۷۴۱۹...۰۹۱۲: در سال ۹۹ برخی مسوولان از مردم دعوت کردند تا پول خود را وارد بازار سرمایه کنند. برخی هم اعلام کردند با ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد می‌توانند با کمترین ریسک سرمایه‌گذاری مواجه شوند. بنده هم تحت‌تاثیر همین تبلیغات نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی یکم اقدام کردم تا هم سرمایه‌ام رشد کند و هم دغدغه ریسک‌های پی‌درپی را نداشته باشم اما این اتفاق هرگز نیفتاد. در‌حال‌حاضر به دلیل وضعیت نامساعد این صندوق‌ها نه‌تنها اعتمادم به توصیه‌های اقتصادی مسوولان کمرنگ شده حتی معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار پولمان است. اقداماتی هم که در سال‌های اخیر در راستای بهبود وضعیت بازار انجام شده، نتوانسته از مشکلات بازار کم کند. درواقع بازار سرمایه تبدیل به بازاری با شفافیت اندک شده است. مسوولان مربوطه نیز پاسخگوی این شرایط نیستند. به عنوان مثال مدیر صندوق موظف است در صورت درخواست سرمایه‌گذار، واحدهای سرمایه‌گذاری وی را به قیمت ارزش واقعی سهم ابطال کند.

در تمام صندوق‌های سرمایه گذاری سود سالیانه دریافتی از زیر‌مجموعه صندوق به جای تقسیم بین سرمایه‌گذاران به ارزش صندوق (NAV) افزوده می‌شود؛ البته به شرطی که مدیر صندوق واحدهای صندوق را به قیمت ناو یا ارزش واقعی سهم در صورت درخواست سرمایه‌گذار ابطال کند. مدیریت این صندوق از تعهد به‌وجود‌آمده در بند ۲ و ۳ قبل گفته که در ذات و از اصول سرمایه‌گذاری در صندوق است، سر باز زده و با بی‌توجهی به اصل تعهد در سرمایه‌گذاری موجبات ضرر و زیان معنوی و مادی فراوان و همچنین باعث نارضایتی سرمایه‌گذاران شده است.

مراتب فوق به‌کرات در سازمان بورس طرح شکایت شده اما تغییری در روند و عملکرد صندوق‌ها به وجود نیامده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خواهان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود به قیمت ناو یا ارزش واقعی مورد‌نظر هستند. این وضعیت در حالی است که در یک سال مبلغ ناچیزی سود تقسیم شده است.

۱۴۷۶‌...۰۹۱۹: در این وضعیت خرید چه سهامی از ریسک کمتری برخوردار است؟ لطفا از کارشناسان بپرسید در کوتاه‌مدت خرید سهام کوچک بهتر است یا سهام بزرگ؟

۵۷۶۱...۰۹۱۲: چرا با وجود آنکه از ابتدای هفته اکثر نمادهای بازار منفی معامله می‌شوند اما شاخص درصد ناچیزی از افت را نشان می‌دهد؟