گروه بورس- علیرضا باغانی: گردانندگان بازار سرمایه ایران پس از دو سال تلاش سرانجام موفق شدند تا برگزاری نمایشگاه بورس را بهاری کرده و در اردیبهشت ماه برای همیشه دائمی کنند.

نمایشگاه بازار سرمایه که از آن به عنوان مهم‌ترین رخداد سمبلیک بازار یاد می‌شود، امسال ششمین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند، آن هم در شرایطی که بورس تهران سال گذشته با ثبت بازدهی تنها ۲/۱۱ درصدی روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان نداد، اما خوش‌بینی و امیدواری فعالان بازار سبب شده تا دوره ششم این رخداد که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود با استقبال کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شود.
آن طور که سعید مستشار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و در واقع مجری برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه می‌گوید: امسال نمایشگاه بازار سرمایه در فضای 3/1 هکتاری و با حضور کم‌سابقه 200 شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود، تا به‌این ترتیب عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه را از آن خود کند.
در گفت‌وگو با این مقام مسوول به بررسی آخرین وضعیت نمایشگاه پیش‌روی بازار سرمایه پرداخته‌ایم.او در این گفت‌وگو ضمن بررسی جایگاه این رخداد مالی در مقایسه با با برگزاری ۹ رویداد مشابه خارجی، به تشریح تفاوت‌های ششمین نمایشگاه بازار سرمایه و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این رویداد سمبلیک سخن می‌گوید.رویدادی که البته باز هم مثل سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی که نقش پررنگی در واگذاری بنگاه‌های دولتی و عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه دارد، همچنان غایب آن است.این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
آخرین وضعیت نمایشگاه پیش روی بازار سرمایـه چیست؟
ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه و یکی از معدود نمایشگاه‌های بزرگ دنیا در این صنعت، ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت امسال، در فضایی به وسعت ۲۴ هزار مترمربع، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که از این میزان، بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای مفید غرفه‌های نمایشگاهی و حدود ۱۰ هزار متر‌مربع نیز فضاهای جنبی نمایشگاه خواهد بود. با توجه به استقبال گسترده‌ای که از نمایشگاه امسال صورت‌گرفته است، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در بازار سرمایه، بازار پول و بیمه کشور امسال در این نمایشگاه حضور داشته باشند که هم از نظر تعداد و هم از نظر وسعت فضای نمایشگاهی، یک رکوردشکنی در تاریخ شش ساله برگزاری این نمایشگاه محسوب می‌شود.
نخستین حضور خارجی‌ها در نمایشگاه بورس
نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته، دارای چه تفاوت‌هایی است؟
مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه ششم در مقایسه با دوره‌های گذشته، برگزاری نمایشگاه به صورت بین‌المللی است. امسال برای نخستین‌بار، مکاتبات گسترده‌ای درخصوص برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت مالی در جهان، با نهادها و شرکت‌های ذیربط در سایر کشورها صورت گرفت که نتیجه این اطلاع‌رسانی وسیع، اولا ابراز تمایل نمایندگان بازارهای مالی بیش از 15 کشور برای مشارکت در نمایشگاه و یا حضور در همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی که همزمان با این نمایشگاه برگزار می‌شود، بـود.
نکته دوم، استقبال بی‌سابقه شرکت‌های داخلی از نمایشگاه است، به طوری که همانطور که اشاره کردم، بیش از ۲۰۰ سازمان، شرکت و نهاد فعال در بازار سرمایه، بازار پول و بیمه کشور در ششمین دوره نمایشگاه حضور خواهند داشت که این میزان استقبال گسترده، نمایشگاه بورس را در زمره یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌ها، نه‌تنها در عرصه داخلی، بلکه در عرصه بین‌المللی قرار می‌دهد. جالب است بدانید براساس بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر حدود ۳۰ نمایشگاه در موضوعات مرتبط با مباحث مالی و سرمایه‌گذاری در دنیا برگزار می‌شود که تعداد قابل توجهی از این نمایشگاه‌ها، به صورت محدود و در حاشیه اجلاس‌ها و یا همایش‌های بین‌المللی برگزار شده و در میان ۱۰ نمایشگاه برتر و مستقل این عرصه در جهان نیز نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از نظر تعداد مشارکت‌کننده، در بین ۵ نمایشگاه برتر جهان و از نظر وسعت فضای مفید نمایشگاهی، در جایگاه نخست قرار دارد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد نمایشگاه بازار سرمایه ایران در سطح کشورهای خاورمیانه، هم از نظر وسعت و هم از نظر تعداد مشارکت‌کننده، رتبه نخست را دارد که همین امر، حکایت از جایگاه محوری بازار سرمایه ایران در منطقه و عزم جدی برای توسعه تعاملات بین‌المللی در این عرصه دارد.
