روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۴۳/ ۰‌درصدی همراه بود و در سطح ۲‌میلیون و ۱۳۵‌هزار‌واحدی آرام گرفت. افزایش ارتفاع ۹‌هزار‌واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که نماد‌های کوچک و با ارزش بازار پایین وضعیت بهتری داشتند، به‌طوری‌که شاخص‌کل هموزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است با صعود ۷۲/ ۰‌درصدی در سطح ۷۲۳‌هزار و ۱۷۶‌واحدی قرارگرفت. شاخص‌کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس بوده با افزایش ارتفاع ۴۸/ ۰‌درصدی در سطح ۲۶‌هزار و ۵۴۵‌واحدی ایستاد تا این سنجه آماری نیز همچون دیگر نماگرهای بازار روز یکشنبه را با سبزفامی به پایان برساند.

در این میان سه نماد «شپنا»، «شبندر» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی بازار سرمایه و نمادهای «شگویا»، «شاوان» و «فرابورس» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند، همچنین «تکاردان»، «شپنا» و «سصفها» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار سهام بودند. رشدهای کج‌دار و مریز روزهای پایانی تابستان عمدتا انرژی خود را از افزایش ارتفاع قیمت طلای‌سیاه و چشم‌انداز مثبت آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی می‌گیرد.

عامل اول مرهون نگرانی‌های حول کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی است و همچنان عاملی اثربخش بر قیمت‌ها از زمان اعلام تصمیم عربستان‌سعودی و روسیه برای تمدید کاهش عرضه ۳/ ۱‌میلیون بشکه در روز نفت تا پایان سال‌جاری، بوده‌است. از طرفی آمار تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی بهتر از حد مطلوب چین چشم‌انداز روشنی را در بازارها حاکم کرده و این آمار خود عاملی برای افزایش قیمت نفت بوده‌است. در این میان تداوم تزریق اخبار مثبت آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران چندان که باید بازار ارز را با تکانه‌های خاصی مواجه نکرده است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد تا عملیاتی‌شدن این خبر بازار سهام فراز و فرود خاصی را نچشد.

پیام الیاس کردی copy

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه بدین صورت اوضاع و احوال بازار را تشریح کرد: بازار سهام با حال روحی بهتری به استقبال هفته‌جاری رفته‌است، به‌طوری‌که با واکاوی تابلوی معاملاتی برتری رنگ سبز به‌طور واضح قابل‌مشاهده است، با این‌وجود یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در بررسی روند بازار زیر ذره‌بین قرار‌دادن ارزش معاملات روزانه بازار است. روز گذشته ارزش معاملات بازار به 5‌هزار ‌میلیارد‌تومان رسید. با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های تعدادی از کارشناسان به این سمت و سو می‌رود که روند نزولی بازار به اتمام رسیده و بازار وارد روند صعودی شده، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که ارزش معاملات رشد قابل‌ملاحظه‌ای نداشته‌باشد چندان نمی‌توان به صعود پر قدرت بازار امیدوار بود. همچنین انتشار اخبار مثبت بین‌المللی پیرامون آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی در کنار افزایش قیمت و فروش نفت در روزهای گذشته اتمسفر خوشایندی را در فضای بازار منتشر کرده‌است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود هفته منفی متعادلی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه درباره روند این روزهای بازار گفت: هفته گذشته هفته‌ای کم‌جان و بی‌هیجان برای بازار سرمایه بود و بازار سرمایه با بازدهی هفتگی حدود منفی یک‌درصدی به پیشواز تعطیلات رفت، با این‌وجود بازار نخستین روز هفته‌جاری معاملاتی را با امیدواری آغاز کرد. در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با شک و تردید به آینده بازار چشم‌دوختند و در صورتی‌که این شک و تردیدها کاهش پیدا کند، می‌توان روزهای درخشانی را برای بازار متصور بود. از طرفی بازار به انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا بر سر مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی اهمیت چندانی نشان نداده و در انتظار عملیاتی‌شدن این خبر روزهای معاملاتی را به انتها می‌رساند. این کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار در هفته‌جاری را بدین‌گونه پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار تعادل فعلی را حفظ کند و در روزهای آینده نیز افت و خیز چندانی را در کلیت بازار نداشته باشیم.

حمید کوشکی copy

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: نخستین روز از آخرین هفته فصل تابستان روزی کم‌نوسان برای نماگرهای اصلی بازار سهام بود. هفته گذشته نیز انتشار اخبار آزادسازی منابع ایران در کره‌جنوبی ‌بار دیگر در اتمسفر بازار ارز و سرمایه پیچید، با این‌وجود عدم‌نوسان بازار ارز به این اخبار نشان‌داد که انتشار اخباری از این دست نمی‌تواند بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار دهد. از طرفی انتشار آمار بانک‌مرکزی پیرامون مدیریت نقدینگی نیز با وجود نقدهای گوناگون چندان نامطلوب نبوده و می‌توان اظهار کرد که رشد نقدینگی سال‌جاری حدودا بین 23 تا 25‌درصد بوده‌است، با این‌وجود نکته حائزاهمیت اینکه بازار ارز تنها به انتشار نرخ نقدینگی توجه نمی‌کند و عوامل مختلفی بر تغییرات آن موثرند. همچنین با توجه به اینکه ریسک‌های مختلف بازار کاهش قابل‌توجهی داشته، اقدامات موثر پیرامون تعیین‌تکلیف نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی جان دوباره‌ای به بازار بخشیده است. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود معاملات کم‌حجم و کم‌جانی را بتوان برای روزهای آینده بازار متصور بود.