گروه بورس- همایون دارابی: مثبت شدن بورس تهران تنها یک روز دوام آورد و دیروز شاخص، به‌رغم تاثیر مثبت نماد فولاد مبارکه در نهایت با ۲/۲ واحد افت به کار خود پایان داد. در بازار دیروز مبارکه تحت تاثیر انتشار خبر افتتاح قریب‌الوقوع فولاد هرمزگان ۶۴/۴۳واحد تاثیر مثبت را بر شاخص وارد کرد، اما این تاثیر مثبت در برابر افت نمادهای دیگر راه به جایی نبرد و بازار سهام دور جدیدی از افت را در پیش گرفت که عمدتا به دلیل افزایش دوباره وزنه تحولات سیاسی رقم خورده است.

معامله‌گران روز گذشته در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که به‌رغم آغاز سال نو میلادی و انتظار برای فروکش کردن تنش‌های سیاسی، رییس‌جمهوری آمریکا در تعطیلات سال نو میلادی لایحه طرح تحریم بانک مرکزی کشورمان را امضا کرد. با این وجود گفته می‌شود که اوباما با توجه به فرصت شش ماهه تا اجرایی شدن طرح، هدف افزایش انعطاف‌پذیری در اعمال این تحریم‌ها را دنبال می‌کند تا پیامد تحریم ایران کمترین آسیب را به بازار نفت وارد کند.

این اقدام در شرایطی دیروز انجام شد که سخنگوی شورای امنیت ملی کشورمان از آمادگی برای مذاکره با گروه ۵+۱ خبر داده بود. در بازار دیروز همچنین اعلام خبر تحریم سیاسی بانک مرکزی موجب تحرک در بازارهای موازی شد و بهای سکه و دلار باردیگر رو به رشد گذاشتند. در این شرایط بهای دلار دیروز به مرز ۱۶هزار ریال نزدیک شد که رکوردی تازه به شمار می‌رود.

با رشد بهای دلار، ارزش صادرات شرکت‌های بورسی نیز به نحو تصاعدی افزایش می‌یابد؛ هر چند که تردید‌هایی در مورد چگونگی دریافت وجه صادرات نیز در ذهن معامله گران شکل گرفته است. معاون وزیر نفت روز گذشته با اشاره به برنامه ریزی برای متنوع‌سازی سبد تولید و صادرات پتروشیمی ایران، اعلام کرد: در حال حاضر با دریافت مجوزهای بین‌المللی هیچ محدودیتی در صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

عبدالحسین بیات گفت: صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون هیچ‌گونه محدودیتی در حال انجام است. در بازار دیروز معامله گران در گروه تجهیزات با نوسان قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند که اکثر نمادهای این گروه را در برگرفت. در این گروه، مدیر عامل شرکت حفاری شمال طی نامه‌ای به سازمان بورس از تغییر نکردن پیش بینی سود هر سهم این شرکت برای سال مالی۹۰ خبر داد.

وی در این نامه اعلام کرده است که دکل دریایی سحر یک وارد آبهای ایران شده و به زودی کار خود را شروع خواهد کرد. لازم به توضیح است دکل خشکی ۱۱۹ نیز در حال ترخیص است و درآمد قابل پیش‌بینی این دو دکل در EPS سال مالی ۹۰ لحاظ شده است. در خصوص درآمد حاصل از این دکل‌ها در سال مالی ۹۱، در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۰ پیش‌بینی مربوط اعلام خواهد شد. در این گروه، تکنوتار روز گذشته در اطلاعیه‌ای زیان ۶ریالی هر سهم خود را به ۲۱۸ریال افزایش داد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، انتشار آخرین تغییرات پرتفولیوی سرمایه‌گذاری غدیر نشان‌دهنده حضور یک شرکت تازه در سبد سهام «وغدیر» است. به ‌این ترتیب شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با سرمایه یک میلیون ریالی در هلدینگ غدیر تاسیس شده است. در این گروه، مجموعه بانک سپه نیز شاهد تشکیل تامین سرمایه امید است.

سرمایه‌گذاری سپه در آخرین پرتفولیوی خود، یک درصد تامین سرمایه امید را به سبد خود اضافه کرده است. در مجموع، بازار دیروز دارای شرایطی رو به ضعف بود که در آن ۴/۳۳میلیارد تومان سهام معامله شدند که ۰۷/۸درصد آنرا معامله ۴/۱۴میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۴۴نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۷۱نماد با کاهش قیمت و ۶۹ نماد با رشد ارزش داد و ستد شدند.