تغییر در شیوه عرضه اولیه سهام

عکس: نگارمتین‌نیا

گروه بورس- رییس سازمان خصوصی با اعلام رشد ۱۴۰درصدی واگذاری شرکت‌های دولتی از تغییر شیوه عرضه‌های اولیه به منظور جلوگیری از زیان غیرحرفه‌ای‌ها، خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی پیمان نوری اعلام کرد:‌در چهار ماه نخست امسال نزدیک به ۲۹ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده است. وی با بیان اینکه از این میزان واگذاری ۱۹ هزار میلیارد ریال از راه بورس و فرابورس عرضه شده است، افزود: این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که کل سهام عرضه شده دولتی از طریق بازار سرمایه در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

معاون وزیر اقتصاد واگذاری پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی را از اولویت‌های امسال این سازمان اعلام کرد و گفت: در تازه‌ترین تصمیمات مقرر شد پالایشگاه آبادان و شازند اراک تا اطلاع ثانوی همچنان در دست دولت باقی بماند.

نوری درباره بقیه پالایشگاه‌ها افزود: بخشی از سهام برخی پالایشگاه‌ها همچون پالایشگاه تبریز و اصفهان در سالهای گذشته عرضه شده و باقیمانده سهام دولتی این پالایشگاه‌ها نیز بزودی عرضه می‌شود و دولت هیچ سهمی در این پالایشگاه نخواهد داشت.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت همکاری شرکت‌های «مادرتخصصی» حوزه نفت همه پالایشگاه‌ها تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهند شد.

وی درباره پالایشگاه لاوان نیز گفت: ۴۰ درصد سهام این پالایشگاه به سهام عدالت و۶۰ درصد از سهام آن نیز به رد دیون دولت اختصاص یافت.

نوری افزود: بخش باقیمانده سایر پالایشگاه‌ها همچون پالایشگاه شیراز، بندرعباس، تهران و کرمانشاه در آینده نزدیک و شرکت توسعه صنایع پالایش نفت در صورت همکاری شرکت‌های مادر تخصصی آماده واگذاری می‌شود و تا پایان امسال از طریق بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند روند خصوصی سازی کند شده است؛ پاسخ شما در این باره چیست، اظهار داشت: در کل سال ۸۹، حدود ۲۸ هزار و پانصد میلیارد ریال واگذاری از طریق بازار سرمایه داشتیم؛ اما در ۴ ماه نخست امسال این رقم از مرز ۱۹ هزار میلیارد ریال گذشت و به عبارت دیگر در مدت چهار ماه ۶۰ درصد کل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در سال گذشته واگذاری انجام شده است.

نوری با طرح این سوال که آیا سهمی نزد سازمان خصوصی سازی آماده عرضه و شرایط نیز برای عرضه آن فراهم است که عرضه نشده، گفت: به طور قاطع می‌گوییم اینچنین نیست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تکالیف سازمان خصوصی سازی در قانون بودجه امسال گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۰ تامین حدود ۳۷۷ هزار میلیارد ریال منابع از محل واگذاری بر عهده سازمان خصوصی‌سازی گذاشته شده است.

وی اشاره کرد: از سال ۱۳۸۴ لغایت پایان سال ۱۳۸۹ در مجموع ۴۸۱ هزار میلیارد ریال سهام (به استثنای سهام عدالت) واگذار شده است. یعنی به‌طور متوسط سالانه ۷/۶۸ هزار میلیارد ریال. حال چه اتفاق خاصی متصور است که برای سال ۱۳۹۰ بودجه ای نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد را برای واگذاری‌ها در نظر گرفته‌ایم؟

نوری افزود: امسال سازمان خصوصی سازی باید حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال از محل واگذاری‌ها به خزانه واریز کند که این میزان مشابه سال گذشته است.

وی گفت: پارسال ۹۰ درصد این میزان محقق و به خزانه واریز شد و امسال تلاش می‌کنیم ۱۰۰ درصد این میزان تحقق یابد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بخشی از واگذاری‌ها در قالب رد دیون دولت به نهادهای عمومی غیردولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شود.

وی گفت: در لایحه بودجه دولت ۷۰ هزار میلیارد ریال برای این منظور در نظر گرفته شد که در مجلس به ۱۰۰هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

نوری افزود: بخشی نیز برای پرداخت به پیمانکاران طرف حساب دستگاه‌های دولتی و تهاتر بدهی با برخی از بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: تعهدات سازمان در تامین منابع به غیر از بخش نقدی که مانند سال گذشته است در بقیه موارد تقریباً دو و نیم برابر شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که آیا در شیوه واگذاری عرضه‌های اولیه تغییری ایجاد شده است، اظهار داشت: در دوره جدید، رویکرد عرضه اولیه تغییر کرده و سهام اولیه به‌ویژه در بازار سرمایه زمانی عرضه خواهد شد که به طور تمام و کمال مستعد واگذاری باشد.

وی افزود: براساس فرمول بازار سرمایه، می‌توان با عرضه ۵ تا ۱۰ درصد سهام شرکت‌ها را کشف قیمت کرد؛ اما تجربه نشان داده است مردم از عرضه اولیه سهام استقبال می‌کنند و صف خرید تشکیل می‌شود و با رقابت قیمت افزایش می‌یابد و حباب قیمت ایجاد می‌شود.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در چنین شرایطی باید ۱۵ تا ۲۰ درصد سهام آماده عرضه باشد تا در صورت ایجاد حباب با عرضه آن جلوی حباب قیمت گرفته شود.

وی افزود: درگذشته پس از عرضه اولیه، سهام آماده عرضه وجود نداشت و حباب قیمت عده ای از سرمایه‌گذاران و خریداران سهام به ویژه افراد غیر حرفه ای را متضرر کرد، بنابراین از این پس براساس شیوه گذشته عمل نخواهد شد؛ هر چند عده قلیلی که با شیوه قبلی در قبال زیان دیگران به سودهای کلانی رسیدند، از این تغییر رویکرد ناراضی باشند.

وی درباره نحوه همکاری دستگاه‌ها در روند خصوصی سازی و همکاران با سازمان خصوصی سازی گفت: برخی دستگاه‌ها دراین باره خوب عمل کردند.

نوری افزود: در حوزه وزارت نیرو فعالیت و عملکرد این مجموعه به نحوی بود که بدون مشکل و با حجم قابل توجهی عملیات واگذاری انجام شد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی قانون اصل ۴۴ همه تلاش خود را به کار می‌برد تا اقتصاد را به سوی مردمی شدن هدایت کند.