در آخرین شنبه دی ماه نماگر اصلی بازار سرمایه صعود ۹۵۵۰‌واحدی داشت اما بازار با خروج ۶۸‌میلیارد‌تومان نقدینگی مواجه بود. به‌نظر می‌رسد رشد تدریجی قیمت دلار در بازار آزاد و نزدیک‌شدن قیمت دلار نیما به ۴۰‌هزار‌تومان از دلایل اصلی رشد بازار سرمایه در این روزهاست. از طرفی موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بورسی نیز به‌تدریج با عملیاتی‌شدن تاثیر ادامه‌داری بر بورس خواهد داشت.

سبقت محرک‌ها از ریسک‌ها

کامل ابراهیمیان copy

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه طی هفته گذشته شاهد رونق نسبی معاملات بودیم، گفت: بعد از تایید و تکذیب‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری خودرو بالاخره دستورالعملی از سمت شورای‌رقابت ارائه شد و بالطبع قیمت‌گذاری خودروهای سواری به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، البته زیرنظر شورای‌رقابت محول شد.وی ادامه داد: با این حال این موضوع در بلندمدت می‌تواند زیان‌سازی صنعت خودرو را کاهش دهد، هرچند این صنعت به دلیل پیش‌فروش حجم زیادی از تولیدات آتی خودرو در سامانه مربوطه با بهای تمام‌شده بالاتر و قیمت فروش پایین‌تر زیان‌های بسیار سنگینی را شناسایی کرده و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که تعهدات پیش‌فروش قبلی تمام نشود زیان‌سازی صنعت خودرو و قطعه‌سازان ادامه خواهد داشت، بااین‌حال شاهد رونق نسبی معاملات در این صنعت بودیم.این تحلیلگر بیان کرد: طبعا نگاه بازار به ریسک‌های خارجی از جمله ریسک‌های سیاسی و تنش‌های موجود در دریای سرخ و همچنین حمله اسرائیل به غزه و... نیز بوده و هست که اثرات روانی را بر بازار گذاشته و می‌گذارد. اگر بخواهیم پیشران‌های اصلی بازار را درنظر بگیریم نیز باید به رشد نسبی نرخ ارز هم در رونق معاملات هفته گذشته اشاره کرد. با توجه به روند روبه‌رشد نقدینگی در اقتصاد و همچنین وضعیت تراز منفی تجاری و تورم موجود در اقتصاد پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه حداقل نسبت به اندازه تورم رشد کند.وی گفت: با توجه به اینکه نسبت P/E گذشته‌نگر 50شرکت بزرگ بازار در حدود 7.7 واحد است و نسبت به میانگین این نسبت که 7.9 واحد است، پایین‌تر قرارگرفته و از سوی دیگر شاخص‌کل در محدوده حمایتی قرار دارد و احتمالا گزارش‌های فصل پاییز برخی از شرکت‌ها از جمله پالایشگاهی‌ها، سیمان و دارویی‌ها گزارش‌های خوبی باشد. این موضوعات کمک می‌کند نسبت P/E گذشته‌نگر بازار با ارائه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها تعدیل شود. ابراهیمیان ادامه داد: درپیش‌بودن فصل مجامع که 5 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد و همچنین چشم‌انداز آتی نرخ ارز باعث می‌شود تا چنانچه ریسک‌های سیاسی داخلی از جمله وضعیت بودجه‌ و ریسک‌های سیاسی خارجی تاثیر روانی بر بازار نگذارند، بتوان به آینده بازار و روند روبه‌رشد شاخص‌کل امیدوار بود. در این مورد باید اضافه کرد بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل نیز مطرح است و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی سال ‌به‌صورت عملیاتی اتفاق بیفتد. این موضوع نیز می‌تواند به‌عنوان آیتمی که بر بازدهی شاخص‌کل و روند روبه‌رشد ارزش بازار و معاملات موثر باشد، اتفاق بیفتد.