نکته بسیار مهم در این زمینه، حضور گسترده اغلب شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه در نمایشگاه و همچنین همکاری نزدیک بانک مرکزی و بیمه مرکزی، به عنوان نهادهای ناظر بازار پول و صنعت بیمه کشور، در فرآیند برگزاری این نمایشگاه است.
سومین ویژگی بارز نمایشگاه امسال، برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی با شعار «بازار سرمایه اسلامی، دریچه‌ای به‌سوی ترقی و عدالت» با حضور نمایندگان بازار سرمایـه ۱۵ کشور همزمان با این نمایشگاه است. در این دوره که با همکاری بانک توسعه اسلامی برگزار می‌شود، اساتید و متخصصان مباحث مالی از ایران و سایر کشورها آخرین دستاوردها در زمینه مالی اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
به ‌علاوه، امسال دومین دوره نمایشگاه کاریکاتورهای آموزشی بورس نیز به صورت بین‌المللی و با ارائه بیش از 100 اثر از حدود 40 هنرمند برجسته ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.
همزمانی یک سمینار مهم با نمایشگاه بورس
حضور فعالان بازار سرمایه سایر کشورها در این رویداد مهم چگونه است؟
با توجه به همزمانی سه رویداد حائز اهمیت بین‌المللی، یعنی ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، چهارمین سمینار بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتورهای آموزشی بورس، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازارهای مالی از سایر کشورها نیز در بخش‌های مختلف حضور خواهند داشت. برای مثال، در بخش نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تاکنون حدود چندین شرکت خارجی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و به‌علاوه، فعالان بازارهای مالی حدود ۱۵ کشور نیز در قالب اعزام هیات‌هایی برای بازدید از نمایشگاه و مذاکره با طرف‌های ایرانی، در این رویداد مهم حضور خواهند داشت. در سمینار بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی نیز که با همکاری بانک توسعه اسلامی برگزار می‌شود، بیش از ۲۵ میهمان خارجی از ۱۵ کشور، در کنار صاحبنظران مباحث مالی اسلامی از کشورمان، حضور خواهند داشت که براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این میهمانان علاوه بر شرکت در سمینار آموزشی، از نمایشگاه نیز بازدید به عمل خواهند آورد. در بخش کاریکاتور نیز علاوه ‌بر کاریکاتوریست‌های داخلی، هنرمندان چندین کشور آثار خود را عرضه خواهند کـرد.
