حالا در نیمه دوم مهرماه ایستاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، طی سه روز معاملاتی سومین هفته این ماه نماگر اصلی بورس ۳.۱‌درصد ریزش داشته و دوهزار و ۲۶۱‌میلیارد‌تومان پول از بورس خارج شده‌است. خروج پول در دومین روز از این هفته (یکشنبه ۱۶مهرماه) رکورد هم زد و بیشترین مقدار از ۲۰ تیر امسال بود. افت بازار سرمایه در حالی تشدید شده که گزارش‌های شهریورماه شرکت‌های بورسی تقریبا منتشرشده و کارشناسان در بررسی عملکردهای تجمیعی به کلیتی از وضعیت ۶ماهه صنایع نیز دست‌یافته‌اند.

جالب آنکه بعد از ماه‌ها انتظار برای فرارسیدن موعد یک محرک بنیادی و داخلی یعنی ارائه گزارش‌های عملکرد، حال درست در بحبوحه انتشار این گزارش‌ها یک عامل بیرونی (جنگ فلسطین و اسرائیل) بازار را تا این حد منفی کرده، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاخص‌کل را در پرتگاه از دست‌دادن محدوده مهم حمایتی دو‌میلیون‌واحدی قرارداده و عملا هفته‌ای جهنمی ‌را برای سهامداران رقم زده‌است؛ این در حالی است که سوغاتی جنگ برای سکه و دلار شیرین بوده‌است و این دو بازار بعد از مدت‌ها رخوت شوک مثبتی را دریافت کردند، اما وضعیت یکی از شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین محرک‌های بازار سرمایه چطور بوده‌است؟

 درون خوب و بیرون بد

کامل ابراهیمیان

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: چنانچه از منظر عوامل بنیادی موثر بر ارزش بازار و شاخص‌کل وضعیت بورس را تحلیل کنیم، خواهیم دید با افتی که بازار در 5ماه گذشته داشته، کاهش نسبت P/E گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگر بازار و همچنین کاهش ارزش دلاری بازار و رسیدن آن به کف حداقلی 160‌میلیارد دلار و از سوی دیگر روند رشد نسبی نرخ ارز و همچنین تغییر نرخ نیمایی از 28‌هزار و 500‌تومان به 38‌هزار و 500‌تومان بازار با پیشران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مواجه است که در گزارش‌های 9ماهه و به‌ویژه در گزارش‌های میان‌دوره‌ای پاییز و زمستان خود را نشان خواهند داد.

وی افزود: اتفاقات خارج از بازاری که در چند ماه گذشته رخ‌داده و به‌ویژه تصمیمات اثرگذار از جانب دولت مانند تغییر نرخ خوراک گاز و دوباره برگرداندن آن به فرموله‌شدن و مواردی که ریسک بودجه‌ای را بر سودآوری شرکت‌ها تحمیل می‌کند، عدم‌اطمینان را در بازار ایجاد‌کرده است. در این بین اتفاقات سیاسی خارج از مرزها نیز این بی‌اعتمادی را تشدید کرده و منجر به خروج سرمایه‌گذاران از بازار شده‌است. این اتفاق در حالی است که از نظر ارزندگی بازار در نقطه خوبی قرار داریم و اگر ریسک‌های خارج از بازار کاهش پیدا کند، به‌نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های 6ماهه و عملکرد ماه‌های آینده شاهد بهبود وضعیت شاخص‌کل و رشد ارزش بازار باشیم.

ابراهیمیان درخصوص ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در 6ماهه ابتدایی سال ‌و گزارش‌های منتشرشده شهریورماه گفت: عملکرد شرکت‌ها در نیمه ابتدایی امسال در مقایسه با 6ماهه ابتدایی 1401 با رشد حدود 38‌درصدی همراه بوده‌است. درآمد اکثر شرکت‌ها به‌رغم اینکه شاهد افت قیمت‌های جهانی بودیم و از دیگر سو بحث قطعی برق صنایع را داشتیم، قابل‌قبول بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مجموع درآمد شرکت‌های بورسی در 6ماهه ابتدایی سال‌جاری به حدود 1500 همت رسید ‌و درآمد شهریور این شرکت‌ها نیز با رشد 20‌درصدی همراه بود و به حدود 300 همت رسید. به‌طور کلی عملکرد درآمدی شرکت‌های بوسی به‌ویژه در برخی از صنایع مانند سیمان، دارو، فولاد و خودروسازی به‌رغم قیمت‌گذاری دستوری روند روبه‌رشدی داشت، اما در برخی از صنایع از جمله پتروشیمی به دلیل کاهش نسبی تولیدات و افت سنگین قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی، درآمد این گروه‌ها تقریبا مشابه 6 ماهه سال‌گذشته بود و رشد حدود یک‌درصدی داشتند. وی اظهار کرد: یکی از صنایعی که طی سه، چهار سال‌اخیر روند درآمدی مثبتی داشته، صنعت بانک و به‌ویژه بانک‌هایی بود که عملیات بانکی آنها مثبت است. در حال‌حاضر بانک‌هایی داریم که حساب‌های عملیاتی آنها ناتراز است و اگر آنها را فاکتور بگیریم در مجموع اکثر بانک‌ها وضعیت عملیاتی بسیار خوبی داشتند به‌طوری‌که تراز عملیاتی بانک‌ها در 6ماهه امسال با رشد بیش از 96‌درصدی همراه بود و این نشان می‌دهد بانک‌هایی که عملیات منظم دارند وضعیت عملیاتی مطلوبی را رقم زده‌اند.

ابراهیمیان گفت: در صنعت بیمه نیز شاهد رشد تراز عملیاتی بودیم و منظور از تراز عملیاتی مجموعه حق‌بیمه صادره، منهای خسارت پرداختی این صنعت است که نسبت به 6ماهه ابتدایی سال‌قبل رشد 50هزار ‌میلیارد‌تومانی داشتند و این موضوع نشان می‌دهد همگام با رشد نقدینگی و همچنین نفوذ صنعت بیمه، میزان تراز عملیاتی این صنعت رشد خوبی داشته و انتظار می‌رود شاهد بهبود گزارش‌های میان‌دوره‌ای این گروه هم باشیم.

این تحلیلگر عنوان کرد: در کل به‌نظر می‌رسد وضعیت درآمدی شرکت‌ها در نیمه اول امسال منتج به سودآوری مناسب گروه‌هایی که درآمد خوبی در گزارش‌های 6ماهه داشتند، بشود.گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نیز تا اوایل آبان منتشر خواهد شد؛ هرچند در برخی از گروه‌ها به‌خاطر کاهش درآمد و همچنین افت قیمت‌های جهانی شاید شاهد گزارش‌های خوبی نباشیم.