بانک‌های آمریکایی مورگان استنلی، بانک نیویورک ملون و چارلز شواب رشد ۱۹‌درصدی درآمد را گزارش کردند، درحالی‌که سهام PNC Financial Services پس از اینکه درآمد آن کمتر از برآوردها منتشر شد، حدود ۳‌درصد کاهش یافت. انتشار گزارش‌های پر فروغ درآمد بانک‌ها افق روشنی را درمیان دیدگان سرمایه‌گذاران افروخت.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال‌رزرو برای مهار تورم افسارگسیخته، اقتصاد را در چاله نابودی رها نکرده است. در این میان معاملات آتی S&P ۵۰۰ و Dow Jones Industrial Average کمتر از حدود ۱/ ۰‌درصد افت کرد درحالی‌که معاملات آتی Nasdaq۱۰۰ کمی بیشتر از شاخص داوجونز تضعیف شد که نشان‌دهنده حرکت‌های ملایم سهام پس از زنگ افتتاحیه است.

روز دوشنبه، شاخص S&P ۵۰۰ در بالاترین حد خود از ماه آوریل ۲۰۲۲ بسته شد. البته روز گذشته اوراق قرضه دولتی نیز شرایط مطلوبی را احساس نکردند، به‌طوری‌که بازده اوراق ۱۰‌ساله خزانه‌داری از ۸/ ۳‌درصد در روز دوشنبه به ۷۷/ ۳‌درصد در روز گذشته کاهش یافت.

اقتصاد چین در سه‌ماهه دوم سال‌جاری در بحبوحه تقاضای ضعیف در داخل و خارج رشد اندکی را تجربه کرده‌است. داده‌های منتشرشده توسط اداره ملی آمار نشان داد که تولید ناخالص داخلی در ماه آوریل تا ماه ژوئن حدود ۸/ ۰‌درصد نسبت به سه‌ماهه گذشته، بر اساس تعدیل فصلی رشد داشته‌است.

این آمار در مقایسه با رشد ۲/ ۲‌درصدی GDP در سه‌ماهه اول نشان می‌دهد که سیاستگذاران بدون تشدید ریسک بدهی، کار بسیار دشواری برای تقویت اقتصاد و کاهش بیکاری خواهند داشت، با این‌وجود تولید ناخالص داخلی کشور اژدهای زرد در سه‌ماهه دوم ۳/ ۶‌درصد افزایش یافت که از ۵/ ۴‌درصد در سه ماه اول شتاب گرفته، اما این نرخ بسیار کمتر از پیش‌بینی رشد ۳/ ۷‌درصدی اقتصاددانان بوده‌است.

برخی از اقتصاددانان اظهار دارند که انتشار این داده‌ها خطر دست نیافتن چین به هدف رشد متوسط ۵‌درصدی برای سال‌۲۰۲۳ را افزایش خواهد داد. البته آمارهای رشد تولید صنعتی چین به‌طور غیرمنتظره‌ای از ۵/ ۳‌درصد در ماه مه ‌به ۴/ ۴‌درصد در ماه گذشته افزایش یافته، اما تقاضا همچنان با شیب نسبتا ملایمی روبه‌رو است.

سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت خصوصی نیز در ۶ ماه اول ۲/ ۰‌درصد افت ارتفاع داشته که این رقم در تضاد با رشد ۱/ ۸‌درصدی سرمایه‌گذاری توسط نهادهای دولتی است که نشان‌دهنده اعتماد ضعیف کسب‌وکار خصوصی نسبت به شرایط حال‌حاضر اقتصادی است.

شتاب ضعیف کلی و ریسک‌های رکود جهانی این انتظار را افزایش داده‌است که سیاستگذاران باید برای تقویت دومین اقتصاد بزرگ جهان اقدامات بیشتری انجام دهند. اقتصاددانان معتقدند که سیاستگذاران اقتصادی باید گام‌های محرک بیشتری از جمله افزایش هزینه‌های مالی برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی بزرگ، حمایت بیشتر از مصرف‌کنندگان، شرکت‌های خصوصی و کاهش برخی سیاست‌های دارایی را اجرا کنند.

از طرفی بخش املاک چین که حدود یک‌چهارم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، همچنان در روند نزولی قرار دارد و قیمت مسکن جدید در ماه ژوئن متوقف‌ شده‌است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سرمایه‌گذاری املاک پس از کاهش ۵/ ۲۱‌درصدی در ماه مه، در ماه ژوئن نیز ۶/ ۲۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهش داشته‌است.

یک مقام ارشد بانک‌مرکزی چین روز جمعه اعلام کرد که این بانک از ابزارهای سیاستی مانند نسبت ذخیره الزامی (RRR) و تسهیلات وام میان‌مدت برای مقابله با چالش‌های اقتصادی استفاده خواهد کرد، از همین‌رو به‌نظر می‌رسد در مقطع کنونی همه نگاه‌ها به نشستی است که رهبران ارشد کشورهای بزرگ اقتصادی می‌توانند تصویر روشن‌تری را برای روزهای آینده ترسیم کنند. سهام آسیایی روز دوشنبه با نگرانی سرمایه‌گذاران از سردرگمی اقتصاد چین به عقب رانده شدند.

روز گذشته شاخص‌های کشور چین نیز قرمزپوش بودند و شاخص شانگهای کامپوزیت با ۳۷/ ۰‌درصد کاهش به ۸۲/ ۳۱۹۷ واحد رسید ‌و شاخص شنژن نیز با ۳۴/ ۰‌درصد کاهش ارتفاع به ۹۶/ ۱۰۹۷۲ واحد رسید.

همچنین شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با ۰۵/ ۲‌درصد ریزش شدیدترین افت چند روز گذشته را تجربه کرد و در ۷۲/ ۱۹۰۱۵ واحد بسته شد. شاخص Nikkei ۲۲۵ ژاپن با ۳۲/ ۰‌درصد افزایش در ۸۹/ ۳۲۴۹۳ واحد بسته شد، درحالی‌که شاخص Topix با رشد حدود ۶/ ۰‌واحدی در ۲۸/ ۲۲۵۲ واحد به پایان رسید. معاملات آتی Eurostoxx ۵۰ و آتی FTSE هر دو ۴/ ۰‌درصد کاهش یافتند.

قراردادهای آتی S&P ۵۰۰ و معاملات آتی نزدک هر دو کمتر از کسری بودند، اما این به‌دنبال افزایش شدید هفته گذشته بود. سهام هند روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید. شاخص Nifty ۵۰ با ۷۵/ ۰‌درصد افزایش در سطح ۴۵/ ۱۹۷۱۱ واحد بسته، درحالی‌که S&P BSE Sensex با ۸۰/ ۰‌درصد صعود به ۹۳/ ۶۶۵۸۹ واحد رسید.

از طرفی داده‌های CPI کانادا روز گذشته منتشر شد و در بعد زمانی یک‌ساله تغییر محسوسی را تجربه نکرده و برخلاف انتظار کارشناسان به‌ثبت رقم ۷/ ۳‌درصدی، به مانند ماه گذشته رقم ۹/ ۳‌درصد را به خود دید. در این بین پوند استرلینگ (GBP) با افزایش مجدد نااطمینانی‌ها پیش از انتشار آمار تورم در بریتانیا، به زیر مقاومت سطح ۳۱۰۰/ ۱‌دلاری بازگشت.