گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص تحت تاثیر افزایش عرضه‌های معامله‌گران کوتاه مدت بود. در بازار دیروز معامله‌گران که از روز یکشنبه افزایش عرضه‌ها را تجربه کرده بودند با کاهش قیمت‌ها مواجه شدند. در همین حال سه گروه پیشرو بازار در روزهای گذشته از جمله گروه بانکی، تجهیزات و خودرویی‌ها دیروز کم فروغ ظاهر شدند که این امر در ثبت افت ۶۲/۳۲ واحدی شاخص کل موثر بود. در همین حال شاخص بورس همچنان در بالای ۲۵هزار واحد باقی ماند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی توام با ثبات نسبی قیمت نفت خام و مواد اولیه بود. این امر موجب شد تا نمادهای وابسته به بازار جهانی ثبات نسبی را تجربه کنند.

در گروه بانکی معامله‌گران در انتظار گشایش نماد بانک پاسارگاد هستند، امری که با برگزاری جلسه معارفه این بانک در عصر روز یکشنبه، انجام آن در بازار امروز را قطعی کرده است. بانک پاسارگاد همچنین در روزهای آتی شاهد گشایش حق‌تقدم‌های افزایش سرمایه این بانک خواهد بود. بانک پاسارگاد در شرایطی وارد بورس خواهد شد که بالاترین سرمایه را در میان بانک‌های کشور به خود اختصاص داده است. امروز فرابورس نیز میزبان اوراق صکوک اجاره سرمایه‌گذاری امید خواهد بود. این اوراق ۴ساله با نرخ اجاره ۵/۱۷درصد در شرایطی راهی فرابورس می‌شود که از کارمزد دوره پذیره‌نویسی معاف است. در همین حال نگاهی به بازدهی اوراق صکوک ۵/۱۷درصدی در سال جاری نشان از برتری این اوراق در بازدهی نسبت به بورس با توجه به ریسک بازار سهام دارد. بازدهی اوراق ۵/۱۷درصد در ۵ماهه امسال بالغ بر ۳/۷درصد بوده که معادل بازدهی بازار یعنی ۶/۷درصد است. عرضه اوراق همچنین به «پارک شدن» نقدینگی برخی از معامله گران نیز منجر می‌شود که این امر می‌تواند از تب و تاب بازار بکاهد.

در گروه تجهیزاتی دیروز نمادهای این گروه با افت قیمت و بعضا صف‌های فروش نیز مواجه بودند .در این گروه معامله‌گران در انتظار گزارش صنعتی دریایی ایران هستند.

در گروه فلزی دیروز مجری طرح آهن و فولاد ارفع گفت: طرح فولاد ارفع تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

احمد کیوان آرا افزود: واحد احیای مستقیم طرح آهن و فولاد ارفع بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون، در مرحله برق رسانی و راه اندازی است.

مجری طرح آهن و فولاد ارفع با اشاره به این که بخش واحد فولاد سازی طرح یادشده، بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته کیوان آرا، ظرفیت تولید این طرح ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی است.

در گروه معدنی -فلزی دیروز نماد سرمایه‌گذاری امید در شرایطی بازگشایی شد که نگاه‌ها به سوی معامله پیش روی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات است. در صورتی که عرضه بلوک معادن و فلزات به ادغام سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات منجر شود، یک شرکت با ابعاد بین‌المللی در بخش معدن شکل خواهد گرفت. این هلدینگ با در اختیار داشتن ۱۸میلیون تن تولید کنسانتره، ۸میلیون تن گندله و نزدیک به ۵میلیون تن فولاد سازی شانس زیادی برای عرض اندام در خاورمیانه خواهد داشت.

در گروه خودرویی دیروز فروکش کردن بحث افزایش قیمت محصولات خودرو سازان به افت قیمتی این نمادها منجر شد. در این گروه قائم‌مقام مدیر عامل سایپا از ارائه پیشنهاد این شرکت به کمیته قیمت‌گذاری خودرو برای افزایش قیمت تمام محصولات سایپا خبر داد.

سعید فلاحی اظهار داشت: فهرستی از ریز هزینه تولید تمام محصولات سایپا تهیه شده و در اختیار سازمان حمایت قرار گرفته تا با بررسی این فهرست، مجوز تعدیل قیمت تولیدات سایپا صادر شود. وی ادامه داد: سال‌ها است که قیمت خودرو ثابت مانده و این مساله در کنار افزایش هزینه تولید ناشی از رشد قیمت مواد اولیه و نرخ حامل‌های انرژی باعث تضعیف صنعت خودروسازی کشور شده است.

فلاحی تصریح کرد: در حال حاضر محصولات خانواده ایکس۱۰۰، تیبا، تندر۹۰، مگان، قشقایی، ماکسیما، تینا، وانت‌های پیکاپ و خودروهای عمومی توسط سایپا تولید می‌شوند که همه آنها در حاشیه ضرردهی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید محصولات خانواده ایکس۱۰۰ در حاشیه ضرر قرار دارد، گفت: تولید بسیاری از محصولات سایپا با زیان همراه است و برخی دیگر نیز با حاشیه سود کمی تولید می‌شوند.

قائم‌مقام سایپا با اشاره به افزایش قیمت تولید خودرو طی سال‌های اخیر گفت: با توجه به اینکه دراین مدت امکانات خریداران کم شده و باید تسهیلاتی را برای عرضه خودرو به آنها ارائه دهیم، تولید بسیاری از محصولات در حاشیه ضرر قرار گرفته است. در گروه تصفیه نفت عرضه سهام نیروی زنگان توسط یک بانک دیروز به معامله ۶/۱میلیون سهم منجر شد.

در گروه واسطه‌گری مالی اعلام فروش سرمایه‌گذاری بوعلی نگاه‌ها را به تنها سهم زیر قیمت اسمی که دارای سوددهی نیز هست معطوف کرده و این نماد دیروز برای دقایقی با صف خرید همراه شد. شنیده‌های بازار حکایت از تمایل گروه اقتصادی کوثر برای فروش بوعلی جهت تامین منابع لازم برای افزایش سرمایه بانک دی دارد. بلوک ۶۷درصدی بوعلی روز دوم شهریورماه در نرخ یک هزار و ۵۰ریال به صورت نقد به روی تابلو خواهد رفت.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در نهایت به افت ۶۲/۳۲واحدی شاخص کل منجر شد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۱/۶۴میلیارد تومان رسید که ۴/۱۷درصد آن را معاملات ۲/۵۳میلیون سهمی سرمایه‌گذاری شاهد تشکیل داد. این بلوک را اندوخته شاهد بابت شرکت در افزایش سرمایه بانک دی به این بانک منتقل کرد. از ۲۳۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۶نماد با کاهش قیمت و ۱۱۰ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.