روندهای نوظهور در بازارهای مالی

در ابتدای نشست حسین خزلی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، به مبحث معاملات تقلیدی، آینه‌ای اشاره کرد و گفت: کپی تریدینگ (Copy Trading) به شما امکان می‌دهد تا به‌طور خودکار خرید‌و‌فروش‌های معامله‌گران منتخب را کپی کنید و در سود و ضرر آنها شریک شوید. برخی از معامله‌گران از این روش به‌ عنوان راهی برای درآمد در حین یادگیری استفاده می‌کنند. در این روش افراد از کپی کردن خریدوفروش‌های معامله‌گران باتجربه به عنوان راهی مناسب برای یادگیری بازار و کسب سود استفاده می‌کنند. در بخش بعدی، سعید اسلامی بیدگلی به موضوع دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز اشاره کرد و گفت این مبحث، مفهومی نوآورانه در فناوری بلاک‌چین است که از قرارداد هوشمند استفاده کرده و امکان انجام امور مالی را بدون نیاز به واسطه‌ فراهم می‌کند.

وی افزود: مفهوم دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) به عنوان یک انقلاب مالی دیجیتال، پا به صحنه می‌گذارد. در سال‌های گذشته، بانک‌ها و موسسات مالی متمرکز هرچه را در چنته داشتند عرضه کردند و حالا نوبت به امور مالی غیرمتمرکز رسیده است. امور مالی غیرمتمرکز با ارائه رویکردی جدید و نوآورانه، قوانین بازی را تغییر می‌دهد. در قسمت بعدی پنل نیز امیر سیدی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص هوش مصنوعی و فرآیندهای جدید در جریان معاملات افزود: برخی ادعا می‌کنند ظرفیت‌های هوش مصنوعی منجر به حذف کلی بشر خواهد شد که از نظر من این موضوع منجر به بازنشستگی انسان‌ها و کمرنگ‌تر شدن نقش وی خواهد شد و نه نابودی انسان.

در بخش پایانی پنل نیز اسماعیل لله‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه، نیز به سهم زیاد بخش بانکی از تامین مالی در اقتصاد کشور اشاره داشت و افزود با توجه به نرخ تورم بالایی که در اقتصاد کشور وجود دارد و نرخ‌های بهره پایینی که وجود دارد، برای سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای خرید وجود ندارد که باید به این موضوع توجه کافی شود. وی افزود همواره در مبحث تامین مالی موضوع توجه به برآورده‌شدن نیاز نهاد تامین مالی‌کننده در اولویت قرار گرفته و منافع سرمایه‌گذار در سطر بعدی قرار گرفته است. در بانک رفاه با توجه به این موضوع، اوراق گواهی سپرده مدت‌داری برای سرمایه‌گذاری‌های خاص تدوین شده که به‌زودی فرایند آن تکمیل خواهد شد.