گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: شرکت رایان‌سایپا که در سال ۸۳ در بورس پذیرفته شده و در سال ۸۵ با نماد «ولساپا» روی تابلوی اصلی بورس قرار گرفت، در حال حاضر بیشترین ارزش بازار را به میزان ۳۳۶ میلیارد تومان در میان شرکت‌های لیزینگ داراست. این شرکت طی سال‌های گذشته با تقسیم سودهای مناسب توانسته با حرکتی پایدار، اعتماد سهامداران کم‌ریسک را به خود جلب کند.به گفته مدیرعامل شرکت، رایان‌سایپا هم‌اکنون افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی و انتشار اوراق صکوک با نرخ ۱۷ درصد را در دست اجرا دارد. همچنین قرارداد فروش خودرو به آموزش و پرورش از دیگر فعالیت‌های این شرکت است که در این راستا قصد دارد ۱۰۰ هزار معلم را در خرید خودرو حمایت کند.محسن ملکی آدرانی، مدیرعامل رایان‌سایپا در گفت‌‌و‌گویی با دنیای اقتصاد به تشریح آخرین وضعیت شرکت پرداخته است.

لطفا آخرین وضعیت رایان‌سایپا به لحاظ آمار لیزینگ در سال جاری و مقایسه آن با گذشته را ارائه کنید.

در خصوص وضعیت لیزینگ خودرو در سال جاری تا به امروز از منظر خودروهای فروخته شده تعداد ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو (براساس همگن شده با پراید)، لیزینگ شده و با توجه به فرصت کمتر از دو ماه باقیمانده تا پایان سال، به آمار لیزینگ بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه همگن با پراید خواهیم رسید که یک رکورد تاریخی در تاریخ فعالیت رایان‌سایپا محسوب می‌شود. رکورد امسال در مقایسه با آمار لیزینگ سال قبل که تعداد ۸۸ هزار و ۳۹۵ دستگاه همگن با پراید است حدود ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

امسال با کاهش نرخ سود تسهیلات لیزینگ به ۱۴ درصد، در عمل نرخ سود تسهیلات لیزینگ در شرکت شما (وسایر‌رقبا) کماکان بالاتر از ۲۰ درصد باقی ماند. آیا این مساله‌ به معنای تخطی از بسته پولی است؟

هیچ‌گونه انحراف از نرخ‌های مصوب لیزینگ حداقل در شرکت رایان‌سایپا رخ نداده و نرخ سود تسهیلات اعطایی لیزینگ رایان‌سایپا پس از ابلاغیه بانک مرکزی به ۱۴درصد کاهش یافته است و من فکر می‌کنم دیگر شرکت‌های لیزینگ نیز با احترام به قوانین مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخهای ابلاغی را در عملیات لیزینگ رعایت می‌کنند؛ ولی ممکن است چگونگی پر کردن حاشیه هزینه تامین منابع مالی و نرخ اعطای تسهیلات ۱۴ درصدی در شرکت‌های لیزینگی متفاوت باشد. در رایان‌سایپا، حاشیه سود از طریق گرفتن تخفیف از خودروساز، کارمزد فروش خودرو، کارمزد نمایندگی از خودروساز و نیز کارمزد تشکیل پرونده و خدمات پس از فروش تامین می‌شود. توجه داشته باشید که تاکنون یکبار در سال ۱۳۸۵ و بار دیگر سال جاری مساله‌ کاهش نرخ سود شرکت‌های لیزینگی بعنوان یک عامل ریسک موقتی در عملیات رایان نمود کرده که خوشبختانه به یاری خداوند و با تدابیر هوشمندانه و حمایت شرکت سایپا تاثیر این عامل ریسک را به حداقل رسانده‌ایم.

در حال حاضر هزینه تمام شده پول برای شما چقدر است؟ برخی معتقدند این رقم در شرکت‌های لیزینگ بالای ۱۸ درصد است و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است، دیدگاه شما در این مورد چیست؟

طبق آخرین آماری که از واحد مدیریت تامین منابع مالی شرکت گرفته شده است، میانگین نرخ تامین مالی تا به امروز ۶/۲۲ درصد است که ۴/۰ درصد کمتر از بودجه پیش‌بینی شده است. همانطوری که بیان شد، حاشیه سود برای شرکت‌های لیزینگ مهمتر از نرخ تامین مالی است و خوشبختانه ما به‌رغم نرخ بالای تامین منابع مالی توانسته‌ایم به سود پیش‌بینی شده خود نزدیک شویم.

