ارزش دلاری بازار بورس و فرابورس تا پایان روز معاملاتی هفته گذشته به ۱۸۰میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه‌های گذشته رشد حدودا ۱۳درصدی داشته است. افزایش تقاضا در بازار سرمایه مانند سال گذشته از آبان‌ماه آغاز شد. برخلاف سال پیش در سال جاری یک خبر بنیادی موتور متحرک بازار سرمایه بود. تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها اتفاقی بود که بازار سرمایه را پس از ماه‌ها نزول قیمتی، از حالت رکود و ریزش‌های خسته‌کننده پی‌در‌پی خارج کرد و باعث شد بازار سرمایه فاز صعودی به خود بگیرد؛ اقدامی که به شفافیت و واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند. به گفته سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزیابی محدود به هیچ طبقه خاصی از دارایی‌ها نخواهد بود و متناسب با ظرفیت و شرایط هر ناشر اوراق بهادار و رعایت صرفه و صلاح سهامداران است.

با توجه به سطح اهمیت موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رسیدگی به درخواست‌های افزایش سرمایه از این محل توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در اولویت قرار دارد. سازمان بورس برنامه منسجم و قطعی برای انجام این اقدام در نظر دارد و متناسب‌ با ظرفیت و شرایط هر ناشر، به نظر این تجدید ارزیابی عملی خواهد بود. البته باید به این موضوع توجه کرد که تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها یک فرآیند پیچیده و دقیق است که نیاز به کارشناسی و ارزیابی دارایی‌ها براساس روش‌های مختلف دارد. همین امر باعث می‌شود این فرآیند زمان‌بر باشد و چند ماه و حتی چند سالی طول بکشد. البته این زمان ممکن است با توجه به شرایط خاص هر شرکت میزان دارایی‌هایش کوتاه‌تر یا بلندتر باشد. مساله مهم دیگر برای بازار سرمایه شرایط نرخ ارز تا پایان سال خواهد بود.

با توجه به شرایط حاکم و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و توافقات در بحث آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده کشور در خارج، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت نرخ ارز در همین قیمت‌های فعلی باقی بماند و شاهد رشد آنچنان خاصی نباشیم، البته در صورتی که اتفاق غیر‌مترقبه خاصی رخ ندهد.بنابراین می‌توان اظهار کرد که پس از یک رشد خوب در کوتاه‌مدت، شاخص کل به محدوده مقاومتی بسیار مهم ۲میلیون و ۱۷۰هزار واحد تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد رسیده است. در این محدوده شاید بتوان انتظار داشت یک استراحت در روند صعودی شکل بگیرد و پس از اصلاحات قیمتی و زمانی و تجدیدقوا، دوباره شاهد نوسانات مثبتی در آینده در بازار سرمایه باشیم.