بازار در گرداب تنش دنیای‌اقتصاد / علی‌محمدی

شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر، رشد ۰.۶۹درصدی را ثبت کرد و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در سطح ۲میلیون و ۱۸۵هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که دماسنج اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ دی ۰.۷۳رشد هفتگی را به ثبت رساند. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، برخلاف رشد هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با افت ۰.۱۱درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته اخیر در سطح ۷۶۲هزار و ۳۳۹واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۰.۹۶درصد عقب‌نشینی داشته است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، هفته اخیر حدود ۰.۰۹درصد سبزپوش بود و نسبت به دو هفته اخیر عقب‌نشینی ۰.۲۲درصدی داشت و در نهایت در ارتفاع ۲۶هزار و ۲۹۴واحدی کار خود را به اتمام رساند. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۴هزار و ۸۶۵میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود ۷۳۶میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.

صخره‌نوردی دلار

نرخ ارز که در ماه‌های گذشته نوسان و افت‌وخیز چندان بخصوصی را از خود به نمایش نگذاشته است، پس از فتح قله ۶۰هزار تومانی در اسفندماه سال گذشته، در حدود ۹ ماه گذشته در محدوده‌های ۴۹ تا ۵۲هزار تومانی جا خوش کرده بود. در سال جاری می‌توان گفت همه نوع ریسکی اعم از سیستماتیک و غیر سیستماتیک به بازار تحمیل شده. نرخ ارز نیز به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تلاش چندانی برای رشد پرفشار از خود نشان نداده‌است. با این وجود در هفته‌های گذشته با شدت گرفتن تنش‌ها و اختلافات منطقه‌ای در دریای سرخ، شاهد رشد قیمتی اسکناس آمریکایی بودیم؛ به طوری که در روزهای گذشته نرخ ارز رشد قیمتی حدود ۳هزار تومانی را تجربه کرد و در محدوده‌های ۵۴هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت. از این رو تا زمانی که تنش‌های منطقه‌ای با شدت فعلی ادامه پیدا کنند، نرخ ارز نیز به صخره‌نوردی خود به سمت اهداف بالاتر ادامه خواهد داد و در صورتی که در روزهای آینده روند اتفاقات رو به نزول بگراید، می‌توان توفقی را در حرکت رو به جلوی دلار دید.

بازار از نگاه کارشناسان

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، روند هفته گذشته بازار را این‌گونه مورد واکاوی قرار داد: بازار سرمایه در شرایط کنونی تحت‌تاثیر دو نظر متفاوت قرار دارد. عده‌ای معتقدند بازار سهام به دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر می‌تواند افزایش ارتفاع مطلوبی را تجربه کند. با این وجود طیف دیگری نیز تنش‌های خاورمیانه در ماه‌های گذشته را مولفه و مساله اصلی بازار در روند پیش رو قلمداد می‌کنند و افزایش ریسک‌های گوناگون را تاثیرگذار بر وضعیت بازار می‌دانند. نمی‌توان اظهار کرد که بازار‌های مالی در ماه‌های گذشته تحت تاثیر تنش‌های زیادی نبودند. به نظر می‌رسد بازار سهام کم‌توان ریسک‌های گوناگون چون تحریم‌های بین‌المللی و تنش‌های منطقه‌ای را در سال جاری پشت سر گذاشته و در خود حل کرده است.

منتهی نمی‌توان نقش بی‌بدیل ریسک‌های اخیر خاورمیانه را بر بازار نادیده گرفت. احتمال می‌رود شیرینی افزایش نماگرهای بازار به دلیل رشد اسکناس آمریکایی با افزایش تنش‌ها به تلخی بگراید. به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش رو واکنش بازار به اتفاقات اخیر نه‌چندان دلسردکننده و نه‌چندان جذاب باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که تنش‌های اخیر کمی کاهش پیدا کنند می‌توانیم نسبت به توقف روند صعودی نرخ ارز امیدوار باشیم و در صورتی که موج تنش‌های دریای سرخ همچنان ادامه‌دار باشد شاهد افت‌و‌خیز در بازارهای مالی خواهیم بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده با بازاری دو‌نیمه‌ای مواجه باشیم. در نیمه نخست با بازاری متعادل و منفی روبه‌رو هستیم و سپس هرچه به اواسط هفته نزدیک شویم تعادل منفی به تعادل مثبت جهش پیدا کند.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، روند هفتگی بازار را این‌گونه توصیف کرد: بازار در هفته گذشته تحت‌تاثیر تنش‌های گوناگونی بود. بازار برخلاف رفتار نابالغانه سال‌های گذشته که نسبت به چنین اخباری واکنش نامساعدی از خود نشان می‌داد، در شرایط کنونی با واکنش هیجانی کمتری به استقبال چنین ریسک‌هایی رفت و شرایط متعادل‌تری در بازار حاکم بود. از طرفی این کارشناس بازار سرمایه افزود: در روز‌های اخیر شاهد افزایش حدود ۳هزار تومانی نرخ ارز بودیم. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هرساله با نزدیک شدن به انتهای سال چینی، نرخ ارز روند صعودی به خود ‌می‌گیرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده روند مثبتی را داشته باشیم و در صورتی که افت‌وخیز چندانی در بازارهایی مانند نرخ ارز مشاهده شود می‌توان نسبت به رشد بازار سهام نیز امیدوار بود.