فلزات، معادن بافق، باما و توسعه معادن روی حضور دارند.
به گفته وی، در رتبه برترین‌های بورس، گروه شیمیایی با ثبت سود ۴۶ درصدی و سیمان و فلزات اساسی با ارائه بازدهی به ترتیب ۴۴ و ۳۹ درصدی خودنمایی می‌کنند.
سهامداران چه گروه‌هایی سود کردند؟
این کارشناس با اشاره به وضعیت گروه‌های منفی بازار هم گفت: در دوره ۷ ماهه گذشته شاخص رادیویی با بیشترین بازدهی منفی رکوردار نیمه اول سال ۹۱ شد، گروهی که مخابرات ایران مهمان این گروه بوده است. گروه مزبور در دوره زمانی یادشده ۲۳ درصد بازدهی منفی از خود بر جای گذاشته است.
اما پله دوم بیشترین بازدهی منفی نیز به گروه «سایر مالی» با بازدهی منفی بیش از 15 درصد رسید. گروهی که شرکت‌های لیزینگی یعنی لیزینگ رایان سایپا، غدیر، صنعت و معدن و لیزینگ ایران میهمان این گروه هستند.
اما پله سوم بیشترین بازدهی منفی هم به گروه ابزار پزشکی اختصاص یافته است. شاخصی که تک سهم کنتورسازی در آن قرار دارد. شرکتی که به واسطه کاهش سود خود در سال ۹۰ با افت قیمتی شدیدی همراه شده است.
اما نکته قابل تامل اینکه در پروسه زمانی یادشده از بین 39‌گروه حاضر در بورس تهران، تنها 19 گروه منفی بوده‌اند که البته بیشترین بازدهی منفی 23 درصد بوده است. این آمار حاکی از آن است که در 7 ماهه زیان برخی از گروه‌های زیان‌ده کنترل و حتی با کاهش مواجه شده و در واقع حتی شرکت‌های کم‌طرفدار بازار سرمایه نیز از رشدهای خیره‌کننده بازار بی‌نصیب نبوده‌اند.
«بورس» از «بانک» پیشی گرفت
در همین حال فعالان اقتصادی در حالی 7 ماهه اول سال جاری را پشت سر گذاشتند که دلار آمریکا در این مدت رشد 89 درصدی را شاهد بود و سکه هم رشد قیمت 84 درصدی را به خود دید. در همین حال قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از سطح 76 هزار و 850 تومان اول سال با 92 درصد افزایش به سطح 148 هزار تومان در پایان مهرماه رسید. حال آنکه طلای جهانی حرکت همسویی با ایران نداشت و نرخ هر اونس طلا در جهان از هزار و 660 دلار، تنها جهشی 61/3 درصدی به خود دید تا سطح هزار و 720 دلاری را تجربه کند.
اما از آنجا که همواره وضعیت سیستم بانکی به عنوان یکی از بازارهای مهم رقیب بورس همواره توسط معامله‌گران رصد می‌شود، یادآوری این نکته ضروری است که در مدت یادشده اوراق مشارکت و سپرده بانکی تنها توانسته‌اند، ۷/۱۱ درصد سود به سرمایه‌گذاران خود برسانند و از حیث سودآوری از بورس عقب مانده‌اند.
این در حالی است که روایت‌های غیررسمی از بازار مسکن از رشد قیمت 35 تا 40 درصدی قیمت مسکن در پایتخت در 7 ماهه حکایت دارد که البته برای قضاوت در مورد این بازار باید منتظر آمار مراجع رسمی بود.