دو ترس در بازار سهام

علاوه بر این موضوع، سقوط دو‌کاناله دلار آزاد مقدمه‌چینی برای خروج پول از گردونه سهامی را فراهم کرده است. تشدید ریزش قیمت سهام در دومین هفته اردیبهشت سبب شده بار دیگر برای برخی از اهالی تالار شیشه‌ای، اتفاقات اردیبهشت ۱۴۰۲ تداعی شود. چرایی این موضوع را به طور مستقیم می‌توان به رفتار سیاستگذار و بی‌اعتمادی حاکم بر فضای بازار سهام نسبت داد. این تئوری که ممکن است اتفاقات سال قبل دوباره تکرار شود، باعث شده سهامداران عمدتا خرد بازار در لاک احتیاطی فرورفته و گارد دفاعی بورس‌بازان بالا برده شود. پیش از این در نیمه دوم مهرماه، یعنی درست زمانی که شاخص سهام پس از رشد‌های متوالی و افسارگسیخته، روندی اصلاحی را در پیش گرفت، این نظریات نقل محافل بسیاری از اهالی بازار سهام در فضای مجازی بوده است، موضوعی که بر افزایش تردید‌های بورسی افزوده است. تجربه‌های مشابه موید این نکته است که در دوره‌هایی که بازار همچنان احتیاط پیشه و دست‌به‌عصا حرکت کرده است، انتظارات از تارگت‌‌‌های نجومی به سطوح پایین‌تر منتقل می‌شود.

داده‌های آماری استخراج‌شده از عملکرد بورس تهران در روز یکشنبه نشان می‌دهد که به‌رغم بهبود اوضاع کلی برای افزایش تقاضا در بازار، هم‌اکنون آنچه از بیرون توانسته سبب بی‌اعتمادی شود، منجر به ریزش شاخص بورس در روز گذشته شده؛ به همین دلیل فروش حقیقی‌ها مجددا شکل گرفته است. بر اساس اظهارات تحلیلگران، از منظر تکنیکال نیز ناحیه ۲.۳میلیون واحد که دوم اردیبهشت‌ماه شکسته شد، اکنون با از دست رفتن سطح مذکور می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که طی آن راه را برای خروج سرمایه‌های محتاط بازار که عمدتا حقیقی‌ها هستند فراهم کرده و تغییر مالکیت در بازار را به سمت حقوقی‌ها متمایل کند. البته این امر منوط به تغییرات نرخ ارز است. به همین دلیل است که اکثر کارشناسان وضعیت نرخ دلار آزاد در روزهای آینده را برای بورس سرنوشت‌ساز تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر، همزمان با قرار گرفتن دلار در مسیر کاهشی، برخی از اهالی بازار این موضوع را بهانه‌ای برای خروج از بورس عنوان می‌کنند. نزولی شدن مسیر دلار اگرچه به کند شدن انتظارات تورمی منجر خواهد شد، اما با توجه به جاماندگی بورس از شتاب قیمتی ماه‌های قبل، همچنان می‌توان به رشد بورس امیدوار بود. هرچند رشد نرخ دلار می‌تواند رشد سودآوری شرکت‌های صادراتی بازار سهام و در نتیجه رشد شاخص سهام را به دنبال داشته باشد، اما عکس این روند هیچ توجیهی نخواهد داشت و نقش دلار نیما و تحرکات آن تعیین‌کننده است.