بازار سرمایه، بازار پرطراوت نیمه بهار سال‌جاری بود، به‌طوری‌که اواسط اردیبهشت شاخص‌کل بورس تهران موفق به فتح قله ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار‌ واحدی شد، اما دیری نپایید که ابرهای سیاه، آسمان آبی بازار را فراگرفت.

در این میان که بیش از سه ماه از روزهای پرفروغ بازار می‌گذرد، بورس همچنان در دره‌های ناامیدی و خشم فروخورده به تنفس مصنوعی خود ادامه می‌دهد و افت حدودی ۹۳/ ۲۲‌درصدی را به‌ثبت رسانده است. در این بین شاخص‌کل بورس تنها در

 ۴ روز معاملاتی اخیر حدود ۱۵/ ۲‌درصد نوسان منفی داشته که از کم‌رمقی حاد بازار در روزهای نه‌چندان داغ فصل تابستان نشان دارد. روز گذشته نیز روز نیمه‌جان سرخ دیگری برای بازار بود. در این میان شاخص‌کل بورس تهران دومین روز معاملاتی هفته را با ۱۸/ ۰‌درصد ریزش خاتمه داد و در سطح یک‌میلیون و ۹۵۴‌هزار‌واحدی قرارگرفت.

افت ارتفاع ۳‌هزار‌واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی در تابلو ثبت شد که بازار به سطح حمایتی یک‌میلیون و ۹۵۰‌هزار‌واحدی بسیار نزدیک شده‌است، با این‌وجود دیگر نماگرهای بازار نیز وضعیت مطلوبی را تجربه نکردند، چنانکه نماگر هموزن که سنجه مناسبی جهت واکاوی همه‌جانبه نمادهای مختلف بازار سهام است نیز افت ۵۱/ ۰‌درصدی داشت و در ارتفاع ۶۷۳‌هزار و ۵۷۹‌واحدی آرام گرفت.

روز یکشنبه، روز معاملاتی خسته کننده دیگری برای نمادهای فرابورسی بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس تهران که نماگری برای ارائه سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است، حدود ۳۶/ ۰‌درصد سرخ‌پوش شد و در ارتفاع ۲۵‌هزار و ۱۳‌واحدی آرام گرفت.

در بیست و نهمین روز مردادماه نمادهای «فارس»، «میدکو» و «وپاسار» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «فجهان»، «خاور» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین «خگستر»، «شهر» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار سهام این روزها در انتظار اخبار تاثیرگذار مثبت مانده‌است.

 در این باب به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که نرخ ارز در کانال ۴۸ تا ۴۹‌هزار‌تومانی افت و خیز‌های اندکی دارد و ارزش معاملات رشد به‌خصوصی نمی‌کند باید تماشاگر چنین بازار کم‌رمقی باشیم و قسمت پایانی سریال تکراری این روزها به این زودی‌ها در تابلوی معاملاتی بازار به نمایش در نخواهدآمد.

روز گذشته انتشار اخبار عرضه صکوک مرابحه دو شرکت دارویی، تمدید مهلت صندوق‌های درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری و شایعه تغییر دامنه‌نوسان فضای مطبوعی را در اتمسفر بازار ایجاد کرد.

در این میان شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مُدام) طی اطلاعیه‌ای خبر انتشار صکوک مرابحه را در بازار به‌راه‌انداخت، به‌طوری‌که صکوک مرابحه شرکت دارویی و نهاده‌‌‌‌‌‌‌های زاگرس دارو پارسیان به ارزش ۲۰۰‌میلیارد‌تومان با عمر ۴‌ساله و نرخ ۱۸‌درصد از طریق شرکت کار‌‌گزاری تامین سرمایه نوین به‌عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تامین سرمایه نوین به‌عنوان متعهد پذیره‌‌‌‌‌‌‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی مرداد پنجم با مسوولیت محدود از طریق فرابورس از روز دوشنبه به مدت در نمادهای «زاگرس دارو۰۶» و «دسانکو۰۶» عرضه عمومی خواهد شد.

 همچنین عرضه دیگری که در روز دوشنبه از طریق فرابورس صورت خواهد گرفت، صکوک مرابحه ۱۵۰‌میلیارد‌تومانی شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی با نرخ ۲۳‌درصد و با توثیق اوراق‌بهادار به‌عنوان ضمانت است. ناشر این اوراق شرکت واسط مالی اسفند پنجم بوده و بازارگردانی و تعهد پذیره‌‌‌‌‌‌‌نویسی آن بر عهده شرکت تامین سرمایه تمدن است.

تمدید مهلت صندوق‌های درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری نیز خبر دیگری بود که در فضای غبارآلود این روزهای بازار پیچید. ۵ اردیبهشت سال‌جاری که بازار در اوج خوشحالی و برفراز قله‌های صعود در حال پرواز بود، طبق آخرین ابلاغیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ۱۵‌درصد به ۱۰‌درصد کاهش یافت و برای اعمال آن ۳ ماه به صندوق‌های درآمد ثابت مهلت داده ‌شده بود.

در همین باب روز یکشنبه امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس خبر تمدید مهلت مذکور را داد و گفت: با مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، مهلت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری در سهام، تا پایان امسال تمدید شد.

روز شنبه همزمان با شروع نه‌چندان دلچسب کننده هفته آخر معاملاتی پنجمین ماه سال ‌شایعاتی پیرامون تغییر دامنه‌نوسان سایه سنگینی بر بازار سهام افتاد. بر همین اساس بود که امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نسبت به این شایعات واکنش نشان‌داد و گفت: ‌‌‌‌‌‌‌پیرو شایعات مطرح‌شده در فضای‌مجازی به اطلاع سهامداران محترم می‌رساند هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه برنامه‌‌‌‌‌‌‌ای برای کاهش دامنه‌نوسان وجود ندارد.

از طرفی روز شنبه رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق‌بهادار تهران در ارتباط با امضای بیانیه ریسک شرطی برای حضور در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌‌‌‌‌ای اظهار کرد: بورس‌های اوراق‌بهاداردر ایفای نقش خود به‌منظور تامین منابع و کمک به رشد توسعه اقتصادی ابزارهای متنوعی را طراحی کرده که هرکدام از آنها به لحاظ ریسک، بازدهی، الزامات افشا و سازوکارهای معاملاتی ویژگی‌های متنوعی دارند. جدا‌سازی ابزارهایی با ریسک بالا و انتقال آنها به بازار خاص، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران را نسبت به نحوه معاملات باخبر کرده و کمک می‌کند سرمایه‌گذاران با علم ‌‌‌‌‌‌‌وآگاهی در این بازار اقدام به معامله کنند.