روز یکشنبه شاخص‌کل بورس تهران حدود ۳/ ۰‌درصد رو به جلو حرکت کرد و در پایان ساعات معاملاتی توانست در سطح ۲‌میلیون و ۱۱۱‌هزار‌واحدی قرار بگیرد. در این بین روز گذشته دیگر نماگرهای بازار نیز وضعیت خنثای سبزفامی را تجربه کردند، به‌طوری‌که نماگر هموزن که سنجه مناسبی جهت واکاوی همه‌جانبه نمادهای مختلف بازار سهام است نیز با رشد ۲۸/ ۰‌درصدی روبه‌رو بود و در ارتفاع ۷۱۳‌هزار و ۶۵۳‌واحدی آرام گرفت. روز یکشنبه، روز معاملاتی کسل‌کننده‌ای نیز برای نمادهای فرابورسی بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس تهران که نماگری برای ارائه سطح عمومی قیمت‌ها و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است، با رشد محدود در ارتفاع ۲۶‌هزار و ۳۵۳‌واحدی قرارگرفت. در دوازدهمین روز شهریور نمادهای «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «وسپهر»، «انتخاب» و «صبا» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین «شپنا»، «شستا» و «ثشاهد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بورس روزهای عجیب و پر از سردرگمی را سپری می‌کند، به‌طوری‌که در روزهای اخیر با وجودی که رنگ تابلوی معاملاتی تمایل بیشتری به سرسبزی بهار دارد اما ارزش پایین معاملات و عدم‌ورود نقدینگی جذاب در جریان معاملات روزانه خود گواهی بر این ادعا است. در واکاوی وضعیت بازار سرمایه ‌بررسی نرخ ارز نیز همواره مهم است. همزمان با رشد ۱۱۲‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس از ابتدای هفته گذشته تا روز شنبه، نرخ ارز افت و خیز چندانی را از خود به نمایش نگذاشته و به مانند هفته‌های گذشته در کانال ۴۸ تا ۴۹‌هزار‌تومان نوسانات اندکی را به‌ثبت رسانده است، با این‌وجود روز گذشته همزمان با رشد بی‌حال نماگرهای بازار شاهد افزایش ۴۰۰‌تومانی اسکناس آمریکایی بودیم و حتی در ساعاتی از روز نرخ ارز، خود را تا مرز ۵۰‌هزار‌تومان نیز رساند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد بازار در شرایط فعلی کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی را با حرکت لاک‌پشتی چند‌روزه تا ورود نقدینگی فعال و افزایش مطلوب ارزش معاملات، طی کند.

به دنبال انتشار برخی شایعات بی‌اساس پیرامون تغییر دامنه‌نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فضای‌مجازی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در توییتی نسبت به این شایعات واکنش نشان‌داد. امیرمهدی صبائی در این‌باره اظهار کرد: هرگونه تغییر در دامنه‌نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تکذیب می‌شود. سخنگوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار همچنین تاکید کرد: سازمان بورس در راستای صیانت از امنیت روانی سرمایه‌گذاران، حق برخورد قانونی با افرادی که اقدام به انتشار اخبار کذب می‌کنند را برای خود محفوظ می‌دارد.

همچنین مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی درخصوص مزایای صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی اظهار کرد: از جمله مزایای صندوق‌های بازنشستگی می‌توان به تسهیل روند ورود و خروج سرمایه و برخورداری از ارکان نظارتی قوی همچون سازمان بورس اشاره کرد. دلبری در ادامه افزود: به دلیل انتشار منظم اطلاعات صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در سامانه کدال، اشخاص سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار می‌توانند نسبت به ‌عملکرد صندوق نظارت کافی داشته‌باشند. وی در ادامه در مورد تجارب سایر کشورها در بحث صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گفت: اگر صندوق‎های بازنشستگی تکمیلی که به‌تازگی در بازار سرمایه‌ پذیرش شده‌اند، مسیر صندوق‌های مشابه خود در سایر کشورها را در پیش گیرند، می‌توانند از منافع سایر طبقه دارایی‌ها مثل سهام استفاده کنند. در حال‌حاضر صندوق تامین آتی که در بانک‌ها یا سایر نهادها وجود دارد بر اساس آمار عملکرد مناسبی به لحاظ بازده ندارند، به همین‌خاطر صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با مشارکت نهادها و ناشران می‌توانند جایگزین مناسبی برای صندوق‌های فعلی باشند. وی در پایان در مورد اقدامات مجلس و دولت مبنی‌بر تقویت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، تصریح کرد: مجلس و دولت باید معافیت مالیاتی مناسبی برای این ابزارها بگذارند، زیرا این صندوق‌ها می‌توانند نقش موثری در اشتغال داشته‌باشند.

روز گذشته فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست ۲۰۲۳ را منتشر کرد. با زیر ذره‌بین قرار‌دادن گزارش اخیر WFE می‌توان بیان‌کرد که چگونه بحران‌های جهانی بر بازارها تاثیرگذار بوده‌اند. از جنبه دیگر سال‌جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال‌۲۰۲۲، شاهد کاهش تعداد جهانی عرضه‌های اولیه عمومی(IPO) و جریان سرمایه‌گذاری هستیم که حاکی از محتاط‌بودن شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی در سراسر جهان در بازارهای مختلف جهانی است. از طرفی این گزارش نشان می‌دهد فعالیت معاملاتی در سهام نقدی در مناطق مختلف دنیا کاهش‌یافته که نشان‌دهنده علاقه کمتر سرمایه‌گذاران برای مشارکت در بازارها در دوره مورد مطالعه بوده‌است، با این‌وجود حجم مشتقات معامله‌شده در بورس، به‌ویژه در قراردادهای نرخ بهره و کالا افزایش قابل‌توجهی داشته که نشان‌دهنده نیاز سرمایه‌گذاران به مدیریت ریسک، عدم‌اطمینان ناشی از افزایش نرخ بهره، چشم‌انداز جغرافیای سیاسی و ترس از تورم است. ارزش بازار جهانی سهام در نیمه اول سال‌۲۰۲۳ نسبت به پایان نیمه‌دوم ۲۰۲۲ به دلیل افزایش ارزش بازار در قاره آمریکا و منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا، ۵/ ۷درصد افزایش یافت، درحالی‌که منطقه آسیا-اقیانوسیه تقریبا هیچ تغییری را تجربه نکرد. در مجموع، شواهد نشان‌دهنده رشد بیش از ۸/ ۷تریلیون دلاری ارزش بازار در بازارهای جهانی است.