صورت‌های مالی نشان می‌دهد که شرکت سایپا در دو سال اخیر به دریافت مطالبات خود از رایان‌سایپا روی آورده است و شرکت این خروج منابع را با حرکت به سمت تسهیلات جبران کرده است. تبعات کاهنده این رویکرد بر سودآوری شرکت را چگونه مدیریت می‌کنید؟

پرداخت مطالبات شرکت سایپا با توجه به خطوط اعتباری توافق شده، مانند سنوات قبل در سررسید انجام می‌شود و دلیل رشد تامین منابع مالی امسال رایان، پرداخت مطالبات سایپا نیست؛ بلکه رشد آن مربوطه به افزایش آمار فروش به ویژه فروش‌های اعتباری است که برگشت اقساط آنها در مقاطع شش ماهه روی می‌دهد.

علت پوشش ضعیف سودآوری در گزارش ۶ ماهه که منجر به عدم اعتماد بازار به سهم و افت P/E شده چیست؟ ارزیابی شما از امکان عدم تحقق درآمد هر سهم در سال جاری چگونه است؟

البته از نظر من پوشش شش ماهه با توجه به زمانبندی فروش رایان مناسب است و ضعیف نیست دلیل آن همان کاهش نرخ مصوب تسهیلات لیزینگ از ۱۷ درصد به ۱۴درصد بود؛ در این راستا، تا مردادماه امسال به طور تقریبی عملیات لیزینگ را متوقف کردیم تا با تدابیر بهتر و استراتژی جدید شروع به‌کار کنیم. در مورد افت P/E سهام نیز شاید یکی از علت‌ها عدم پوشش کافی در گزارش ادواری باشد ولی دلایل دیگری مانند افت شاخص بازار بورس، مسائل سیاسی داخلی تاثیر گذار بر سهام گروه بانکی و افزایش بهای دلار و طلا نیز در افت قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر داشتند؛ سهام «ولساپا» نیز از جو عمومی بازار مستثنی نیست. در پاسخ به قسمت دوم پرسش شما ما امیدواریم سود اعلام شده قبلی را تحقق بخشیم و هیچ صحبتی از عدم تحقق برنامه‌ها نکرده‌ایم.

شرکت سایپا در ماه‌های اخیر بارها خارج از قالب لیزینگ رایان‌سایپا اقدام به فروش محصولات بصورت اقساطی با نرخ سود و شرایط مقرون به صرفه تر از رایان‌سایپا کرده است. تحلیل شما درباره این اقدام شرکت مادر چیست؟

سیاست‌های فروش شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های گروه شامل پارس خودرو، سایپا دیزل و زامیاد همواره در جلسات هماهنگی فروش گروه خودروسازی سایپا در هر هفته طوری برنامه‌ریزی می‌شود که تداخلی از نظر فروش یا موازی کاری صورت نگیرد و شرایط متنوعی از روش‌های پیش فروش، فروش اعتباری و فروش لیزینگی ارائه می‌شود که مشتریان بنابه سلایق خود می‌توانند گزینه مناسب را انتخاب کنند.

برنامه آتی برای کاهش هزینه پول در رایان‌سایپا در چه محورهایی دنبال می‌شود؟

بدین منظور افزایش سرمایه صددرصدی را پیش‌رو داریم. همچنین معادل ۲۷ میلیارد تومان در آتیه نزدیک اوراق صکوک اجاره با نرخ ۱۷درصد منتشر خواهیم کرد. با عملی شدن افزایش سرمایه و بهبود نسبت‌های مالی از جمله نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌های شرکت امکان اخذ تسهیلات از بانک‌های دولتی با نرخهای پایین فراهم خواهد شد.

مهم‌ترین فرصت‌های پیش‌روی رایان‌سایپا را چه می‌دانید؟

ما همواره تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده‌ایم بنابراین عوامل خطرآفرین را در همان حد «عامل ریسک» می‌پذیریم و سعی می‌کنیم تاثیر آنها را به حداقل برسانیم. بهترین فرصت‌ ما عضویت در گروه سایپاست و اینکه تنها شرکت لیزینگ گروه سایپا هستیم؛ از دیگر فرصت‌ها و مزیت‌ها، شبکه گسترده نمایندگی‌های فروش رایان در سراسر کشور، استفاده بهینه از شبکه‌های نرم‌افزاری و فن‌آوری اطلاعات و عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای رایان و سایان کارت است. همچنین قراردادهای فروش جمعی با نهادها و سازمان‌ها نظیر قرارداد اخیر با وزارت آموزش و پرورش به تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه که در آستانه امضا است، نوعی فرصت برای رایان‌سایپا تلقی می‌شود.