ایسنا- مدیرعامل کارگزاری بانک تات عوامل داخلی و بین‌المللی افت بورس را در روزهای اخیر تشریح کرد و گفت: شرایط منفی بازار به دلیل ریسک‌های سیستماتیک خارج از بازار است. حسین خزلی‌‌خرازی، عوامل موثر در افت بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر خود بازار و منابع موجود در آن مشکلی ندارد و اطلاعات شش ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌ها به ۵۰ درصد پیش‌بینی خود رسیده‌اند، به ‌طوری که همراه اول و بانک سینا عملکرد بسیار مثبتی در شش ماهه خود داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط منفی بازار به دلیل ریسک‌های سیستماتیک خارج از بازار است، عنوان کرد: همان طور که همه می‌دانند پرونده‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران ایجاد کردند، یک بهانه است، ولی این‌که این بهانه چه تبعاتی خواهد داشت از بعد بین‌المللی اذهان را نگران کرده است.

این فعال بورس ادامه داد: از سوی دیگر بحث‌هایی که به تازگی آژانس‌ هسته‌ای برای ایران ایجاد کرده و همزمانی آن با جوسازی آمریکا علیه ایران که به صورت هماهنگ شده است، در راه‌اندازی یک بازی بین‌المللی تاثیر‌گذار است.

وی عنوان کرد: علاوه بر این در ابعاد داخلی پرونده‌ مالی سه هزار میلیارد تومانی و احتمال استیضاح وزیر اقتصاد و شایعه برکناری رییس کل بانک مرکزی و گسترش آن به لایه‌های دیگر، ذهن سرمایه‌گذاران حقیقی را در بازار نگران کرده است.

به گفته‌ خرازی، این عوامل باعث شده است که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران، سهام خود را بفروشند، ولی ۹۰ درصد فروش سهم به دلیل فرار از بازار نیست، بلکه سرمایه‌گذاران در شرایط نبود اطمینان و بحران، سهام خود را می‌فروشند تا در چند روز آینده آن را خریداری کنند و کسب سود کنند که این رفتار در شرایط منفی طبیعی است. این کارگزار بورس با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس، به دیگر عوامل کاهش بورس اشاره کرد و گفت: همواره قبل از انتخابات و با مطرح‌شدن بحث‌های سیاسی فضای بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ولی در شرایط فعلی، بازار مشکلی ندارد و حتی برخی صنایع عملکرد بسیار بهتری از پیش‌بینی‌های خود ارائه کرده‌اند. وی تصریح کرد: خوشبختانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تعدد سهامداران حقیقی و حقوقی و نیز معاملات آن‌لاین باعث شده است که در نوسانات کوتاه‌مدت افراد کسب سود کنند. دبیر سابق کانون کارگزاران با بیان این‌که نمی‌توان وضعیت آینده‌ بازار را پیش‌بینی کرد، گفت: با ایجاد عوامل یاد‌شده پیش‌بینی آینده بازار در قدرت تحلیل ما نیست، این در حالی است که نبود اطمینان شرایط بدی نیست، ولی در این شرایط به دلیل نداشتن اطلاعات نمی‌توان وضعیت را پیش‌بینی کرد. مدیر عامل کارگزاری بانک تات با بیان این‌که در حال حاضر معامله‌گران از اطلاعات بنیادی شرکت‌ها تاثیر نمی‌پذیرند، با اشاره به یک مثال ادامه داد: همراه اول ۲۷ درصد تعدیل مثبت در پیش‌بینی سود خود اعمال کرد، ولی قیمت این سهم بعد از بازگشایی نماد منفی شد که این موضوع نشان می‌دهد معامله‌گران و تحلیل‌گران از اطلاعات بنیادی تاثیر نمی‌پذیرند و رفتار آنها تحت تاثیر اطلاعات تکنیکال و اجتماعی است.

وی با بیان این‌که در بانک تات بازار‌سازی غیررسمی انجام می‌شود، از نبود بازار‌سازی توسط سهامداران عمده انتقاد کرد و گفت: در شرایط فعلی بازار‌سازی غیررسمی و حمایت سهامداران عمده بسیار مهم است، این درحالی است که سهامداران عمده شرکت‌ها نسبت به قیمت دارایی‌های خود حساس نیستند و بازار‌سازی غیررسمی در بسیاری از نمادهای بازار انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به بازار‌سازی سهامداران عمده در برخی بانک‌های خصوصی عنوان کرد: سهامداران عمده باید از سهم دفاع کنند، زیرا این سهامداران در زمان صف خرید می‌توانند سهم را در قیمت بالاتر به فروش برسانند، بنابراین بازار‌سازی غیررسمی می‌تواند روند کل بازار را تغییر دهد.