از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود، مقدار ۵هزار و ۲۶۹‌میلیارد‌تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۱۲۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیــز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فارس»، «حکشتی» و «شبندر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «هرمز» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین«ثپهساز»، «شستا» و «ثفارس» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. حدود دو هفته از آغاز روند صودی بازار می‌گذرد. بازار سرمایه که ماه‌ها در رکود خسته‌کننده فرو رفته‌بود، با ورود جذاب نقدینگی به صندوق‌های اهرمی و انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نوسان رو به بالایی را تجربه کرد، با این‌وجود پس از افزایش ارتفاع شاخص در هفته گذشته، با هضم‌شدن هیجان انتشار این خبر بازار کماکان وارد فاز‌تعادلی شد.

نکته مثبت ویژگی این روزهای بازار را می‌توان افت کم‌ارتفاع ارزش معاملات عنوان کرد و باید اظهار کرد که بازار برای ۹ روز متوالی ارزشی بالای ۵‌هزار‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت می‌رساند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد روند صعودی بازار آغاز شده و تعادل این روزها به‌معنای اصلاح عمیق و گسترده نخواهد بود. بازار ارز که متغیر تاثیرگذار و مهمی بر بازار سرمایه است؛ پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک با توجه به سطح حمایتی ۵۰‌هزار‌تومانی، افت و خیز‌های اندکی در همان محدوده داشته و تغییر محسوسی و تحرک مشخصی در روند آن مشاهده نمی‌شود. بر همین مبنا باید منتظر ماند و دید بازار سهام در کوارتر پایانی چه رفتاری را از خود به نمایش می‌گذارد.

نگاه کارشناسانه به بازار

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه روزهای متعادل هفته‌جاری را این‌گونه تشریح کرد: انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، جو مثبتی از هفتمین روز آذرماه در بازار به‌راه‌انداخت. اتمسفر خوب بازار حدود یک هفته به‌طول انجامید، با این‌وجود بازار هفته‌جاری را چندان امیدوارکننده آغاز نکرد. متعادل‌شدن بازار و فروکش‌کردن هیجان ناشی از افزایش سرمایه‌ها، نشان از این دارد که بازار همچنان برای تقویت و رشد بیشتر به محرک‌های بیشتری نیاز دارد و محرک‌های فعلی دلایل کافی برای افزایش قیمت سهام دربر ندارند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران باید بازار را به‌دقت رصد کنند و در حال‌حاضر می‌توان بازار را به دید کسب بازدهی‌های نوسانی کوتاه‌مدت و با مدیریت ریسک سرمایه به آن نگاه کرد. این کارشناس بازار ادامه داد: عوامل موثر و تاثیرگذار بر بازار در مقطع کنونی در ثبات نسبی به‌سر می‌برند که می‌توان نسبت به این موضوع ابراز امیدواری کرد.

برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای سبز صعودی را تا پایان سال ‌پیش‌رو داشته‌باشد. محبی درخصوص تاثیر افزایش انتشار اوراق دولتی در ماه‌های اخیر و کاهش نرخ بهره بین‌بانکی در بازار گفت: فروش اوراق را می‌توان به سیاست‌های بودجه‌ای و نرخ بهره بین‌بانکی را به سیاست‌های پولی تعمیم داد. این دو سیاست می‌تواند در تضاد یا در مسیر یکدیگر قرار بگیرند. البته که عملکرد این دو سیاست می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار دهد.پیش‌بینی می‌شود بازار متعادل رو مثبتی را در دو روز آینده پیش‌رو داشته باشیم. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه روند این روزهای بازار را بدین‌گونه تشریح کرد: روز گذشته، روز متعادل مثبتی برای بازار و نماگرها بود.

تصور اینکه بازار رشد شارپی و بدون وقفه‌ای با توجه به سیاست‌های انقباضی داشته‌باشد، چندان صحیح و مناسب نخواهد بود. واکاوی بودجه‌ سال‌آینده نشان از انتشار وسیع اوراق قرضه دولتی دارد. از طرفی ناترازی بودجه ‌دولت می‌تواند رشد بازار را با مخاطرات زیادی روبه‌رو کند. با وجودی که چندان نمی‌توان انتظار قابل‌توجهی برای رشد شارپی بازار تا انتهای سال ‌قائل شد، اما کماکان می‌توان برآیند مثبتی برای بازار متصور بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: داغ‌شدن خبر تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها اتمسفر خوبی در بازار ایجاد کرد، از این‌رو به‌وضوح می‌توان تاثیر اخبار و محرک‌های مثبت بر افزایش قیمت سهام بازار را دید.

از طرفی می‌توان تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها را پرمخاطره دانست، چراکه با این اقدام احتمال منفی‌شدن سود شرکت‌ها وجود دارد، از این‌رو این موضوع نیز به مانند سیاستگذاری‌های دیگر باید با دقت لازم و کافی انجام شود تا آفت دیگری به بازار کم‌توان وارد نکند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: متعادل‌شدن این روزهای بازار را می‌توان ناشی از افزایش بی‌اعتمادی‌ها نسبت به سیاستگذاری‌های نادرست و عدم‌تقارن اطلاعات دانست. پیش‌بینی می‌شود بازار تا انتهای سال ‌با شیبی ملایم روندی صعودی را پیش‌رو دارد.