4 copy

میزان سهام حقوقی و حقیقی در بورس ایران

افراد حقیقی در حال حاضر حدود ۱۶میلیون کد در بورس سهام دارند که از این تعداد سهامدار حقیقی در بازارسرمایه ۱۰‌درصد بیش از ۱۰۰میلیون و ۹۰‌درصد کم‌‌‌تر از ۱۰۰میلیون نقدینگی به بازار وارد کرده‌‌‌اند. 79‌درصد سهامدار حقوقی عمده و 11‌درصد سهامدار حقوقی غیر‌عمده است و۹۰‌درصد از بازارسرمایه در اختیار اشخاص حقوقی است و در حال حاضر ۱۰‌درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی قرار گرفته است و 113نماد بورس از شناوری کمتر از 20‌درصد برخوردارند.۶۱ ناشر فرابورس در حالی به لحاظ ‌درصد سهام شناوری خود در جمع شرکت‌های برخوردار از سهام شناور کمتر از ۲۰‌درصد جای گرفته‌‌‌اند که از این فهرست تعداد ۲۰ناشر از سهام شناوری کمتر از ۱۰درصدی در تابلوی معاملات فرابورس ایران برخوردار هستند.

در بورس تهران نیز تعداد ۱۱۳نماد معاملاتی مطابق با مستندات منتشرشده ازسوی سازمان بورس از سهام شناور آزادکمتر از ۲0درصد برخوردارند.

در صنعت پتروشیمی 81‌درصد از وضعیت سهامداری در دست شرکت‌های حقوقی تحت‌عنوان سهامدار عمده است که در این صنعت پنج شرکتی که دارای کمترین سهام شناور است؛ «شکبیر»، «پاکشو»، «شگامرن»، «آریا» و «نوری» هستند. پنج شرکت دارای بیشترین سهام شناور عبارتند از: «شسینا»، «شپلی»، «شکربن»، «بوعلی» و «شپترو».

در صنعت کانی فلزی 80‌درصد از وضعیت سهامداری در دست شرکت‌های حقوقی تحت‌عنوان سهامدار عمده است که در این صنعت سه شرکتی که دارای کمترین سهام شناور هستند، «تجلی»، «اپال» و «کنور» خواهند بود. سه شرکت بیشترین سهام شناور هم عبارتند از: «کروی»، «کزر» و «فزر».

6 copy