عوامل تاثیرگذار بر انتخاب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

مجتبی مرتضی‌زاده*

با توجه به گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور، سرمایه‌گذاران قدرت انتخاب خوبی بین واحدهای سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند. حالا این مساله مطرح می‌شود که برای دسترسی به عملکردی بهتر، کدام صندوق‌ها را انتخاب کنیم. در زمان خرید واحدهای یک صندوق، باید ملاحظات زیر را در نظر گرفت:

۱- هزینه‌ها: مطمئن شوید که واحدهای یک صندوق مشترک با کارمزد کم را می‌خرید. پولی که شما به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید، باعث کاهش بازده مؤثر شما می‌شود.

۲- کارآیی مالیاتی و معاملاتی: بعضی صندوق‌ها بیش از سایرین معامله انجام می‌دهند. زمانی‌که صندوق، به دفعات اوراق خود را برای خریدهای دیگر می‌فروشد، در واقع موجب ایجاد هزینه کارمزد معاملات برای صندوق می‌شود. این مساله از سود شما خواهد کاست و بر سود شرکت کارگزاری خواهد افزود. معاملات مکرر به میزان قابل توجهی شما را متحمل مالیات معاملات خواهد کرد.

۳- تخصیص دارایی: می‌توانید دارایی خود را بین صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و صندوق‌های با درآمد ثابت تقسیم کنید تا ریسک کم‌تری متحمل شوید. هرچند به خاطر داشته باشید که خود صندوق‌ها دارای دارایی‌های متنوع هستند.

۴- مدیریت: به طور مسلم هوش و درایت شخصی که در پس صحنه، مدیریت صندوق مشترک را برعهده دارد، تاثیر بسزایی روی عملکرد صندوق خواهد داشت. اما به دشواری می‌توانیم بگوییم که یک مدیر صندوق چقدر بزرگ و توانمند است. گاهی استفاده از اطلاعات منتشره در سایت صندوق‌ها، سایت Fipa و روزنامه‌ها می‌تواند کمک کند. اما حتما براساس شاخص‌های ارزیابی پرتفوی مانند شاخص‌های شارپ، ترینر، جنسن و ... به بررسی عملکرد صندوق‌ها بپردازید. این اطلاعات در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین موجود است.

۵- اندازه صندوق: صندوق‌های کوچک‌تر چابک‌تر و دارای انعطاف بیشتری هستند و بیشتر نسبت به صندوق‌های بزرگ‌تر ترجیح داده می‌شوند. یک صندوق بزرگ‌تر به سختی اقدام به اخذ یک موقعیت خرید در مورد سهام کوچک می‌کند. برای مثال؛ اگر یک صندوق ۵۰ میلیارد تومانی متمایل به خرید سهام ۳۰۰ میلیون تومانی باشد، تنها می‌تواند حدود ۰۶/۰ درصد سرمایه پایه خود را در این سهم سرمایه‌گذاری کند، درحالی که یک صندوق ۲ میلیارد تومانی به راحتی می‌تواند ۵/۱ درصد سرمایه خود را در این سهم سرمایه‌گذاری کند. پس صندوق سرمایه‌گذاری کوچک از موقعیت‌های سودآور شرکت‌های کوچک بهره‌مند می‌شود، درحالی‌که صندوق‌های بزرگ از این موهبت بی‌بهره‌اند. هم‌چنین انجام خرید و فروش سهم به میزان کم امکان‌پذیرتر از خرید و فروش در حجم بالاست.

*کارشناس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری

تامین سرمایه نوین