دنیای اقتصاد - پس از افت‌های نفسگیر بازار سهام و هجوم اخیر فروشندگان که منجر به سقوط بیش از ده درصدی شاخص بورس تهران از ابتدای فصل پاییز شد، از آغاز هفته جاری، شرایط در بازار سرمایه به نحو متفاوتی رقم خورده است. به این ترتیب با کاهش نگرانی معامله‌گران از رویدادهای سیاسی و عدم‌توافق اروپاییان بر سر تحریم‌های سنگین‌تر علیه کشورمان، بار دیگر فضایی از خوش‌بینی بر دادوستدهای سهام حکمفرما شده است.در همین راستا، شاخص بورس تهران با ثبت رشد یک درصدی در روز یکشنبه، بهترین روز پاییزی بازار را رقم زد تا سهامداران با امید به تداوم آرامش سیاسی و فروکش کردن تب و تاب بازارهای موازی به انتظار رونق پایدارتر بورس در روزهای آینده بنشینند. جنب پل حافظ

عقب‌نشینی فروشندگان سهام

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز یکشنبه با عقب‌نشینی فروشندگان مواجه شد تا شاخص بتواند رشد ۳/۲۴۰ واحدی را تجربه کند.

معامله‌گران بورس تهران پس از کاهش نگرانی سیاسی ناشی از عدم‌توافق اعضای اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی و بانک مرکزی کشورمان روزهای شنبه و یکشنبه شاهد بازگشت نسبی قیمت‌ها بودند.

از دیدگاه کارشناسان با کاهش نگرانی فوری سیاسی، فروشندگان در بازار عقب‌نشینی کرده و تقاضای موجود در بازار به رشد قیمت نمادهای عمده منجر شده است. براساس این دیدگاه، در صورت تداوم آرامش سیاسی می‌توان به بازگشت انگیزه خرید در بازار امیدوار بود.

کارشناسان معتقدند در صورت ادامه حمایت سهامداران عمده و فروکش کردن نسبی خروج سرمایه‌ها به سوی بازار سکه و طلا می‌توان در انتظار رشد بورس به ویژه پس از انتشار گزارش‌های ۹ ماهه بود.

در همین حال، امروز بازار سهام تهران در شرایطی فعالیت خود را شروع می‌کند که پس از تعطیلی دو روزه در میان هفته، انتظار یک روز کم‌فعالیت پیش روی معامله‌گران است.

در صحنه اقتصاد داخلی نیز اگر چه پرداخت یارانه نقدی در روز یکشنبه به شایعات در مورد تغییر در نظام پرداخت یارانه‌های نقدی خاتمه داد، اما رسانه‌ها همچنان با ادامه مباحث در این زمینه و کسری بودجه دولت مواجه هستند. انتظار می‌رود دشواری‌های موجود در پرداخت یارانه‌های نقدی به تغییر مجدد در نرخ حامل‌های انرژی منجر شود.

در صحنه اقتصاد داخلی همچنان بازارهای موازی سهام از جمله ارز و سکه پر تب و تاب به نظر می‌رسند؛ هر چند که بانک مرکزی به اتکای ذخایر قابل ملاحظه شمش و سکه خود بازار طلا را تحت فشار قرارداده است و از روز چهارشنبه نیز حراج مستقیم شمش طلا در دستور کار این بانک قرار دارد.

با این وجود، نامشخص بودن میزان عرضه بانک مرکزی و افزایش تمایل سفته‌بازی موجب شده است دخالت بانک مرکزی تاکنون به نتیجه‌ای مشخص ختم نشده و تنها صف‌های خرید سکه دولتی به پدیده جدید در این بازارها تبدیل شود. در این فضا، برخی کارشناسان در انتظار کاهش بهای سکه به دلیل فشار عرضه‌های بانک مرکزی هستند.

در بازار روز یکشنبه معامله‌گران در گروه بانکی شاهد جمع‌آوری صف فروش پست بانک پس از نوسان منفی در گره معاملاتی بودند. این نماد پس از تصویب فوریت طرح مجلس برای خروج این شرکت از لیست واگذاری‌ها با صف فروش مواجه شده بود.

در این گروه، صف فروش بانک اقتصاد نوین نیز جمع‌آوری شد. بانک اقتصاد نوین با رشد بی‌سابقه ارزش بازار در ماه‌های گذشته، اخیرا اصلاح قیمتی بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک نیز در ادامه گزارش‌های مثبت شرکت‌های این گروه، با انتشار اطلاعیه‌ای سود خود را از ۷۳۰ ریال با ۳۰ درصد رشد به ۹۵۰ ریال رساند که در هشت ماهه ۶۱ درصد آن را پوشش داده است. در مورد پتروشیمی اراک و اصفهان هم معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف تخفیف ۱۰ درصدی خوراک از سوی پالایشگاه‌ها هستند. براساس لایحه بودجه، پالایشگاه‌ها در ازای دریافت تخفیف ۵‌درصدی بهای نفت خام، موظف به ارائه تخفیف ۱۰ درصدی خوراک مایع پتروشیمی‌ها هستند که تخصیص این تخفیف تاکنون محقق نشده است. از سویی دیگر، ارائه این تخفیف احتمالا به معنای تعدیل منفی برای پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه تبریز خواهد بود. در گروه پتروشیمی، بهای اوره در بازار جهانی کاهش یافته است.

قیمت اوره تحویل ماه دسامبر در بازار آمریکا با ۳۵ دلار کاهش، ۴۰۵ دلار در هر تن تعیین شد. طی معاملات ماه نوامبر قیمت اوره با ۹۵ دلار کاهش (معادل ۲۰ درصد) از ۵۰۰ دلار در هر تن به ۴۰۵ دلار کاهش یافته است.