آیا سرمایه‌گذاران خارجی هم در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت، چگونه؟
با توجه به اطلاع‌رسانی صورت‌گرفته در عرصه بین‌المللی و همچنین تداوم روند اطلا‌ع‌رسانی تا زمان برگزاری نمایشگاه، پیش‌بینی ما این است که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی از نمایشگاه بازدید کنند. به‌علاوه، برنامه‌ریزی شده است تا با همکاری وزارت امور خارجه از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در ایران برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل آید که بدون شک، تاثیر بسیار زیادی در ارتقای جایگاه بین‌المللی صنعت مالی با محوریت بازار سرمایه و توسعه تعاملات برون‌مرزی این صنعت خواهد داشت. در عین حال، باید توجه داشت که این نمایشگاه، به‌رغم تاریخ شش ساله برگزاری، نخستین تجربه بین‌المللی خود را می‌گذراند و همانگونه که بعد داخلی نمایشگاه طی شش سال اخیر، هر ساله رشد چشمگیری داشته است، بعد بین‌المللی آن نیز، هر سال بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
چرا بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت مالی؟
برای تعامل بازار سرمایه با دیگر ارکان اقتصادی در نمایشگاه امسال چه فکری شده است؟
نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان تنها نمایشگاه صنعت مالی کشور و منطقه، دارای سه ضلع اصلی است: بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه. امسال برای نخستین‌بار، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار بانک مرکزی و بیمه مرکزی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. خوشبختانه با تعامل بسیار مثبتی که در این کارگروه شکل گرفت، امسال شاهد حضور بسیار پررنگ‌تر بانک‌ها و بیمه‌ها در نمایشگاه خواهیم بود، به نحوی که امسال، بیش از 80 درصد بانک‌های کشور و همچنین اغلب شرکت‌های بیمه، در کنار خانواده بزرگ بازار سرمایه، در نمایشگاه ششم حضور داشته و دستاوردهای خود را به عنوان اجزای بسیار مهم صنعت مالی کشور، ارائه خواهند داد.
بنابراین، به جرات می‌توان ادعا کرد که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گردهمایی بزرگان صنعت مالی کشور است که البته، با بین‌المللی شدن نمایشگاه، به یاری خدا و همکاری کلیه دست‌اندرکاران این نمایشگاه در عرصه بین‌المللی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.
نمایشگاه کاریکاتور امسال با سال گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟
تفاوت بارز نمایشگاه کاریکاتور امسال در مقایسه با سال گذشته، بین‌المللی شدن این نمایشگاه است، به این معنا که امسال در مجموع بیش از ۱۰۰ کاریکاتور از حدود ۴۰ کاریکاتوریست داخلی و خارجی، با موضوعات مرتبط با بورس و بازار سرمایه در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که از این میان، حداقل ۱۰ اثر از کاریکاتوریست‌های برجسته کشورهایی مانند سوئد، کانادا و اسپانیا خواهد بود. بخش ویژه کاریکاتور که سال گذشته، همزمان با پنجمین دوره نمایشگاه بورس، توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و با همکاری پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی بورس ۲۴ برگزار شد، براساس نظرات بازدیدکنندگان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه بود که امسال نیز دومین دوره آن، با رشد حدود ۴۰ درصدی آثار نسبت به دوره نخست برگزار خواهد شـد.
برنامه‌های جانبی نمایشگاه امسال چیست؟
سال گذشته، بیش از ۱۴۰ کارگاه آموزشی در نمایشگاه بورس برگزار شد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال نیز کارگاه‌های متعدد و متنوع آموزشی در حوزه‌های مختلف توسط ارکان بازار سرمایه و سایر مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه برگزار خواهد شد. طبیعی است برنامه دقیق این کارگاه‌ها، پس از نهایی شدن در سایت اختصاصی نمایشگاه قرار خواهد گرفت. ازجمله برنامه‌های دیگر نمایشگـاه، برگزاری مسابقات متعدد در طول برگزاری در موضوعات مرتبط با بورس است.
به‌علاوه، امسال مسابقه عکس تحت عنوان «خلاقانه‌ترین برداشت تصویری از نمایشگاه بورس» برگزار خواهد شد. برگزاری نشست‌های خبری مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت مالی کشور از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است. همچنین با توجه به استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان و درخواست‌های متعدد آنها، امسال نیز غرفه جداگانه‌ای تحت عنوان «کودک و بورس» با هدف اجرای برنامه‌های آموزشی برای کودکان در خصوص مفاهیم پایه‌ای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و همچنین اهدای بسته‌های رایگان آموزشی به آنها، درنظر گرفته شده است. برنامه‌های متنوع دیگری نیز برای ایام نمایشگاه در نظر گرفته شده که به تدریج، ازطریق رسانه‌ها و سایت نمایشگاه با نشانی اعلام خواهد شد.
