چراغ زرد بورس به سرمایه‌گذاران

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در شرایطی آخرین هفته مهر ماه را تجربه می‌کند که همچنان کلاف سر در گم بازارهای جهانی و تحولات سیاسی کار را برای معامله‌گران دشوار کرده است. در مسائل سیاسی مباحث مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه بار دیگر نگرانی‌هایی را مطرح کرده است. در شرایطی که در صحنه تحولات بین‌المللی کشورمان با مباحث ناشی از سه موضوع پرونده هسته‌ای، گزارش منتشر شده از سوی گزارشگر حقوق بشر و اتهام ایالات متحده مواجه است، در سطح داخلی نیز روز چهارشنبه نایب رییس مجلس از طرح سوال از محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری در هفته آینده خبر داد. محمدرضا باهنر همچنین خطاب به نمایندگان مجلس افزوده است: «از این رو دوستان اگر می‌خواهند تصمیمی بگیرند، در این هفته اعلام کنند.»

با توجه به این شرایط، کارشناسان حاکمیت جو انتظار و احتیاط بر بازار را دور از انتظار نمی‌دانند.

در کنار مسائل سیاسی در صحنه اقتصادی نگاه‌ها باز به سوی مجلس است، جایی که استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنان در گذار میان قطعی شدن و منتفی شدن قرار دارد. در این شرایط معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند. در هفته‌های قبل نمایندگان مجلس، وزیر امور اقتصادی را بین برکناری رییس کل بانک مرکزی یا استیضاح قرار داده بودند که سخنان هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم استعفا و سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر انتصاب رییس‌ کل بانک مرکزی از سوی رییس‌جمهوری، گزینه نخست را از دستور خارج ساخت تا متن اولیه استیضاح وزیر اقتصاد در خبرگزاری‌ها منتشر شود. به احتمال زیاد، امروز یا فردا گزارش مجلس شورای اسلامی در مورد اختلاس اخیر منتشر خواهد شد که محتوای این گزارش، نقش موثری در تصمیم‌گیری مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد خواهد داشت.

در همین حال در حوزه اقتصاد بین‌الملل، بازارها روز پنج‌شنبه و جمعه با نوسان‌های سنگینی مواجه شدند. پس از بروز اختلاف میان آلمان و فرانسه در مورد حل بحران بدهی اروپا، روز پنج شنبه بازار جهانی با شدید‌ترین افت ماه اخیر همراه شد. افتی که البته روز جمعه با تعدیل نگرانی، جای خود را به رشد دوباره داد و ۴درصد از افت ۷ درصدی بهای مس جبران شد. در این میان، پایان دوره ریاست تریشه بر بانک مرکزی اروپا نیز بلاتکلیفی برای وضعیت اروپا حداقل در کوتاه مدت ایجاد خواهد کرد. در اروپا، موسسه اعتبار‌سنجی مودی تقریبا در کمتر از بیست و چهار ساعت، رتبه مالی اسپانیا را بار دیگر کاهش داد.

به این ترتیب شرایط برای هر دولتی که پس از انتخابات بیستم نوامبر در اسپانیا بر سرکار می‌آید، دشوار‌تر و برای اسپانیایی‌ها ناامیدکننده‌تر می‌شود.بهای فلزات در آخرین معاملات روز جمعه در مس به ۶هزار و ۹۱۶دلار، آلومینیوم ۲هزار و ۱۲۱دلار، سرب به میزان یک هزار و ۷۷۱ دلار و روی در حد یک هزار و ۷۵۰دلار در هرتن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز به ۵۴۰ دلار در هر تن در بورس فلزات لندن رسیده است. در همین حال، با کشته شدن قذافی در لیبی اگر چه انتظار اولیه کاهش بهای نفت وجود داشت، اما نگرانی در مورد وضعیت خاورمیانه و زمان‌بندی بازگشت نفت لیبی به مدار تولید، همچنان بهای نفت را بالا نگه داشته است.

