نفس‌های بازار به شمارش افتاد صبا طاهریان / دنیای اقتصاد

 شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۸۴درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۵هزار و ۲۲۵واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۹۹۵میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۲۵۲میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «شبندر»، «وبملت» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «بپاس»، «شگویا» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«سصفها»، «داتام» و «فاسمین» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. ارزش معاملات کم‌رمق این روزهای بازار ترسیم‌کننده این است که بازار سرمایه روزهای خسته‌کننده و کم‌طراوتی دارد.

در شرایطی که آتش شعله ریسک‌های ژئوپلیتیک کاهش یافته است، به نظر می‌رسد بلای جان این روزهای بازار را باید در کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار جست‌و‌جو کرد. با این وجود روز گذشته دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا که در تابلوی اصلی بازار دوم بورس حضور داشتند، به تابلوی فرعی بازار دوم بورس منتقل شدند. باید اظهار کرد که تابلوی فرعی بازار دوم بورس ارتباطی به بازار پایه فرابورس ندارد و انتقال این دو نماد به تابلوی فرعی بازار دوم بورس تغییری در دامنه نوسان معاملاتی آنها ایجاد نخواهد کرد. همچنین تصمیم‌گیری‌های لازم پیرامون ادامه پذیرش و ابقا در بازار دوم بورس طبق مهلت اعطاشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اواخر تیرماه سال آینده موکول شد.

بازار از دریچه نگاه کارشناسان

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، بازار منفی روز گذشته را این‌گونه تحلیل کرد: بررسی و واکاوی بازار نشان می‌دهد که بازار روزهای متعادلی را پشت‌سر می‌گذراند. در زمان انتشار اخبار پالایشی‌ها بازار چندان نسبت به این اخبار واکنش نشان نداد و ارزش معاملات نیز سقوط زیادی را تجربه نکرد. با گذشت چند هفته از انتشار این خبر شاهد افت ارزش معاملات به محدوده‌های ۴همتی هستیم و به نظر می‌رسد بازار به اتفاقات گذشته در مقطع کنونی با سقوط ارزش معاملات پاسخ می‌دهد. نکته‌ای که باید اظهار کرد این است که به نظر می‌رسد نماگر اصلی بازار تا سطح حمایتی ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی کج‌دارومریز نوسان خواهد کرد.

این کارشناس بازار ادامه داد: ریزش کم‌توان این روزهای بازار را باید به لحاظ روانشناسی تحلیل کرد. در عموم فعالان بازار تا زمانی که تفکر غالب دست‌اندازی دولت به صنایع سودآور است، نمی‌توان چندان به تغییر روند بازار امیدوار بود. مشکل اساسی بازار عدم اطمینانی است که در دل سرمایه‌گذاران رخنه کرده و تاثیر زیادی بر روند طبیعی بازار گذاشته است. همچنین گواهی نرخ سپرده ۳۰درصد به دلیل نرخ شکست، مدت ماندگاری نقدینگی در بانک‌ها را بیشتر می‌کند. با این وجود نمی‌توان بر تاثیرگذاری این گواهی چشم پوشید. بر همین اساس باید دید بازار به سطح حمایتی ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی چه واکنشی نشان می‌دهد و نسبت به آن چه استراتژی را به کار  خواهند گرفت.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال بازار را این گونه توصیف کرد: روز گذشته نخستین روز منفی بازار در هفته جاری معاملاتی بود. بازار در روزهایی ارزش معاملات کمتر از ۴هزار میلیارد تومانی را به ثبت می‌رساند، که شاید بتوان گفت در سطوح ارزنده مطلوبی قرار گرفته است. واکاوی آمار و ارقام نشان می‌دهد که روز گذشته کمترین P/E TTM در بازار به ثبت رسید؛ به طوری که در بازار سرمایه که شرکت‌های ارزنده‌ای  فعالیت دارند و بسیاری از نمادها P/E مناسبی دارند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عوامل گوناگونی چون سیاستگذاری‌های نادرست بانک مرکزی، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک از جمله عواملی‌اند که تاثیر منفی زیادی بر بازار سهام داشتند. در بازاری که باید در شرایط عادی در حدود ۱۵همت مورد معامله قرار بگیرد، تنها حدود ۴همت دست به دست می‌شود که نشان از نبود اعتماد میان سرمایه‌گذاران است.

همچنین در خصوص انتقال دو نماد خودرو و خساپا به تابلوی فرعی بازار دوم باید گفت این دو نماد در زمره مهم‌ترین لیدرهای بازار تلقی می‌شدند و تا زمانی که تغییر ویژه‌ای در این دو نماد به وجود نیاید نمی‌توان انتظار رشد هیجان‌انگیز از بازار سهام داشت. این کارشناس بازار در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی را برای هفته جاری داشته باشیم و امید می‌رود محدوده ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی تا ۲میلیون و ۸۰هزار واحدی از دست نرود و آخرین ماه سال، متفاوت‌ترین ماه سال باشد.  نیما میرزایی، کارشناس بازار، پیرامون وضعیت بازار گفت: وضعیت کلی بازار پس از انتشار اخبار منفی و تاثیرگذار هفته‌های گذشته چندان مساعد نیست. روند اصلاحی بازار موجب شکسته شدن سد حمایتی ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی شد.

با وجود اینکه بازار در شرایط کنونی محرک‌های رشد را برای صعود دریافت نکرده، اما به نظر می‌رسد ارزندگی عمومی قیمت‌ها نسبت به افت بیشتر نماگرها می‌چربد. یکی از شواهد اصلی این موضوع عدم اصلاح قیمتی پرقدرت صندوق‌های اهرمی است که اصلاح زیادی را در هفته‌های گذشته تجربه نکردند. بنابراین در تیررس تصمیم‌گیری قرار گرفته و همچنان نقدینگی پرقدرت گام در میدان نبرد معاملات بازار نگذاشته است. با این وجود زمانی که بازار در محدوده ارزنده خود قرار می‌گیرد و ارزش معاملات نیز به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد، می‌توان آن را آغازی برای پایان روند خسته‌کننده بازار دانست. از این رو می‌توان به روند کنونی اصلاح دوربرگردان داد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نماگر‌ها در هفته جاری وضعیت متعادلی را پیش رو داشته باشند.