قیمت اوره یک سال پیش از این، ۳۸۰ دلار در هر تن بوده است.

در گروه فلزی بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن با افزایش نسبی به ۵۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

بهای فلزات دیگر از جمله مس ۷ هزار و ۸۴۵ دلار در هر تن، آلومینیوم ۲ هزار و ۱۰۵ دلار، روی ۲ هزار و ۲۵ دلار و سرب معادل ۲ هزار و ۹۵ دلار در هر تن گزارش شده است.

در گروه فلزی، موضوع واگذاری فولاد خوزستان در ازای اجرای پروژه‌های وزارت راه مجددا مطرح شده است. براساس خبرهای منتشره، مدیرعامل شرکت ساخت از امضای تفاهم‌نامه ساخت پروژه‌های حمل‌و‌نقلی استان خوزستان در ازای دریافت ۵/۵۰ درصد از سهام فولاد خوزستان خبر داد و گفت: البته این توافق هنوز به قرارداد تبدیل نشده است.

عرضه احتمالی سهام فولاد خوزستان احتمالا رقابتی را میان هلدینگی‌های معدنی و فلزی برای خرید این شرکت ایجاد خواهد کرد که در این میان، شانس فولاد مبارکه برای خرید این واحد بیش از شرکت‌های دیگر ارزیابی می‌شود.

در گروه انفورماتیک، نماد معاملاتی همکاران سیستم برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف خواهد شد.

بر این اساس، سرمایه شرکت از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۲۶۰ میلیارد ریال افزایش می‌آید. هیات‌مدیره شرکت به منظور تصمیم‌گیری در خصوص این افزایش سرمایه ۶۰ میلیارد ریالی، بیستم آذرماه امسال تشکیل جلسه می‌دهند.

در گروه خودرویی، خبرهای مبنی بر احتمال توقف تولید وانت در شرکت ایران خودرو تبریز متعاقب عدم‌صدور مجوز شمار‌ه‌گذاری وانت‌های تولیدی این شرکت منتشر شده است. براساس این خبرها، مسوولان و سهامداران عمده ناچار به صدور دستور تعطیلی خط تولید وانت در تبریز شده‌اند.

در گروه غذایی، افزایش تولید شکر و واردات این محصول موجب شده است تا معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان تهران از توقف ذخیره‌سازی شکر از نیمه دوم امسال و واگذاری قیمت‌گذاری آن به عرضه و تقاضای این کالا در بازار مصرف خبر دهد.

هدایت حاتمی اظهار کرد: با توجه به لزوم تامین قند و شکر داخلی به عنوان یک کالای استراتژیک، سال گذشته دولت همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اقدام به ذخیره‌سازی برخی کالاها و اقلام مصرفی از جمله شکر کرد که خوشبختانه با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در بازار مصرف، دیگر ضرورتی برای تداوم این ذخیره‌سازی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واردات شکر از این پس بر عهده تجار و شرکت‌های خصوصی خواهد بود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر بازار مصرف قند و شکر در تعادل کامل بوده و بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ آن تنظیم می‌شود. در حال حاضر نیز تعرفه واردات شکر سفید بالاتر از شکر خام بوده که این رقم بسته به فصل برداشت چغندر قند تغییر می‌کند. آمار ورودی‌های شکر به کشور هم نشان می‌دهد که به دلیل وجود حجم مناسبی از شکر، ضرورتی برای واردات بیشتر نیست.

در گروه مخابرات، از ۱۷ آذرماه کد تمامی شهرستان‌های استان‌ تهران به ۰۲۱ تغییر می‌کند؛ بدین ترتیب مکالمات‌ بر مبنای تعرفه استانی و با افزایش حدود ۷ ریالی قیمت هر پالس محاسبه خواهد شد. این رویداد می‌تواند درآمد تلفن ثابت شرکت مخابرات را افزایش دهد.

در گروه ساختمانی، سهامداران شرکت مسکن شمال شرق برای برگزاری نخستین مجمع این شرکت پس از پذیرش در فرابورس دعوت شده‌اند. این مجمع ۲۸ آذر ماه برگزار شده و انتظار می‌رود سود نقدی قابل ملاحظه‌ای از سوی شرکت تقسیم شود. در همین حال در این گروه، انتشار گزارش‌های اولیه از شرکت مسکن تهران نیز انتظار عرضه اولیه سهام آن را که از زیر مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن است، افزایش داده است.

در گروه سیمانی، سیمان مازندران به دلیل افزایش بهای سیمان سود خود را از یک هزار و ۲۶۳ ریال به یک هزار و ۳۳۷ ریال افزایش داده است. این شرکت در گزارش عملکرد دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه با تحقق ۸۹۷ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۶۷ درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را پوشش داده است.

در گروه تجهیزات، مپنا در شرایطی روز یکشنبه با صف خرید همراه شد که گزارش عملکرد شش ماهه شرکت حکایت از تحقق سود ۲۲۲ ریالی به ازای هر سهم دارد.

به این ترتیب مپنا که سود خود را ۴۶۷ ریال اعلام کرده، در عملکرد ۶ ماهه موفق به پوشش ۴۷ درصدی بودجه خود شده است.

در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری مثبت، اما کم‌عمق بود که در آن ۴/۳۶ میلیارد تومان سهام مبادله شد. ۸۹/۷ درصد ارزش معاملات را معامله ۷۷/۱۰ میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد و از ۲۴۱ نمادی که روی تابلو رفتند ۴۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۸۹ نماد با رشد ارزش مبادله شدند.

عکس: نگار متین نیا