در مسیر شفافیت

ساسانی

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه با توجه به ابهاماتی که در چند ماهه گذشته در پارامترهای اقتصادی وجود داشت، ماه‌های بدی را پشت‌سر گذاشت. در ادامه با پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که انجام شد برخی از این موارد ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی شد. یکی از این چالش‌ها نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که تعیین نرخ ثابت هفت‌هزار‌ تومان برای آن باعث‌شده بود شرایط سودآوری آینده این شرکت‌ها تحت‌تاثیر قرار بگیرد. فرمولی‌شدن مجدد نرخ خوراک به سمت تحلیلی‌شدن این نرخ پیش‌رفت و باعث شد فعالان اقتصادی بتوانند چشم‌انداز نرخ خوراک را تعیین کنند و از آنجا که این در برنامه هفت‌ساله دوم درنظر گرفته‌شده، احتمالا در آینده دستخوش تغییری نمی‌شود و این نکته مثبتی است.

وی افزود: اما خبر بعدی که به بازار سرمایه کمک کرد، تغییر نرخ محصولات پتروپالایشی و فلزی از 28‌هزار و 500‌تومان به 38‌هزار و 500‌تومان بود. طبیعتا زمانی‌که نرخ خوراک بر اساس ارز مبادله‌ای محاسبه شود نرخ محصولات نیز بر مبنای این ارز محاسبه می‌شود و این موضوع شفافیت را افزایش می‌دهد و با خبری که بانک‌مرکزی در این‌خصوص مخابره کرد بازار سرمایه دیروز تقاضای خوبی را در تابلوی معاملاتی شاهد بود. علاوه‌بر این انتظار می‌رود در روزهای آینده به سمت شفافیت نرخ‌گذاری خودرو نیز حرکت کنیم. شورای‌رقابت قرار است نرخ جدید اعلام کند و وزیر صمت نیز به‌دنبال آن است که فرمول نرخ‌گذاری خودرو را تغییر دهد.

ساسانی ادامه داد: نکته بعدی نیز نرخ تسعیر ارز بانک‌هاست، طبیعتا با توجه به اینکه نرخ محصولات پتروپالایشی بر مبنای نرخ مبادله‌ای اعمال می‌شود باید منتظر ماند و دید بانک‌مرکزی در مورد نرخ تسعیر ارز بانک‌ها چه تصمیمی می‌گیرد، طبیعتا در این نرخ نیز تغییراتی اعمال می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند بازار سرمایه را دستخوش تغییراتی کند. مسلم اینکه جمیع اخباری که از ابتدای شهریور روزانه به بازار مخابره شده، باعث‌شده اعتماد و امکان تحلیل‌پذیری به بازار برگردد. این تحلیلگر افزود: این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار شده اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد ارزش معاملات است که با وجود همه این اخبار خوب هنوز نتوانسته به عدد قابل‌قبول و باثباتی برسد. در حال‌حاضر میانگین ارزش معاملات بین 5 تا 6همت در روز بوده اما برای یک بازار صعودی و پویا نیاز به افزایش بیشتر ارزش معاملات هست که امیدواریم در روزهای آتی شاهد آن باشیم.

 

شهریور نوسانی

مریم محبی

مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این‌خصوص گفت: مقداری از رشد روز گذشته هیجانی بود، نه به این معنا که بازار در مسیر رشد نباشد، اما رشد حدود ۲۵هزار‌واحدی که بیشتر مدیون رشد نمادهایی که از نرخ خوراک تاثیر می‌گیرند بود، زیاد منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بر همین اساس گمان نمی‌کنم هیجان دیروز ادامه‌دار باشد و به‌نظر می‌رسد بازار در این محدوده‌ها به ثبات برسد. وی افزود: با توجه به اینکه هفته آینده نشست شورای‌حکام را در پیش داریم و تسویه کار‌‌گزاری‌ها در انتهای شهریور و افشای صورت‌های مالی و عملکردی در ۶ماهه نخست که به‌نظر نمی‌رسد گزارش‌های زیاد چشمگیر باشند را پیش‌رو داریم، باید صبر کرد تا دو هفته آینده نیز بگذرد و تابستان به پایان برسد. وی بازاری نوسانی با خریدهای کوتاه و سودهای مقطعی را برای ادامه شهریور محتمل دانست و گفت: نکته بسیار مهم برای تداوم یک روند افزایش ارزش معاملات است که ارزش معاملات در حال افزایش نیست و این نشان‌‌دهنده این است که همچنان در بازار بی‌اعتمادی جریان دارد.

 

تغییر زمین بازی

علی عصاری

 علی عصاری، دیگر تحلیلگر بورسی با اشاره به انتشار خبر تغییر نرخ تسعیر ارز در بورس‌کالا گفت: این خبر بسیار خوبی برای بازار بود و رشد در بازار را ادامه‌دار خواهد کرد. این خبر ابتدا بر گروه‌های مرتبط تاثیر گذاشت اما در ادامه به کلیت بازار سرایت کرد. در نیمه دوم بازار صندوق‌ها نیز به این خبر واکنش مثبتی نشان‌دادند و صندوق‌های اهرمی سه‌درصد رشد کردند و این نشان می‌دهد که بازار در روز جاری نیز مثبت خواهد بود و جهش بازار ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: اخبار لحظه‌ای هستند اما ظاهرا زمین بازی عوض شده و شرایط بهتر شده و این را می‌توان از حجم و ارزش معاملات روز جاری مطمئن شد. با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار آزاد نیز مقدار کمی افزایشی بود شرایط برای بازار مثبت بود اما اینکه با وجود مخالفان تک‌نرخی‌شدن ارز این موضوع در ادامه چگونه باشد، هنوز محل ابهام است.