بازگشت رونق به معاملات

حاجعلی copy

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: طی هفته‌های گذشته با توجه به برخی از تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه، به پایان رسیدن شوک مثبت تجدید ارزیابی‌‌‌‌‌‌ها و در کنار آن بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه شاهد کم‌رونقی بورس بودیم، اما بورس تهران از هفته گذشته روند متعادل و رو به مثبتی را درپیش گرفته‌است. بورس اوراق‌بهادار در ابتدای چهارمین هفته از زمستان، معاملات به نسبت پررونقی داشت و شاهد تحرکات بیشتری از سوی خریداران بودیم و عواملی از جمله سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی درخصوص نرخ تسعیر ارز، سیاستگذاری‌های جدید مالیاتی، گزارش‌های 9ماهه برخی از شرکت‌ها و اخبار مثبت خودرویی‌‌‌‌‌‌ها و پالایشی‌‌‌‌‌‌ها به رشد بورس منجر شد.وی ادامه داد: اما مهم‌ترین پارامتر که این روزها بازار به آن وزن می‌دهد، نرخ دلار بوده که رشد آن در طول هفته اخیر موجب‌شده تا سهامداران پا به عرصه معاملات بگذارند. از آنجا که اکثر سهم‌‌‌‌‌‌های بازار، محصولات صادراتی دارند و دلارمحور هستند، با افزایش نسبی نرخ ارز، به سودآوری این شرکت‌ها کمک می‌کند که در صورت ادامه این روند شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهیم بود. البته گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها بر این است که سیاست‌های دولتی نمی‌گذارد که شاهد رشد دلار باشیم، مگر آنکه اتفاقات سیاسی داخلی و منطقه منجر به رشد نرخ ارز شوند. حاجعلی گفت: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه تا پایان سال‌به دلیل اثرات تعطیلات ژانویه، انتخابات، شروع ماه رمضان و عیدنوروز به همین روند متعادل خود ادامه دهد، مگر آنکه خبری مهم در راستای سودسازی شرکت‌ها و ابزارهای مالی بازار منتشر شود که به روند سودآوری بیشتر سهامداران کمک کند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس، ارسال گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها بر روی سامانه کدال، رسیدن خبرهای مثبت و رسمی از صنعت خودرو و افزایش قیمت دلار، تاثیر بسزایی در رفتار سهامداران داشته‌باشد و با تحریک تقاضا در هفته پیش‌‌‌‌‌‌رو شاهد معاملات متعادل و رو به مثبتی در بازار سرمایه باشیم.این تحلیلگر به سهامداران توصیه کرد با تحلیل‌‌‌‌‌‌ درست و استراتژی منطقی شروع به سرمایه‌گذاری کنند و سهم‌‌‌‌‌‌هایی را برای خرید انتخاب کنند که به لحاظ بنیادی و سود تقسیمی وضعیت خوبی دارند و از رشد سودآوری مناسبی برخوردار هستند.

بدرود با وضعیت اصلاحی

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه از وضعیت اصلاحی خود فاصله گرفته و در هفته گذشته نیز روندی متعادل را دنبال کرد اما درمیان و بلندمدت بازار گارد صعودی نسبتا پرقدرتی دارد که در مقطع فعلی ما به میانه مسیر نرسیده‌ایم و همچنان می‌شود به ادامه حرکت‌های رو به بالای بازار خوشبین بود. ادامه وضعیت صعودی به‌نظر همراه با افزایش باثبات و معنی‌دار ارزش معاملات است. این تحلیلگر گفت: موضوعی که مرور متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز موید رشد بازار هستند و از طرفی جاماندگی بازار منتج از روند چند سال‌اخیر نسبت به بازارهای موازی است. از سوی دیگر اخبار مثبتی که به بازار سرمایه مخابره می‌شود و از نظر بنیادی آن را جذاب‌تر می‌کند و می‌تواند پایه‌های حرکتی بازار را رو به بالا محکم‌تر کند. میرزایی بیان کرد: در وضعیت فعلی شاهد کاهش سیاست‌های انقباضی دولت هستیم و در جبهه مقابل شاهد افزایش قیمت دلار، چه در بازار آزاد و چه مهم‌تر از آن دلار نیمایی که خود را به خاکریز 40‌هزار‌تومان رسانده و احتمالا در زمستان سال‌جاری ما اعداد بالای 40هزار‌تومان را برای اولین‌بار خواهیم دید که به‌طور مستقیم روی سودآوری بخش عمده‌ای از شرکت‌های دلاری و صادرات‌محور بورسی تاثیرگذار خواهد بود.