در حوزه اقتصاد داخلی نیز مهم‌ترین موضوع جلسه شورای پول و اعتبار بود که در آن تنها برای زمینه‌سازی جهت فروش اوراق مشارکت دولتی نرخ سود این اوراق افزایش یافت و به ۱۷درصد رسید. هر چند که این نرخ نیز متناسب با نرخ سود بانکی در هنگام بازخرید زودتر از موعد اعمال می‌شود.

اما در کلیت ماجرا افزایش سود اوراق مشارکت دولتی شانس جذب نقدینگی توسط بازار سرمایه را کاهش خواهد داد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما بدون عمق بود که در آن شاخص بورس معادل ۴۹ واحد رشد کرد. در این روز، در گروه معدنی همچنان شایعات در مورد وضعیت نمادهای سنگ آهنی در بازار به گوش می‌رسید که همین امر نگرانی سهامداران را به همراه آورده است. روز چهارشنبه برخی منابع از نامه ایمیدرو به شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر خبر دادند که در آن با هدف جبران کسری بودجه صندوق بازنشستگی فولاد از شرکت‌های فولادی خواسته شده است به ازای تحویل هر تن محصول به شرکت‌های فولادی مبلغ معینی را به حساب صندوق فولاد واریز کنند. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی طی هفته آینده شاهد بحث کمیسیون صنایع و معادن برای بررسی تصمیم اخیر ایمیدرو خواهد بود. ایمیدرو به واسطه در اختیار داشتن پروانه بهره‌برداری دو معدن چادر‌ملو و گل‌گهر و همچنین عدم نهایی شدن اصلاح قانون معادن اقدام به صدور نامه فوق کرده است. در صحنه بین‌المللی، وضعیت بازار سنگ آهن چین مورد پسند عرضه کننده‌ها نیست. عرضه‌کنندگان خارجی نتوانستند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و قیمت‌های محصول برای پنجمین هفته متوالی نزولی بود.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، علت اصلی افت بازار این است که هنوز تقاضای فولاد بهبودی نداشته از این رو فولادسازان مجبور شده‌‌اند برای آن که حداقل فروششان را حفظ کنند درخواست‌های خرید سنگ‌آهن را کاهش دهند.سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند به ۱۶۷ دلار رسیده که ۱۰ دلار نسبت به اوایل اکتبر پایین‌تر است و پایین‌ترین قیمت از نوامبر ۲۰۱۰ محسوب می‌شود.

عرضه کنندگان استرالیایی نیز وضعیت بهتری ندارند. تازه‌ترین معامله خلوص ۵/۶۱ درصد در ۱۵۹ دلار سی‌اند‌اف بسته شده است که ۸ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است.در گروه واسطه‌گری مالی، گروه بهمن اقدام به انتشار آگهی واگذاری ۱۴/۶درصد از سهام باقیمانده سرمایه‌گذاری ملی کرد. این بلوک پیش از این در وثیقه بانک پارسیان بود که در عرضه ۱۹درصدی ابتدایی سرمایه‌گذاری ملی قابل معامله نبود. در این رابطه با توجه به مذاکرات اولیه خرید این بلوک و همچنین در چند هفته آینده بلوک متعلق به بانک سپه توسط بانک تجارت، سرمایه‌گذاری ملی سرانجام پس از سال‌ها شاهد هیات مدیره یک دست خواهد بود. در همین حال، انتقادات بیان شده در مورد بنگاهداری بانک مرکزی سبب شده است این بانک برای تعیین تکلیف شرکت‌های خود تصمیماتی را اتخاذ کند. در اولین گام بانک مرکزی تصمیم به انحلال سرمایه‌گذاری ایرانیان گرفته است. همچنین اعلام واگذاری سهام مدیریتی داده‌پردازی ایران نیز در این رابطه ارزیابی می‌شود. بانک مرکزی مالک ۱۳درصد از سهام سرمایه‌گذاری ملی نیز می‌باشد. در گروه پتروشیمی، «شخارگ» اقدام به تعدیل سود خود در گزارش شش ماه کرد و سود خود را به ۳ هزار و ۲۰۵ریال رساند. این شرکت در شش ماهه موفق به پوشش ۵۳درصد معادل یک هزار و ۷۰۹ ریال شده است. در این گروه انتشار خبرهایی در مورد احتمال رشد سود فن‌آوران به تشکیل صف خرید در این نماد منجر شد.

