گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها و تعادل در گروه‌های پیشرو بازار بود. در معاملات دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که سخنان وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی ویژه خبری رسانه ملی موجب برداشت‌های متفاوت فعالان بازار از توانایی دولت در کنترل بازارهای موازی بورس شده است. برداشت اولیه از این سخنان عدم تغییر در شرایط بازارهای موازی در کوتاه‌مدت است. در همین حال دیروز وزیر اقتصاد و رییس‌ کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافتند. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، رییس کل بانک مرکزی در این جلسه اعلام کرد: ذخیره ارزی کافی در اختیار است و هیچ دلیلی ندارد، کالاهایی که قبل از این با نرخ ارز دولتی وارد شده گران شوند، چون ارز آنها به نرخ دولتی پرداخت شده است.

به گفته بهمنی در پایان سال جاری درآمد نفت به ۹۰ میلیارد دلار و درآمد صادرات غیرنفتی به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و میانگین فروش هر بشکه نفت ۱۰۸ دلار بوده است.

اگر دولت با برنامه‌ریزی نقدینگی سرگردان را به سمت تولید هدایت کند و همچنین سود بیشتری در اوراق مشارکت به عنوان مشارکت مردم در پروژه‌های عمرانی اختصاص دهد دیگر پول‌های سرگردان سراغ بازار سکه و ارز نمی‌روند.

با توجه به عدم تزریق ارز ۱۲هزار و ۲۶۰ریالی به شبکه صرافی‌ها دیروز بهای دلار رو به رشد گذاشت. بهای سکه نیز با افزایش در معاملات فیزیکی و آتی مواجه شد به گونه‌ای که معاملات آتی سکه با صف خرید و رشد قیمتی ۵درصدی همراه شدند. در تحولات سیاسی دیروز ورود تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نشانه‌ای از کاهش تنش‌های سیاسی از سوی کارشناسان بازار تعبیر شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز بازار با صف‌های خرید در نمادهای بانکی مواجه شدند. این صفهای خرید در میانه بازار با عرضه‌های سنگین در هم شکسته شد. کارشناسان بازار همچنان در حال تلاش برای کشف ابعاد مختلف تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار هستند. اعلام سود روز شمار ۷درصدی، سود ۹ ماهه ۱۵درصدی و سود سالانه ۱۷درصدی همچنین وجود بندی که به بانک‌ها اجازه رقابت بر سر جذب سپرده با ارائه پیشنهادات بالاتر را می‌دهد، موجب شده است برخی از کارشناسان اجرای این مصوبه را به معنای افزایش بهای تمام شده پول در بانک‌ها ارزیابی کنند. شروع تبلیغات برخی از بانک‌ها براساس پیشنهاد سود‌های ۲۱تا ۲۵درصدی نیز این نگرانی را تشدید کرده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی، نماد بانک صادرات پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد که با جهش ۱۲درصدی در حد قیمت زمان توقف بازگشایی شد. در گروه حمل‌و‌نقل، تعدیل منفی حمل و نقل خلیج فارس همچنان بحث‌هایی را در مورد این شرکت به همراه آورده است. در گروه فلزی، برنامه عرضه اولیه ذوب‌آهن اصفهان اعلام شد این شرکت بدون معارفه روز چهارشنبه وارد فرابورس خواهد شد. شرکت ذوب‌آهن نیز براساس آخرین صورت‌های مالی زیان ده است. روز گذشته در گروه شرکت‌های هلدینگی، نماد صندوق بازنشستگی بازگشایی شد که به‌رغم حمایت اولیه این نماد با افت قیمت قابل ملاحظه و صف فروش در میانه بازار مواجه شد که با ادامه حمایت از این نماد متعادل به کار خود پایان داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با افزایش قابل ملاحظه عرضه سهام بود که در آن شاخص کل ۲۱۷واحد رشد کرد و به عدد ۲۵هزار و ۹۴۰واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز با معاملات پرحجم در دو نماد بانک پاسارگاد و پارسیان به ۵/۹۲میلیارد تومان رسید و از ۲۲۳نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۲۲نماد با کاهش قیمت و ۹۸نماد با رشد ارزش معامله شدند.