گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروع هفته‌ای آرام و بی‌انگیزه داشت که در نهایت به افت ۴/۷۶واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات کلان سیاسی بی‌نتیجه بودن مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان مهم‌ترین خبر سیاسی تلقی می‌گردد. در صحنه سیاسی داخلی نیز آغاز رقابت‌های سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی بازار را از تب و تاب انداخته و بیشتر کارشناسان و معامله‌گران عمده حقوقی فعالیت خود را به بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات موکول کرده‌اند. از این دیدگاه، نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی به جهت هماهنگی یا منتقد بودن مجلس نسبت به دولت از اهمیت برخوردار است زیرا در صورت انتخاب مجلسی هماهنگ با دولت از تنش‌های اقتصادی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد.

در بازار دیروز همچنین سخنان معاون اول رییس جمهوری در مورد کنترل بازار ارز و انتظار برای اقدامات جدید از سوی دولت از اهمیت برخوردار است. به‌رغم گذشت چند هفته از افزایش سود بانکی و وعده بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز و سکه به دلیل افزایش سود بانکی ،تا کنون این انتظار محقق نشده و همچنان قیمت‌ها در سطوح بالا تثبیت شده است. در معاملات دیروز همچنین بازگشایی نمادهای متوقف تاثیر مهمی را بر بازار داشت. در این راستا، نمادهای مخابرات ایران، گل‌گهر، منگنز و نگین طبس بازگشایی شدند.در گروه معدنی بازگشایی نماد معادن منگنز ایران با جهش قیمتی قابل ملاحظه همراه شد. شرکت معادن منگنز ایران پیش بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۱ را با سرمایه ۲۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به صورت حسابرسی نشده ۲۴۲۶ ریال اعلام کرد. معادن منگنز ایران پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۰ را در اسفندماه ۸۹ و شهریورماه امسال ۵۳۱ ریال، در مهرماه ۱۲۴۷ ریال، آبان‌ماه سال جاری ۱۹۳۵ ریال و در آذر و دی‌ماه امسال ۲۳۰۸ ریال اعلام کرده بود.

در گروه پتروشیمی دیروز خبرهای اولیه از توافق برای از سرگیری عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا حکایت داشت. با توجه به برگزاری جلسه‌ای برای حل مشکل عرضه بازرگانی پتروشیمی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات و تغییراتی که اعمال شده بود، عرضه محصولات این شرکت احتمالا از امروز از سر گرفته می‌شود ولی نتیجه جلسه پیش از اعلام کتبی منتشر نمی‌شود. هفته گذشته عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی به دلیل حل مشکل قیمت‌گذاری و نرخ دلار محاسبه شده در این فرمول، به این هفته موکول شد. در نماد مخابرات دیروز معامله گران شاهد بازگشایی این نماد به دور از نوسانی خاصی بودند. کمبود نقدینگی در بازار موجب شده است افزایش سود شرکت‌های بزرگ باعث تغییر قیمت سهام این شرکت‌ها متناسب با رشد سودآوری شود. در مجموع بازار دیروز دارای فضای منفی و رو به کاهش بود که در آن شاخص با افت خود بار دیگر به زیر مرز ۲۵هزار واحد بازگشت و به سطح ۲۴هزار و ۹۳۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۵/۷۷میلیارد تومان بود که ۳/۳۸درصد آن را معاملات ۹/۱۸۵میلیون سهم بانک ملت تشکیل داد. از ۲۰۰نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۳نماد با کاهش قیمت و ۷۴نماد با افزایش قیمت همراه شدند.