گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم رشد قیمت‌ها بود که در جریان آن شاخص کل به میزان ۷/۱۲۴واحد رشد کرد و به ۲۵هزار و ۲۰۷واحد رسید. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که سخنان رییس کل بانک مرکزی توجه را به خود جلب می‌کرد. بهمنی خاطرنشان کرد: امروز از نظر ذخایر ارزی و طلا بسیار قوی هستیم و این مساله که اخیرا در بازار ارز به وجود آمده، به جهت سفته بازی‌های صورت گرفته عده‌ای از دلال‌ها در بازار است. در همین حال، دیروز همچنان شایعات در مورد استعفا یا عدم استعفای رییس کل بانک مرکزی ادامه داشت.

در بازارهای موازی دیروز بازار سکه مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت که این توجه به رشد شدید قیمت سکه در بازار تهران و بازار آتی منجر شد. در بازار دیروز سکه به ۶۶۰هزار تومان رسید؛ همچنین نیم سکه به ۳۳۰هزار تومان و ربع به ۱۷۰هزار تومان رسید که در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

در همین حال، همزمان با رشد بازار‌های موازی، بورس تهران نیز روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. در این میان، توجه مسوولان به تقویت بازار موجب باز شدن قفل عرضه‌های اولیه شده است و امروز نیز فرابورس شاهد عرضه اولیه مسکن تهران از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن خواهد بود. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریال وارد فرابورس خواهد شد. این شرکت سود سال مالی منتهی به انتهای شهریور‌ماه ۱۳۹۱به میزان ۴۹۴ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. سود سال مالی گذشته شرکت به ازای هر سهم ۳۱۸ریال بود که مبلغ ۲۰۰ریال به ازای هر سهم سود نقدی پرداخت کرد.

مسکن تهران دومین شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری مسکن است که راهی تابلو فرابورس می‌شود، پیش از این شرکت مسکن شمال شرق در فرابورس عرضه شده بود.

این در حالی است که هیات پذیرش بورس همچنین با حضور نفت و گاز پارسیان موافقت کرد. شرکت نفت و گاز پارسیان با سرمایه ۶۰۰میلیارد تومان مالک سهام پتروشیمی پردیس، زاگرس، کرمانشاه و پالایشگاه تبریز در بورس است و شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های پتروشیمی را در پرتفولیوی خود دارد. کارت اعتباری ایران‌کیش دومین شرکتی است که در بورس پذیرفته شده است این شرکت با ۹/۲۹میلیارد تومان سرمایه متعلق به شرکت‌های ملی انفورماتیک، سرمایه‌گذاری ایران و سرمایه‌گذاری خوارزمی‌است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، معامله‌گران در ابتدای بازار با توقف نماد پتروشیمی فن‌آوران برای تعدیل مثبت احتمالا ناشی از بازگرداندن نزدیک به ۱۴۰میلیارد تومان ذخایر ناشی از احتساب بهای بالای گاز در صورت‌های مالی شرکت مواجه شدند. توقف نماد فن‌آوران به حرکت متانول‌سازان بورس منجر شد و زاگرس با صف خرید و خارک با معاملات در درصد مثبت مواجه شدند. شرکت‌های پتروشیمی به دلیل صادرات گسترده با افزایش ارزش دلار سود‌آوری رو‌به رشدی را تجربه می‌کنند.

در گروه خودرویی دیروز معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو بودند. در گروه حمل‌ونقل دیروز، صف خرید شرکت تازه وارد حمل و نقل خلیج فارس ادامه یافت. مدیرعامل «حفارس» دیروز در گفت‌و‌گویی خاطرنشان کرد: همین را می‌توانم بگویم که آینده «حفارس» روشن است و نه تنها خرید سهام این شرکت اشتباه نبود، بلکه نخریدن آن را اشتباه می‌دانم.

مدیرعامل شرکت اصل چهل‌و‌چهاری «حفارس» درباره دلایل تعدیل منفی این شرکت گفت: ظرف حدود ۶ ماهی که عرضه اولیه حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس در بورس تهران به تاخیر افتاده بود، ۳ اتفاق در خصوص این شرکت رخ داد که به تعدیل منفی حدود ۸۰ درصدی پیش بینی سال جاری منجر شد، از جمله این که به دلیل دولتی باقی ماندن شرکت، سوخت مصرفی خودروهای شرکت از لیتری ۵/۱۶ تومان به ۳۵۰ تومان افزایش یافت، در حالی که اگر پلاک خودروهای شرکت شخصی و خصوصی بود، قیمت سوخت مصرفی لیتری ۱۵۰ تومان رقم می‌خورد.

او درباره این که در بازار سرمایه از احتمال عرضه بلوک ۵۰ درصدی «حفارس» سخن گفته می‌شود و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در حال حاضر برای بلوک‌های ۲۰،۱۰ و ۵۰ درصدی شرکت مشتری جدی وجود دارد و همین دیروز هم با یکی از مشتریان بلوک ۱۰ درصدی مذاکره می‌کردیم، اما نظر خصوصی سازی این است که سهام به صورت خرد عرضه شود، تا همگان منتفع شوند. وی از عرضه احتمالا ۵درصد دیگر از سهام «حفارس» در روزهای آینده خبر داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص فاصله خود از مرز ۲۵هزار واحد را به ۲۰۷واحد رساند. ارزش معاملات دیروز بالغ بر ۴۵میلیارد تومان بود که ۳۷/۱۰درصد آن را معامله ۲۷/۲میلیون سهم پتروشیمی خارک تشکیل داد. از ۲۴۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۷نماد با کاهش قیمت و ۱۲۰نماد با رشد ارزش همراه شدند. دیروز در تالار نمادهای الکترونیک شرق، سیمان هرمزگان و توسعه صنعتی متوقف شده و نماد حق تقدم افزایش سرمایه جام دارو گشایش یافت. نماد حق‌تقدم افزایش سرمایه لاستیکی سهند نیز شاهد تمدید مهلت پذیره‌نویسی بود.