ایسنا: واگذاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بورس در ماه‌های مرداد و شهریور کلید خواهد خورد.

ایرج پوراکبریه، عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در پاسخ به این سوال که کار واگذاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بورس چه زمانی انجام خواهد شد؟ با بیان این مطلب گفت: سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان اواخر تیرماه امسال در بورس پذیرش شده و کار واگذاری آن نیز در ماه‌های مرداد و شهریور انجام می‌شود.

گفتنی است، مشاور وزیر صنایع و معادن در امور مجامع عمومی و شوراهای عالی مهرماه سال گذشته عنوان کرده بود که تنها شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ که کار واگذاری سهام آن به سال آینده (۱۳۸۷) موکول شده، مجتمع ذوب‌آهن اصفهان است که علت این تعویق، بهره‌برداری از طرح توسعه توازن این مجتمع است که با افتتاح آن، سوددهی این مجتمع متناسب با سرمایه‌گذاری آن شده و سهام آن قابل واگذاری خواهد شد.

در همین حال مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داده بود که طرح توازن دارای ۵ بخش بوده و بخش اول آن کوره بلند است که تقریبا به مراحل نهایی رسیده و برای راه‌اندازی آماده می‌شود و قرار است در سه ماه اول سال ۱۳۸۷ کوره بلند شماره یک را راه‌اندازی کنیم.

به گفته وی، پروژه‌های بعدی نیز آگلومراسیون، کک‌سازی، نیروگاه و واحدهای جانبی هستند که قرار است عمده آنها در سال ۱۳۸۷ و بخشی نیز در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شوند.

به این ترتیب اگر گفته پوراکبریه را درباره اینکه باید ابتدا طرح توازن ذوب‌آهن به بهره‌برداری برسد، سپس سهام این شرکت در بورس عرضه شود را ملاک بگیریم، اینکه سهام این شرکت در سال جاری در بورس عرضه شود، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد، مگر اینکه مسوولان شرکت ذوب‌آهن به‌رغم همه مشکلات پیش‌رو موفق شوند طرح توازن این شرکت را پیش از پایان سال جاری به پایان برسانند.

از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرده که قصد دارد در مهرماه سال جاری ۲۰‌درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان را از طریق بورس عرضه کند.