تخصیص 150 ریال سود نقدی برای هر سهم خوارزمی
گزارش مدیرعامل
دکتر مهدی کرباسیان مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی برای سال منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۳۹۰ که چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد، گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه خوارزمی را تشریح کرد.

وی پس از ارائه تحلیلی درباره وضعیت و شرایط اقتصادی جهان و ایران و فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه، به تبیین تحولات و کارکردهای شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پرداخت.
وی با بیان اینکه سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به ترتیب ۳۶۵ و ۵۴۰ میلیارد ریال بوده است، از افزایش ۶۷ درصدی سود خالص این شرکت در سال منتهی به ۳۱ خرداماه ۱۳۹۰ به۸۹۹ میلیارد ریال خبر داد.
به گفته وی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت خوارزمی نیز با افزایش ۵۷ درصدی نسبت به سال مالی قبل همراه بوده است به گونه‌ای که این شرکت طی مدت یاد شده توانسته است از محل سرمایه‌گذاری‌های خود حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سود کسب کند.
سود تقسیمی شرکت که برای سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۴۴,۹۶۵ میلیون ریال گردید با ۵/۱۳۸ درصد رشد به مبلغ ۵۸۴,۲۵۰ میلیون ریال برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۰ رسید.
ورود خوارزمی به فصل نوینی از فعالیت حرفه‌ای دکتر کرباسیان از ورود شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به بازار فرابورس ایران به عنوان فصل نوینی در دوران فعالیت حرفه‌ای این شرکت در صنعت سرمایه‌گذاری بورسی کشور یاد کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال 1376 با 100 میلیارد ریال به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز کرد. این فعالیت از سال 1384 به بعد، به شکل حرفه‌ای و در قالب سهامی عام تداوم یافت. در اوایل خردادماه سال‌جاری نماد شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پس از طی مراحل قانونی در بازار فرابورس گشایش یافت و دوران جدیدی از حیات این شرکت آغاز شد.
وی همچنین به درصد سهامداری دو شرکت موسسه همیاری غدیر (۲۵/۲۴درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن (۵۲/۱۵ درصد) به‌عنوان دو سهامدار عمده شرکت سرمایه گذاری خوارزمی اشاره نمودند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از «توسعه و تعامل با ذی‌نفعان»، «بهبود ساختار سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس برنامه استراتژیک پرتفوی» و «بهبود ساختار تامین مالی» به عنوان استراتژی‌ها و برنامه‌های این شرکت به منظور ارزش‌آفرینی برای سهامداران نام برد و گفت: به منظور بهبودساختار تامین مالی، مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در تاریخ 26 مهرماه 1389 تصویب کرد تا سرمایه شرکت تا 5,000 میلیارد ریال افزایش یابد.
ساختار پرتفوی خوارزمی
وی بهای تمام شده کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت خوارزمی را در تاریخ 31/03/1390 بالغ بر 5,230,170 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: 37 درصد (معادل 1,930,104 میلیون ریال) از سرمایه‌گذاری‌های خوارزمی در «بانک ها، موسسات پولی و بانکی» تمرکز یافته است. سرمایه‌گذاری در «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» نیز 17 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت خوارزمی را تشکیل می‌دهد. «سیمان، آهک و گچ» 10 درصد، «سرمایه گذاری » 9 درصد، «خودرو و ساخت قطعات» 7 درصد، «محصولات غذایی» 7 درصد و سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری 4 درصد سرمایه‌گذاری‌های خوارزمی را از آن خود کرده‌اند.
کرباسیان دربخشی دیگر از سخنان خود از ورود شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری از جمله بورس کالا، بیمه، انرژی، لیزینگ، IT، تجارت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد. به گفته وی، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی ۱۰۰ درصد سهم مدیریتی شرکت‌های «توسعه ساختمان خوارزمی»، «تجارت گستران خوارزمی»، «توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی»، «داده‌پردازی خوارزمی» و «آتی نگر سپهر ایرانیان» را دراختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی همچنین ۵ درصد شرکت انرژی سپهر، بیش از ۴۹ درصد شرکت لابراتوارهای سینادارو، ۲۴درصد شرکت کارت اعتباری ایران کیش، ۵۱درصد شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی، حدود ۵ درصد شرکت پارس آریان، حدود ۲ درصد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر،۲۹ درصد شرکت صرافی سپهر و ۲۰ درصد شرکت واسپاری سپهر را در سبد سرمایه‌گذاری خود جای داده است. نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی درباره مالکیت دارایی‌های غیر مدیریتی این شرکت نیز اظهار کرد: ۶۵/۴ درصد از گروه صنعتی بهمن، ۲۷/۸ درصد شرکت توسعه صنایع بهشهر، ۹۱/۱۰ درصد سیمان کارون، ۱۱/۵ درصد بانک پاسارگاد و ۶۴/۲ بانک صادرات ایران به شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی تعلق دارد.
بازدهی سهامداران
مازاد ارزش ایجاد شده در شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به شرح جدول شماره ۱ بوده است.
ضمن آنکه بازدهی سهام شرکت برای سهامداران در صورت استفاده از حق تقدم به شرح جدول شماره 2 می‌باشد.