فارس- مطابق جزئیات طبقه‌بندی جدید شرکت‌های بورسی، بازار اول پذیرای ۸۸ شرکت با ۷۷درصد ارزش بازار و بازار دوم نیز پذیرای ۲۲۰شرکت با ۲۳درصد ارزش بازار است. در حالی براساس مصوبات سازمان و شرکت بورس شرکت‌های بورسی از دیروز در دو بازار اول و دوم تقسیم‌بندی خواهند شد که جزئیات طبقه‌بندی شرکت‌ها مشخص شد. براین اساس، دو بازار اول و دوم که به چهار بخش تابلوی اصلی بازار اول، تابلوی فرعی بازار اول، فهرست اولیه‌ بازار دوم و فهرست مشروط بازار دوم تقسیم شده‌اند، از شرکت‌های بورسی براساس معیاری‌هایی چون میزان سرمایه، مدت زمان سود آوری، ریسک‌های اندازه، نقد شوندگی، ورشکستگی و ریسک‌های اطلاعاتی یا شفافیت و... میزبانی خواهند کرد.

با توجه به معیار‌های فوق، هیات پذیرش اوراق بهادار ۴۴ شرکت بورسی را در تابلوی اصلی بازار اول جای داد که این شرکت‌ها ۱۴‌درصد از جمع شرکت‌ها و ۶۵‌درصد از جمع ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که ۴۴شرکت دیگر با در اختیار داشتن ۱۲‌درصد از جمع ارزش بازار در تابلوی فرعی بازار اول حضور خواهند داشت.

با این شرایط ۸۸ شرکت بورسی در شرایطی بازار اول را تشکیل داده‌اند که در مجموع ۷۷‌درصد از ارزش بازار سهام را این تعداد شرکت به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر ۲۲۹ شرکت در حالی در بازار دوم طبقه‌بندی شده‌اند که این تعداد شرکت ۷۲‌درصد از جمع شرکت‌های بورسی و ۲۳‌درصد از جمع ارزش بازار را در اختیار دارند.

از میان این ۲۹۹ شرکت بازار دوم ۱۷۶ شرکت در فهرست اولیه‌ بازار دوم (با ارزش روز ۱۹‌درصدی بازار) و ۵۳ شرکت (با ارزش روز ۴‌درصدی بازار) در فهرست مشروط این بازار حضور خواهند داشت.

براساس این گزارش، در حالی تا پیش از این ۳۱۷ شرکت در تابلوهای فرعی و اصلی و ۹۴ شرکت در تابلوی چهارم طبقه‌بندی شده بودند که در طبقه‌بندی جدید فقط ۳۱۷ شرکت لحاظ شده‌اند و در مورد تکلیف ۹۴ شرکت تابلوی چهارم، علی رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس گفته بود: هیات پذیرش در رابطه با این دسته از شرکت‌ها طی یک ماه آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما با توجه به مصوبه قبلی شورای عالی بورس این شرکت‌ها در صورت عدم احراز شرایط از بورس حذف خواهند شد و برای حضور مجدد در بورس باید مراحل پذیرش را مجددا طی کنند.

این تغییر و تحولات در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون بازار اوراق بهادار(مصوب آذر ماه ۱۳۸۴) و ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی آن (مصوب تیر۸۶ هیات وزیران) و پیشنهاد بورس اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد و در فصل دوم دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار (که دارای ۶۱ ماده، ۲۰ تبصره و ۵ پیوست است)، شرایط پذیرش اوراق بهادار در بازار‌های اول و دوم آمده است.

علی صحرایی، ناظر تالار بورس هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق دستورالعمل جدید پذیرش از دیروز شرکت‌ها بر اساس ریسک سودآوری و ورشکستگی، گزارشگری و اطلاع‌رسانی در بازار اول و دوم طبقه‌بندی می‌شوند.

وی در مورد نحوه طراحی شاخص این بازارها با اشاره به تغییر ترکیب شاخص گفت: در مرحله اول شاخص بازار اول و دوم و در مرحله بعد شاخص تابلوهای فرعی و اصلی بازار اول و دوم ایجاد می‌شود.

ناظر تالار بورس چهار معیار تقسیم‌بندی شرکت‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ریسک نقدشوندگی، سودآوری و ورشکستگی، گزارشگری و اطلاع‌رسانی از معیارهای تقسیم‌بندی شرکت‌ها است و از این طریق به فعالان بازار گفته می‌شود که شرکت‌های حاضر در تابلو اصلی از سودآوری و اطلاع‌رسانی مناسبی برخوردارند. وی تصریح کرد: به تدریج این ریسک‌ها در بازار افزایش می‌یابد.