خبرنگاران خارجی هم می‌آیند
مشارکت رسانه‌ها در این نمایشگاه چگونه است؟ به ویژه رسانه‌های خارجی...
حضور و مشارکت رسانه‌ها در این نمایشگاه را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. جنبه نخست، حضور رسانه‌های فعال در عرصه اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه به صورت دریافت غرفه است که امسال نیز همانند سال‌های گذشته، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریاتی هستند که در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند و هماهنگی لازم نیز صورت گرفته تا نمایشگاه به معرفی دستاوردهای خود بپردازند.
جنبه دوم که به اعتقاد بنده، از جنبه نخست اهمیت بیشتری دارد، مشارکت گسترده و صمیمانه رسانه‌ها، اعم از روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری، صدا و سیما و... در پوشش و حمایت رسانه‌ای از این رویداد مهم اقتصادی و مالی است که هر سال، به نحو شایسته‌ای صورت گرفته و بدون تردید، یکی از علل موفقیت نمایشگاه و ایجاد انگیزه در متولیان نمایشگاه برای توسعه مستمر کیفی و کمی آن، همین حمایت رسانه‌ای است. به ویژه امسال با توجه به بین‌المللی شدن نمایشگاه، این موضوع از اهمیت بیشتری در مقایسه با سال گذشته برخوردار است که خوشبختانه، تاکنون همکاری بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته، امسال اقداماتی نیز برای اطلاع‌رسانی درباره این نمایشگاه از طریق برخی رسانه‌های برون‌مرزی و همچنین پایگاه‌های خبری فعال در حوزه بازار سرمایه صورت گرفته که این روند، با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری نمایشگاه، با گستره بیشتری ادامه خواهد یافت. به‌علاوه، امسال با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از خبرنگاران رسانه‌های خارجی برای پوشش خبری مراسم افتتاحیه و همچنین کم و کیف برگزاری نمایشگاه، دعوت به عمل خواهد آمد.
دستاوردهای برگزاری نمایشگاهی در این سطح برای بازار سرمایه چقدر است و به تعبیری واضح‌تر آیا به اندازه هزینه‌ای که برای آن می‌شود، برای بازار سرمایه مفید است؟
به اعتقاد بنده، مهم‌ترین دستاورد نمایشگاه چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی، تبیین هرچه بهتر جایگاه محوری نظام مالی در عرصه اقتصادی کشور و معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان موجود در این نظام در حوزه‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری است. در واقع، برگزاری نمایشگاهی در این وسعت، به وضوح این پیام مهم را می‌رساند که امروز، نظام مالی و به ویژه بازار سرمایه، حرف‌های زیادی برای ارائه در عرصه داخلی و بین‌المللی دارد. در بعد سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند در یک بازه زمانی چهار روزه، از نزدیک با کلیه دست‌اندرکاران ذی‌ربط بازار ازجمله شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و ... آشنا شده و ضمن شرکت در برنامه‌های آموزشی، درخصوص ورود یا توسعه فعالیت‌ها در این بازار، با شناخت بیشتری که به دست می‌آورند، تصمیم‌گیری کنند. به علاوه با توجه به حضور قابل توجه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در نمایشگاه، سهامداران این شرکت‌ها نیز می‌توانند مسائل خود را از نزدیک، از مسوولان مربوطه پیگیری نمایند.
در بعد تامین مالی نیز با توجه به حضور گسترده اغلب شرکت‌های تامین سرمایه و سایر شرکت‌های مرتبط در نمایشگاه، این فرصت برای بنگاه‌های تولیدی مهیاست تا ضمن آشنایی با سازوکارهای مناسب تامین مالی از بازار سرمایه، در این راستا اقدام نمایند که این کارکرد، به ویژه با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۱ به سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری و نقش بازار سرمایه در تسهیل فرآیند تامین مالی بنگاه‌ها، بسیار حائز اهمیت است. به علاوه، ایجاد فرصت بسیار مناسب برای بحث و تبادل نظر میان متولیان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه کشور در راستای توسعه تعاملات فیمابین، از دیگر مزیت‌های قابل توجه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمـه است.