روز گذشته بازار به نسبت افت سنگینی را تجربه کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۴/ ۱ درصد افت داشت و در سطح ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار واحدی آرام گرفت. در این میان شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیت چندان بهتری را تجربه نکرد و حدود ۸۸/ ۱ درصد ریزش داشت و در سطح ۷۴۶ هزار و ۵۸۷ واحدی قرار گرفت. در این میان نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «میدکو» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند و «شهر»، «خودرو» و «خگستر» سه نماد پر تراکنش روز سه‌شنبه بودند. در این میان به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار و تصمیم‌های غیرمنتظره سیاستگذاران در فضای غبارآلود کنونی کمی بدبین شدند. چرا که در روزهای گذشته چشم خریداران بازار تحت تاثیر تصمیم‌های دولتی سرد شده و اعتماد چندانی برای سرمایه‌گذاران باقی نمانده است.

سلمان نصیرزاده copy

در این میان سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: بازار سرمایه چند هفته‌ای است که وارد فاز اصلاحی شده و مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. حال ناخوش چند وقت اخیر بازار را می‌توان مداخلات دومینو‌واری دانست که موانعی را بر سر مسیر حرکت بازار ایجاد کردند. به‌طوری که این مداخلات از انتشار صورت‌های مالی گروه خودرویی آغاز شد و در چند روز گذشته نیز مصوبه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مانند تیری بر قلب بازار سرمایه بود و جان و روح بازار را آزرده کرد. از این‌رو با توجه به اینکه بازار سهام زیر ساطور مداخلات بوده و زمانی که این مداخلات افزایش پیدا کرده است شاهد آن بودیم که جریان پول، ترسو‌تر از همیشه عمل کرده و شرایط بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار فراهم شده است. در چند روز گذشته نیز با توجه به مصوبه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی که بازار حدود 50 هفته از انتشار نامه آن بی‌خبر بوده است خود به این موج نا اطمینانی دامن زد. روز گذشته نیز بازار غریبانه‌تر از همیشه بود و ارزش معاملات کاهش چشم‌گیری داشت. از این رو پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم در کوتاه‌مدت انتظار بازگشت بازار روی ریل صعودی را داشته باشیم.

محسن افشارمنش (3) copy

در این بین محسن افشارمنش، تحلیلگر گروه مالی مهرگان پیرامون بازار گفت: در واکاوی اوضاع و احوال بازار باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی بازار از جنبه‌های گوناگونی تحت فشار قرار گرفته است. به‌طوری که تغییرات نرخ‌های جهانی در هفته‌های گذشته تاثیر فزاینده منفی روی بازار سرمایه و به خصوص صنایع کامودیتی‌محور گذاشته است. در این بین صنایع پتروشیمی و فولادی بازار تحت تاثیر مستقیم سیاست‌های بانکی جهانی، شرایط چندان خوشایندی را تجربه نمی‌کنند. از سوی دیگر مصوبه تغییر قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی و صنایع دیگر همچون امواج سهمگینی بر بازار سرمایه وارد شد و آثار زیان بار آن همچنان روی بازار نمایان است. در این میان به نظر می‌رسد در شرایطی که نرخ ارز نوسانات خاصی از خود نشان نمی‌دهد صنایع ریالی بازار سهام می‌توانند روزهای بهتری را داشته باشند. بنابراین تا زمانی که نرخ ارز روند به خصوصی به خود نگیرد، همچنان باید شاهد روزهای نوسانی و رکودی بازار بود.

رسول جاویدی copy

همچنین رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه نیز اوضاع بازار را این‌گونه شرح داد: روز گذشته بازار سرمایه در حالی ریزش حدود 30 هزار واحدی را تجربه کرد که انتظار می‌رفت بازار مساعدتری را شاهد باشیم. در ساعات ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه بازار شرایط چندان تلخی نداشت و به نسبت وضعیت متعادلی را پشت سر گذاشت. با این وجود هر چه به ساعات پایانی معاملات نزدیک شدیم، شاهد افزایش موج عرضه‌ها بودیم به‌طوری که حتی در برخی نمادها صف‌های فروش سنگینی تشکیل شد. در این میان به نظر می‌رسد در روزهای اخیر به سبب انتشار دیرهنگام نامه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی نااطمینانی سرمایه‌گذاران نسبت به ماه‌های آینده بازار به اوج خود می‌رسد.

 با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد انتشار گزارش‌های مطلوب صنایع گوناگون بودیم، انتظارات بر این مبنا بود که این صنایع محوریت بازار را در دست بگیرند و با خانه‌تکانی بازار بار دیگر روزهای شیرین بازار نمایان شود. بنابراین انتظار می‌رود برای روزهای باقی مانده فصل تابستان بازار روزهای متعادل رو به مثبتی را تجربه کند.

بنابراین در مجموع کارشناسان بازار سرمایه با توجه به خروج نقدینگی این روزهای بازار نسبت به آینده نزدیک بورس خوش‌بین نیستند. به طوری که روز گذشته آمار چندان جالبی از ارزش معاملات مشاهده نشده است و بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در بیستمین روز از چهارمین ماه سال حکایت از خروج سنگین سرمایه حقیقی‌‌‌ها از بازار سرمایه دارد. در این بین باید دید روند کاهشی نرخ ارز که از روز گذشته آغاز شده است تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود و بازار چه واکنشی نسبت به آن نشان خواهد داد.