آنچه در بازار سهام می‌گذرد حاکی از این است که متغیرهای اثرگذار بر بورس در شرایطی نیستند که بتوانند محرکی جدی برای بورس محسوب شوند. مهم‌ترین محرک ریزش هفت‌روزه سهام را می‌توان به مباحث ارزی این روزها و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن وضعیت متغیرهای اثرگذار ناشی از ابهامات تورمی ارتباط داد. در شرایط کنونی با توجه به نقش پایدار عوامل بنیادی پیرامون سهام به نظر می‌رسد ریسک‌های اقتصادی و سیاسی مانعی در برابر رشد بازار باشد.

در عین حال تشدید فشار از سوی بازارهای موازی و وضعیت ناپایدار قیمت دلار و طلا از ریسک‌های جدی پیش روی بازار سهام است که عبور از روند نزولی را سخت و با تردید همراه ساخته است؛ به‌ویژه اینکه طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر انتشار اوراق تامین مالی دولتی باعث شده سرمایه‌گذاران اولویت خود را در بازارهایی قرار دهند که از ریسک کمتری برخوردارند. به همین دلیل با وجود ریسک‌های مذکور نمی‌توان انتظار داشت رشد قیمت‌ها به بازار سهام به صورت روندی ادامه‌دار دیده ‌شود؛ چراکه در بازارهای موازی نیز همچنان شاهد تحرکات مثبت قیمتی هستیم و دلار و طلا مقاومت زیادی در برابر کاهش قیمت از خود نشان داده‌اند. از این‌رو شاهد کوچ نقدینگی از بازارهای موازی به سمت سهام نیستیم. نگاهی به میزان تقاضا در نمادهای بورسی طی معاملات هفت روز گذشته گواهی بر این مدعاست.

طی این مدت مبلغی به میزان ۱۲۱۲میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟  شاخص کل ۱۴۰۳را در حالی آغاز کرد که کار خود را در محدوده ۲میلیون و ۱۹۵هزار واحد در اسفندماه خاتمه داده بود. اکنون با توجه به نزدیک شدن به کف کانال ۲.۲میلیون واحد که محدوده حمایتی مهمی محسوب می‌شود، ممکن است شاخص بتواند تحرکات مثبت را نمایان کند؛ اما در اینکه وضعیت احتمالی پایدار باشد ابهامات بسیاری وجود دارد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که افزایش ملموس قیمت‌های جهانی صورت نگیرد و سه محرک جدی بازار، یعنی نرخ دلار نیما، مجوز افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی‌ دارایی‌ها، و کاهش نرخ بهره، برای بازار تهدید محسوب نشوند، بورس‌بازان نمی‌توانند شاهد رونق معاملات باشند. به همین دلیل بازار حتی وقتی متاثر از اخبار مثبت، چند روز مثبت را سپری می‌کند مجددا متوقف می‌شود، زیرا عوامل اصلی رونق پایدار بازار درگیر ابهامات گوناگونی هستند که سرنوشت آنها را در کوتاه‌مدت عملا غیر‌قابل پیش‌بینی جلوه می‌دهد.  ارزش معاملات خرد سهام نیز در ادامه روند کم‌رمق هفته‌های اخیر به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان رسیده است که با میانگین مطلوب فاصله زیادی دارد. در روزهای قبل برخی کارشناسان بر این نکته تاکید کردند که تا زمانی که ارزش معاملات خرد به سطح ۶میلیارد تومان نرسد، از رونق خبری نخواهد بود.