سبزپوشی نماگر اصلی بازار سهام درحالی به‌وقوع پیوست که نماگر هموزن که سنجه قابل‌اتکایی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سرمایه است با رشد ۰.۸۹درصدی در سطح ۶۵۹‌هزار و ۶‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۶درصد سبزپوش شد و در ارتفاع ۲۴‌هزار و ۶۰‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است مقدار ۳‌هزار و ۲۹۲‌میلیارد‌تومانی را به‌ثبت رساند. روز گذشته سه نماد «شپنا»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «خگستر»، «خساپا» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار بودند.

بازار زیر ذره‌بین کارشناسان

مجتبی سلطانی copy

مجتبی سلطانی کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار سهام را بدین گونه تشریح کرد: بازار سهام روزهای ناخوش احوالی را پشت‌سر می‌گذارد و عوامل مختلفی در ماه‌های اخیر روح بازار را آزرده ساخته است. در واقع تکرار روزهای رکودی بازار برای هفته‌ها رمقی را برای سرمایه‌گذاران باقی نگذاشته‌است، به‌طوری‌که تزریق امیدواری‌های بی‌پشتوانه موجی از بی‌اعتمادی را درمیان سرمایه‌گذاران و سهامداران ایجاد‌کرده است، پس از اینکه سرمایه‌گذاران از بهبود شرایط بازار ناامید شدند، تحرکات طلا و نرخ ارز به دلیل افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، پذیرای نقدینگی و سرمایه سرمایه‌گذاران شدند. از طرفی پذیره‌نویسی‌های صندوق‌های گوناگون نقدینگی فعالی را جذب کردند و عاملی برای کاهش سطح ورودی نقدینگی به بازار بود. زمانی‌که خروجی نقدینگی از ورودی آن فزونی یابد، بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. همچنین بالاگرفتن تنش‌های بین‌المللی و ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک نیز ضربه دیگری به روح ناتوان بازار وارد کرد و بازار را به شرایط کنونی انداخت. این کارشناس بازار ادامه داد: گام‌های صعودی و اصلاحی بازار ارز می‌تواند به‌صورت کج‌دار و مریز در ماه‌های آینده ادامه پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که ارزش معاملات تغییر به‌خصوصی نداشته‌باشد، چندان نمی‌توان به روزهای سبز بازار امیدوار بود.

عماد copy

 عمادکاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه وضعیت اوضاع و احوال بازار سرمایه را بدین صورت تشریح کرد: بازار سرمایه شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کند. از ابتدای روند نزولی و شرایط رکودی که از اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شده، 6 ماه سپری شده‌است، با این‌وجود در هفته‌های اخیر نیز همزمان با افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی التهاب عجیبی بر بازارهای مالی حاکم شده‌است. برهمین اساس بود که روز شنبه نیز همگام با تشدید التهابات بین‌المللی کانال حمایتی 2‌میلیون‌واحدی از دست رفت و بازار به استقبال کانال یک‌میلیون و 900‌هزار ‌واحدی رفت. از طرفی بسیاری معتقدند که بازار حمایت‌های معتبری دارد و در شرایط کنونی از ارزندگی مناسبی برخوردار است. در شرایط کنونی مجموعه‌ای از ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک بازار سهام را به‌شدت به مخاطره می‌اندازد. افزایش تنش‌ها و نرخ بهره جزو مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وضعیت این روزهای بازار است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل نشان‌دهنده وضعیت تپش بازار، ارزش معاملات است و در حال‌حاضر ارزش معاملات بازار چنگی به دل نمی‌زند. در مجموع وضعیت بازار چندان تعریف مشخصی ندارد، از این‌رو این امکان می‌رود که روند ریزشی بازار برای هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در این میان پیش‌بینی می‌شود چندان نمی‌توان تغییر محسوسی را برای نرخ ارز در ماه‌های آینده متصور بود و در هفته‌جاری نیز نماگر‌های اصلی بازار می‌توانند اندکی افزایش ارتفاع بگیرند.

عرفان copy

 عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار سرمایه را بدین صورت بیان کرد: بازار سرمایه پس از قرمزپوشی یک‌روزه روز یکشنبه اندکی سبزپوش شد، با این‌وجود در چند ماه گذشته ریسک‌های مختلفی به بازار تحمیل شده‌است. تغییرات رفت و برگشتی نرخ‌گذاری‌های دستوری و وضعیت مبهم نرخ‌گذاری خودرویی‌ها در بورس‌کالا از جمله مواردی هستند که موجب خنثی‌شدن انتشار اخبار مثبت در سطح بازار شدند. به‌تازگی نیز افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی وضعیت مبهمی را برای بازارهای مالی رقم‌زده است. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تغییرات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سهام اظهار کرد: پس از اینکه نرخ ارز در 6 ماهه ابتدایی سال ‌افت و خیز چندانی را از خود بروز نداد و در محدوده‌های 49‌هزار‌تومانی نوسان داشت، با این‌وجود همزمان با افزایش تنش‌های بین‌المللی اسکناس آمریکایی رشد داشت و تا محدوده‌های حدودی 53‌هزار‌تومان نیز افزایش قیمت خورد، از این‌رو به‌نظر نمی‌رسد قیمت اسکناس آمریکایی از میانگین 6ماهه، نرخ‌های پایین‌تری را ببیند. این کارشناس بازار در پایان بیان‌کرد: با وجود ریسک‌های مختلفی که به آن اشاره شد، دور از واقعیت نیست که  بتوان اظهار کرد؛ شرایط بازار در ماه‌های آینده در گرو متغیرهای مختلف است و  بازار متعادلی را برای هفته‌جاری  می‌توان پیش‌بینی کرد.