کیمیاگر بورس

گروه بورس- مجید اسکندری: اگرچه برخی به دلیل پیشرفت سیستم معاملات بورس، ضرورتی برای وجود «تالار شیشه‌ای» نمی‌بینند اما این تالار، تنها محل انجام معاملات نیست، اینجا برای خود یک موسسه جامعه‌شناسی، روانشناسی و مردم‌شناسی است. افراد زیادی با خلق و خوی متفاوت به این بازار آمده، مانده یا رفته‌اند اما برخی با یادگارهایی که از خود بر جای گذاشته‌اند همواره در دل فعالان بازار سرمایه جای دارند. نام شرکت کارگزاری کیمیاسهم برای همه «بچه‌های تالار» نامی است آشنا و برای آنها که پیشتر وارد بازار شده‌اند، آشناتر است. «جمال‌الدین کیمیا‌قلم» متولد ۱۳۱۵ زنجان موسس این شرکت کارگزاری است.

کیمیاقلم که یکی از خوشنام‌ترین کارگزاران قدیمی بورس اوراق بهادار است، فعالیت خود را از سال ۱۳۴۱ در بانک مرکزی آغاز کرد. او همزمان با تحصیل در مدرسه عالی بانک ملی به پژوهش در بازار پول پرداخت و در سال ۱۳۴۶ با درجه کارشناسی ارشد در رشته امور مالی از دانشکده صنعت نفت فارغ‌التحصیل شد. کیمیاقلم فعالیت خود در بانک مرکزی را با حضور در هیات نظارت بر بانک‌ها آغاز کرد و سال‌ها در این بخش به فعالیت پرداخت، اگرچه پست‌های متعددی در این مدت به وی پیشنهاد شد اما «جمال» به دنبال «کمال» بود و می‌خواست در جایگاهی که قرار گرفته است بهترین و کامل‌ترین کار را ارائه دهد.

او پیش از انقلاب کار بازرسی از ۳۶ بانک فعال در کشور را انجام می‌داد و در دوره تصدی کاشانیان، سمیعی، فرمانفرماییان، یگانه و عقیلی جایگاه خود را حفظ کرده بود.

کیمیاقلم که در آن سال‌ها عضو دبیرخانه شورای پول و اعتبار نیز بود، به دلیل دارا بودن هنر خوشنویسی و داشتن خطی زیبا، گزارش‌های این شورا را با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق تحریر می‌کرد که این گزارش‌ها هم‌اکنون به عنوان اسناد ملی در گنجینه بانک مرکزی نگهداری می‌شود و به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این بانک، به نمایش عموم گذاشته شد.

وی در سال ۱۳۵۰ به همراه رجایی سلماسی که بعدها دبیرکل بورس شد؛ به «فدرال رزرو» در نیویورک رفت و دوره کارآموزی را در آنجا طی کرد.

کیمیاقلم سپس به «ایروینگ تراس کمپانی» رفت و مدتی را نیز در آنجا گذراند و به بازرسی بانک‌های ایالتی و بانک‌های نشنال آمریکا پرداخت.

او مدتی را نیز در مرکز تجارت جهانی گذراند و در سال ۱۳۵۵ نیز دوره «FDIC» را در واشنگتن گذراند و سپس به کشور بازگشت و به کار خود در بانک مرکزی ادامه داد. کیمیاقلم پس از پیروزی انقلاب در تدوین مقررات بانکداری اسلامی حضور داشت و با همکاری آقایان جمالیان و صداقت، استانداردهای حسابداری بانکداری اسلامی را نوشت. او در سال ۱۳۶۷ از بانک مرکزی بازنشسته شد و به بازار سرمایه نقل‌مکان کرد.

هنگامی که کیمیاقلم و چند تن دیگر به بورس آمدند تنها ۴ کارگزار در این بازار فعالیت می‌کردند و با ورود آنها تعداد کارگزاران به ۱۵ تن رسید که این کارگزاران در تالار سعدی به انجام معاملات آن هم در سطح بسیار اندک و به شکلی بسیار ابتدایی می‌پرداختند.

آنها که او را از نزدیک می‌شناسند و با او همکاری داشته‌اند می‌گویند کیمیاقلم حتی سهمیه‌ای که از معاملات به خودش اختصاص می‌یافت را نیز به دیگر سهامداران اختصاص می‌داد و از این کار بسیار خشنود بود.

حتی یک مشتری نیز در دوره فعالیت وی از او شکایت نداشت. او در دوره فعالیت خود در بورس تهران با بازدید از بورس‌های نیویورک، کانادا، انگلیس، آلمان، هنگ‌کنگ، ژاپن، چین و... بر تجربیات خود افزود و آنها را که با وی همکاری داشتند همواره از تجربیات خود بهره‌مند ساخت.

کیمیاقلم در سال ۸۱، با واگذاری ۹۰ درصد از سهام کارگزاری کیمیاسهم، از فعالیت مستقیم در بازار سرمایه کناره گرفت اما هیچ گاه از تلاش و کوشش دست برنداشت و هم‌اکنون نیز با گذشت ۷۶ سال در سلامت کامل به کار ارائه مشاوره به دوستان می‌پردازد. «سلامت اخلاق حرفه‌ای»، کیمیایی است که او از خود در بورس بر جای گذاشته است.