کارشناسان معتقدند با توجه به حجم و ارزش ناچیز معاملات نمی‌توان انتظار اتفاق خاصی را در بازار سرمایه داشت و در هفته‌جاری چنانچه ریسک‌های سیستماتیک تشدید نشوند، وضعیت به همین صورت خواهد بود.حمایت چندباره بازارساز از بازار در مرز شاخص دو‌میلیون واحد سبب‌شده تا فعالان بازار به تداوم حمایت‌ها دست‌کم برای نگه داشتن شاخص‌کل در همین محدوده امیدوار باشند. برخی از تحلیلگران تداوم رشد نرخ دلار را عاملی می‌دانند تا در میان‌مدت سایر بازارها از جمله بازار سرمایه را به حرکت درآورد. برخی دیگر از تحلیلگران نیز کاهش ریسک سیاستگذار را تنها راه پیش‌روی بورس برای بازگشت مجدد اعتماد به این بازار و رشد می‌دانند.

بازار نیازمند تحریک تقاضاست

حسین نیا copy

 حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود متاثر از هفته گذشته شاهد کاهش ارزش معاملات در کنار عقب‌نشینی نسبی سهامداران در بازار سرمایه و معاملات کم‌حجم باشیم. در عین‌حال باید درنظر داشت که همچنان اتفاقات سیاسی و نظامی منطقه می‌تواند بر همه بازارها از جمله بازار سرمایه ایران تاثیر بگذارد که قطعا تاثیر تصمیمات سیاسی-اقتصادی مسوولان کشور نیز در این زمینه قابل‌توجه خواهد بود. حسین‌نیا گفت: بازار برای گذر از شرایط فعلی نیازمند مشوق‌ها و تصمیمات مهم اقتصادی است. باید به تحریک تقاضا در کنار کنترل عرضه توجه شود. در هفته پیش‌رو همچنان معاملات گروه‌های خودرویی و بانکی می‌تواند حائزاهمیت باشد و باید دید که بازار سرمایه همچنان در این نمادها کم‌حجم معامله خواهد شد یا خیر.این تحلیلگر عنوان کرد: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نماد اختیار معامله خودرو سررسید ‌شد و معاملات این نماد نیز متاثر از آن بود و این موضوع بر کلیت بازار نیز سایه انداخته بود. متاسفانه سازوکار نماد اختیار معامله در مقاطع چند ماهه اخیر به‌نحوی بوده که به‌عنوان یک ریسک نامطلوب در بازار خودنمایی کردند. باید دید که آیا در هفته جدید این مکانیزم عوض خواهد شد یا خیر، چون در روزهای فاصله‌دار و غیر ‌از روزهای نزدیک به سررسید نماد اختیار معامله، حقوقی‌ها در نماد‌های بزرگ خودرویی خریدار خوبی هستند و باید دید که آیا خرید‌ها را ادامه خواهند داد یا خیر.وی ادامه داد: علاوه‌بر این چندین خبر حاشیه‌ای هم در این گروه هست، مانند عرضه زیرمجموعه‌ها که باید دید تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها به چه صورت خواهد بود. واقعیت لیدرمحوری بازار سرمایه غیرقابل انکار است و در شرایط فعلی گروه خودرو به‌عنوان یکی از لیدرهای مهم بازار متاثر از پاشنه آشیلی به‌نام قیمت‌گذاری دستوری است، پس همچنان باید برای گروه بانکی و خودرویی وزن زیادی درنظر گرفت. در عین‌حال نمادهای صنعت مسکن هم هفته گذشته برای بازار اهمیت بالایی داشتند اما ریسک‌های سیستماتیک و تصمیماتی که در آن حوزه گرفته می‌شود همچنان در این حوزه‌ها تاثیر خواهد داشت.حسین‌نیا بیان کرد: در هفته‌جاری به دلیل اینکه ارزش معاملات پایین بوده اتفاق خاصی موردانتظار نیست و معاملات تعادلی در این حوزه را می‌توان شاهد بود، مگر اینکه یک روند کلی و مشوق‌هایی برای شکل‌گیری حرکت جدید در بازار مشهود شوند که آن‌هم نیازمند ورود نقدینگی اشخاص حقیقی و افزایش ارزش معاملات است. علاوه‌بر این متاسفانه در بازار اتفاق خاصی نخواهدافتاد.

حرکت دلار به نفع بازار

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار سرمایه در هفته دوم آبان گفت: شرایط با هفته گذشته فرقی نکرده، بازار سرمایه در بدترین حالت ممکن قرار دارد؛ چه به لحاظ ریسک‌های سیستماتیک که بحث معادلات منطقه‌ای است و چه به لحاظ سیاست‌های داخلی اقتصادی ما که بازارساز و بانک‌مرکزی سیاست‌های رکودی را تحمیل کرده‌اند.وی افزود: تنها اتفاقی که در مقطع فعلی به نفع بازار سرمایه بوده این است که فنر دلار به‌تدریج در حال آزاد‌شدن است و سیاستی که آقای فرزین در بازارها حاکم کرده و آنها را به رکود برده، حداقل در دلار دیگر جواب نمی‌دهد و اسکناس آمریکایی در حال از سر‌گیری روند افزایشی است. این اتفاق معمول است، وقتی بازارساز برای مدت طولانی تمام بازارها را راکد می‌کند، بالاخره یک بازار از رکود خارج می‌شود و سایر بازارها در ادامه رشد می‌کنند و در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد این رکود در دلار در حال شکستن است.حق‌شناس تصریح کرد: از طرفی نمی‌توان از افزایش قیمت دلار خوشحال بود، اما از طرف دیگر وقتی در بعد کلان اقتصادی وضعیت را بررسی کنیم، خواهیم دید که رکود دستوری از ابتدا سیاست غلطی بوده و نتیجه آن هم این روزها قابل‌مشاهده است. چیزی که به نفع بازار سرمایه است، این است و اگر دلار حرکت کند، بورس به‌عنوان دنباله‌رو قیمت دلار حرکت خواهد کرد. این تحلیلگر افزود: البته افزایش قیمت دلار به شرطی به نفع بورس است که ریسک‌های سیستماتیک بیشتر از این به سمت تنش نرود.

 اگرچه تشدید تنش‌ها باعث افزایش بیش از پیش قیمت دلار می‌شود اما همین موضوع از رشد بازار سرمایه جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است بازار منفی‌های سنگین‌تری نیز بخورد اما اگر ریسک‌ها بیش از این تشدید نشود و مسائل به سمت ایران نیاید، بازار سرمایه متاثر از رشد نرخ دلار حرکت خواهد کرد. منحصرا در مورد هفته پیش‌رو نیز باید گفت بازار متعادل و مثبت خواهد بود. این رشد جزئی با محوریت سهام شاخص‌ساز و با حمایتی که معمولا در این مقاطع از بازار انجام می‌شود، متصور است.