گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز یکی از بی‌سابقه‌ترین سقوط‌های سال‌های اخیر خود را با ثبت ۸/۴۱۱واحد افت معادل ۶۸/۱درصد تجربه کرد تا شاخص تنها ۵۶واحد برای کاهش تا زیر مرز ۲۴هزار واحد فاصله داشته باشد.معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی که امیدوار بودند جلسه روز چهارشنبه سهامداران حقوقی عمده و وزیر اقتصاد به تغییری جدی در بورس تهران منجر شود، با عرضه‌های سنگینی مواجه شدند. گفته می‌شود برخی از سرمایه‌گذاران خارجی دیروز عرضه‌های سنگین خود را برای خارج سازی نقدینگی آغاز کردند که این امر به صف فروش سنگین برخی از نمادهای موثر از جمله مخابرات ایران منجر شد. در بازار دیروز همچنین فعالان صحنه سیاسی کشور شاهد اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح کاهش سطح روابط کشورمان با لندن بودند. در همین حال، وزرای خارجه اتحادیه اروپا پنج‌شنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهند تا در مورد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران گفت‌وگو کنند. در صحنه اقتصاد کشور دیروز همچنان بازار‌های سکه و ارز با سطح فعالیت قابل ملاحظه‌ای مواجه بودند؛ هر چند که از تب رشد قیمت‌ها اندکی کاسته شد. در رویدادی دیگر همچنان فعالیت قراردادهای آتی بورس کالا مورد توجه است. این فعالیت موجب شده است تا تمایل به آربیتراژ در این بازار تعادل سنتی قیمت‌ها در بازار سکه را به هم بزند. به صورت سنتی قیمت هر ۴ ربع سکه عموما بیش از یک سکه جدید محاسبه می‌شد، اما در بازار دیروز در حالی که هر سکه طرح جدید ۶۲۴هزار تومان قیمت داشت، هر سکه ربع ۱۵۱ هزار تومان (معادل ۶۰۴هزار تومان) هزار تومان رقم خورده است. قیمت دلار نیز دیروز به ۱۳هزار و ۶۸۰ریال بالغ شد. این در حالی است که بازار در انتظار واکنش مسوولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مداخله جدی در بازار است.

در تحول داخلی درون بازار سرمایه دیروز دکتر علی صالح‌آبادی در حاشیه هشتمین همایش سالانه حسابداری گفت: شرکت پتروشیمی مارون و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در برنامه‌ واگذاری قرار دارند و بعد از آماده‌سازی و احراز شرایط پذیرش وارد بورس می‌شوند. این درحالی است که پتروشیمی مارون آخرین مراحل پذیرش خود را طی می‌کند. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی، شاهد انتشار برخی خبرها در مورد وضعیت شرکت سایپا از خلال نشست خبری اخیر معاونت مالی شرکت بودند. در همین حال در شرکت ایران‌خودرو رکورد تولید ماهانه محصولات سواری ایران خودرو در آبان‌ماه سال جاری با تولید ۷۵ هزار و ۸۷۱ دستگاه خودرو شکسته شد.قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در تولید، با بیان این مطلب گفت: به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و تنظیم بازار، ایران خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۴۹۹ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم بیانگر افزایش تولید بیش از ۱۰ هزار دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. حسین نجاری افزود: این شرکت از ابتدای سال جاری تولید ۱۱۹هزار و ۴۹۶ دستگاه خودرو از گروه پژو ۲۰۶ را در کارنامه خود ثبت کرده است.

در گروه بانکی، دیروز بازگشایی نماد بانک پاسارگاد به معامله ۵۳میلیون سهم منجر شد. این نماد در نهایت علی‌رغم تلاش معامله گران مدافع با صف فروش همراه شد. نمادهای بانک ملت و بانک سینا نیز دیروز صف فروش را به خود می‌دیدند. در گروه سرمایه گذاری، بو علی با تقسیم ۲۵ تومان سود نقدی فراتر از انتظار قبلی ظاهر شد.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و خارج از کنترل بود که در آن ۵۹/۶۸میلیارد تومان سهام معامله شد که ۹۴/۱۶درصد آنرا معاملات بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۰۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۷۷نماد با کاهش قیمت و ۱۶نماد تنها با رشد قیمت همراه شدند.