علاوه‌بر این نیز با رشد سهام شاخص‌ساز و صف خرید‌شدن بسیاری از این نوع نمادهای بورسی باعث‌شده در نهایت خالص تغییر مالکیت نیز مثبت شود و بازار سهام با ورود پول نسبتا خوبی همراه شود. حال با توجه به بهبود معاملات در بورس روند شاخص‌کل نیز بر مدار صعود قرار گرفته‌  و طی سه روز معاملاتی اخیر تنها بیش از ۵‌درصد به ارتفاع خود افزوده است و شاخص هموزن بورس نیز با افزایش ۲.۸۵‌درصدی روبه‌رو شد.

نویز تکراری حجم خالص

روند نوسانی حجم خالص نشان می‌دهد رفتاری که این اندیکاتور از تاریخ ۲۶ تیر ۱۰۲ آغاز کرده که با افت و خیزهای زیادی نیز همراه بود، از ۱۶ مهر سال‌جاری نیز در حال شکل‌گرفتن رفتاری مشابه است، به‌طوری‌که شاخص‌کل از ۲۶تیر دو پالس صعودی و یک موج صعودی قوی‌‌‌‌‌تر را به خود دید که در نهایت با رونق بازار و افزایش هیجان مثبت و بهبود معاملات دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای تا ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار‌واحدی رشد کرد؛ این در حالی است که پس از جهش، مجددا نماگر مذکور بر مدار نزول قرارگرفت و کانال ۲‌میلیون واحد را از دست داد و تا سطح مقاومتی یک‌میلیون و ۹۵۰‌هزار واحد نیز افت کرد، اما با حمایت حقوقی‌‌‌‌‌ها و به‌ویژه تزریق یک همتی پول توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه به بورس، منجر به بازگشت پلکانی شاخص‌کل به بالای ۲‌میلیون واحد شد، اما در این میان لازم به ذکر است که نویز تکرارشونده حجم خالص در روند نزولی یادشده از تاریخ ۱۶مهر آغاز شد که این تشابه الگو از ۲ آبان تشدید شد. به این‌ترتیب تکرار رفتار گذشته حجم خالص بازار تا ۴آبان ادامه داشت، از این‌رو می‌توان چنین برداشت کرد که در ادامه مسیر نیز شباهت‌های زیادی وجود دارد، به‌نحوی‌که روند ۳۱ مرداد تا ۶ شهریور نیز در تاریخ‌‌‌‌‌های ۴ آبان تا ۱۳ آبان بسیار مشابه یکدیگر بودند، بنابراین می‌توان این سناریو را برای تغییرات آتی شاخص‌کل چنین احتمال داد که بازار حداکثر یک هفته معاملاتی پیش‌رو را بر مدار صعود قرار داشته‌باشد، اما هرچه به انتهای این بازه زمانی‌که نزدیک‌تر شویم، شدت تغییرات مثبت کاهش و رونق ارزش معاملات نیز با شناسایی سود توسط حقیقی‌‌‌‌‌های بازار نیز از آب و تاب می‌افتد. پس از رخ‌داد این روند این احتمال نیز حاکم است که شاخص‌کل به مدت حداکثر ۲۰ روز در فاز‌ رنج منفی یا اصلاحی قرار بگیرد، اما نکته حائزاهمیت این است که طبق ویژگی‌های مالی رفتاری و حرکت گله‌‌‌‌‌ای که در بازار سهام ایران حکم می‌کند، بسیاری از معامله‌گران جا مانده در بین راه وارد بازار می‌شوند یا امید به تداوم رشد بازار و کسب سود دارند، اما طبق نظریه‌های مالی رفتاری و طبیعت بازار این‌گونه است که پس از رشد و جذب هیجان مثبت، روزهای منفی نیز به‌زودی به بازی ملحق خواهند شد. به این‌ترتیب بازه‌های زمانی یادشده ممکن است به دلیل هیجان بالای سهامداران با تاخیر و تعجیل‌‌‌‌‌هایی نیز رخ دهد، ولی از آنجا‌که قدر منفی و ماندگاری در بازار سهام ایران از حافظه بلندمدت برخوردار است، لذا به‌نظر می‌رسد که رخداد مثبت با تاخیر و رخداد منفی با تعجیل صورت گیرد.

افزایش قدرت معاملات و صعود شاخص

پس از افزایش امیدواری در بازار سهام و رونق تقاضا در بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز بورس اوراق‌بهادار تهران با ورود پول حقیقی‌‌‌‌‌ها همراه بود. به این‌ترتیب نیز سرانه خرید و فروش تغییرات قابل‌توجهی را به خود دید. سرانه خرید حقیقی‌‌‌‌‌ها با رشد خوبی روبه‌رو شد و به نسبت آن نیز سرانه فروش کاهشی شد. این اتفاق نیز در ارزش خرید و فروش حقیقی‌‌‌‌‌ها تکرار شد، از این‌رو قدرت خریداران به ‌فروشندگان برای بسیاری از نمادهای بازار سهام به بالای مقدار یک افزایش پیدا کرد که همین موضوع نشان از تقویت خریداران فعال دارد. اندیکاتور SAR چهار روز متوالی است که نشان از افزایش قدرت بازار دارد و یک محدوده حمایتی قویی را برای این نماگر ایجاد‌کرده که باعث شده تاکنون الگوی کندلی سه خواهر را شکل دهد و این الگو در روز جاری نیز با تشکلی کندلی سبز و قوی به تثبیت برسد. حال نیز گفتنی است که با گپ ایجادشده میان دو کندل آخر شاخص‌کل احتمال اینکه کندل‌های بعدی سایه داشته باشند را افزایش داده‌است. این موضوع به‌معنای متعادل‌شدن هیجان مثبت در بازار است. با توجه به افزایش قدرت خریداران در بازار در کنار سیگنال اندیکاتور Alligator که نشان از استارت روند صعودی است می‌تواند سناریوی بسیار مثبتی را رقم بزند، به‌طوری‌که با قرار‌گیری سه میانگین متحرک ۸، ۱۳ و ۲۱‌روزه با انحراف ۳، ۵ و ۸ در موقعیت رشد، احتمال رشد شاخص را تا پایان هفته افزایش داده‌است.

این موضوع می‌تواند حاکی از تداوم روزهای مثبت برای نمادهای شاخص‌ساز و پرمعامله باشد که در کنار افزایش تعداد صفوف خرید در این نوع نمادها، ممکن است که به دلیل عدم‌ثبت موقعیت خرید در صفوف برخی تقاضا‌ها به سمت نمادهایی با محوریت شاخص هموزن هدایت شود و تاکیدی بر تداوم روند صعودی بازار شود، اما با این حال حضور محدوده مقاومتی و بسیار مهم از نظر روانی ۲‌میلیون و ۲۰۰ و ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار واحد در این افزایش‌‌‌‌‌ها می‌تواند به‌عنوان ترمزی ایفای نقش کند و اصلاح موقت یا حتی پولبکی را به بازار تزریق کند. با تمام این اوصاف روند مثبت و متعادل با تمایلات صعودی می‌تواند به مدت یک هفته نیز تداوم داشته ولی با افت تغییرات هیجانی مثبت و بعد از آن خالص تغییر مالکیت و ارزش معاملات خرد همراه باشد.