4 copy

مدیرعامل فرابورس، در نشست نمایشگاه صنعت مالی به تشریح اینکه چرا سازمان به تخصیص عرضه اولیه‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تمایل دارد، پرداخت.

محمدعلی شیرازی با اشاره به اهداف سال جدید سازمان فرابورس، به سرمایه‌گذاران عادی توصیه کرد که برای سرمایه‌گذاری در بورس از روش‌های غیرمستقیم استفاده کنند. یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، خرید واحد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. وی افزود: به سه علت «پوشش ریسک سرمایه‌گذاری»، «تضمین صرفه‌های اقتصادی» و «استقبال مردم از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم»، اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها موجب کارآیی بهتر می‌شود. از سوی دیگر مساله حمایت از شرکت‌های کوچک نیز مطرح است. مدیرعامل فرابورس گفت: شرکت‌ها پس از پذیره‌نویسی وارد بازار اولیه می‌‌‌شوند و در این مرحله که به عرضه اولیه مشهور است در صورتی که به روش ثبت‌سفارش انجام شود، احتمال آنکه سهام با بهایی کمتر از ارزش ذاتی خود مبادله شود بالا می‌رود؛ چرا که افراد حقیقی که در مبادلات سهام شرکت می‌کنند توانایی ارزش‌گذاری دقیق را ندارند و ممکن است به صورت هیجانی دست به خرید و فروش بزنند. بنابراین اگر عرضه اولیه در قالب حراج به صندوق‌ها صورت گیرد، افراد حرفه‌‌‌ای با دانش مالی می‌‌‌توانند ارزش‌گذاری بهتری انجام دهند و ارزش بازاری سهام را به ارزش ذاتی آن نزدیک کنند. البته روش ترکیبی، روش بهینه‌تری است. به این ترتیب که در مرحله اول، سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌ای قیمت دقیق‌‌‌تری را کشف کنند، سپس با اعلام قیمت کشف‌شده، افراد اقدام به ثبت‌سفارش کنند. با توجه به اینکه همه شرکت‌ها سرمایه زیادی ندارند، برای آن دسته از شرکت‌های با سرمایه خرد اهمیت فعالیت در قالب صندوق‌ها روشن‌‌‌تر است تا از تعیین قیمت پایین‌‌‌تر جلوگیری ‌شود.

شیرازی در پاسخ به انتقاداتی که درباره روش‌های عرضه اولیه وجود دارد، گفت: عمده عرضه‌‌‌های سال 1402 به روش‌‌‌ ترکیبی انجام شده است. به این ترتیب که قسمتی به صندوق‌ها حراج می‌شود و قسمتی از طریق ثبت‌سفارش مردم با قیمت کشف‌شده از حراج به صندوق‌ها در بازار عرضه می‌شود. در بین این 10نماد سه نماد «غمایه»، «ناما» و «والماس» از طریق حراج به صندوق‌ها عرضه شدند که بازدهی آنها از زمان عرضه اولیه زیر 20‌درصد است و «والماس» تنها نماد با بازدهی منفی است که قیمت کنونی آن به مقدار کمتر از قیمت روز عرضه رسیده است. چهار نماد «کتوسعه»، «نیان»، «عالیس» و «زفجر» به روش ترکیبی به میانگین بازدهی حدود 40‌درصد رسیده‌‌‌اند و در نهایت سه‌نماد از طریق ثبت‌سفارش عرضه شده‌‌‌اند.