در گروه مخابرات، معامله گران شاهد انتشار شایعاتی در مورد بروز مجدد اختلاف میان رگولاتوری و شرکت بودند.معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: جریمه و کاهش مدت پروانه شرکت مخابرات ایران در دست بررسی است. حسن رضوانی اظهار کرد: با توجه به این که شرکت مخابرات ایران در مواردی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را اجرا نکرده است و به‌رغم مهلت و اخطار داده شده در مهلت مقرر نسبت به اجرای مصوبات اقدام نکرد، با آنها مطابق مفاد پروانه برخورد می‌شود. هر چند که مخابرات در گذشته بارها با خبرهای این چنینی مواجه بوده که در نهایت بدون نتیجه باقی مانده‌اند. در بازار چهارشنبه معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد احتمال خرید سهام یک بانک توسط همراه اول بودند. در گروه تجهیزات و برقی، معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: بدهی پیمانکارانی که زیر ۵۰۰ میلیون تومان از وزارت نیرو طلب دارند، بزودی پرداخت می‌شود. محمد بهدادیان بیان ‌کرد: بر اساس اختیاراتی که هیات دولت به وزارت نیرو داده است، به پیمانکاران بزرگ نیز بابت طلبشان، املاک و مستغلات در اختیار وزارت نیرو واگذار می‌شود. وی گفت: برخی نیروگاه‌های بزرگ نیز به جای بدهی به پیمانکاران واگذار می‌شود. در همین حال با اعلام تصمیم ایران ترانسفو برای برگزاری مجمع جهت تصمیم‌گیری در مورد دریافت یا عدم دریافت دارایی‌های دولتی به جای مطالبات، احتمالا مپنا نیز در هفته‌های آینده شاهد برگزاری مجمع مشابه‌ای خواهند بود. مپنا همچنین در حال آماده‌سازی عرضه ۲۴میلیون حق استفاده نشده در هفته‌های آتی است. از سوی دیگر، در زمینه حق‌های استفاده نشده نیز آمار اولیه میزان حق‌های استفاده نشده ملی مس را یک میلیون برگه و غدیر را ۲۳میلیون برگه گزارش کرده است. در گروه فلزی، فولاد خوزستان با خبرهایی در مورد پوشش یک هزار ریالی در شش ماهه مواجه بوده است. در گروه دارویی، داروسازی فارابی شاهد دومین عرضه بلوکی در چند ماهه اخیر است که این بار ۶/۵ درصد «دفارا» در نرخ ۹هزار ریال توسط صندوق بازنشستگی نفت عرضه خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما کم عمق بود که در آن ارزش معاملات به ۳/۷۳میلیارد تومان رسید که البته بخش عمده آن معادل ۷/۴۸درصد آنرا ادامه انتقال سهام بانک پارسیان به تدبیر تشکیل داد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به ۶/۶۴۱میلیارد تومان رسید که ۸/۸درصد نسبت به هفته قبل رشد داشت. شمار خریداران نیز در هفته گذشته ۳۰هزار و ۷۸۸نفر بود که ۳۹/۲درصد رشد یافته است. شاخص کل نیز در هفته گذشته ۶۳۶واحد افت کرد و شاخص بازده نقدی و قیمت نیز ۲هزار و ۵۹۰ واحد افت کرد که عقب‌نشینی قابل ملاحظه‌ای برای بازار بود.