گروه بورس - رییس سازمان خصوصی‌سازی اطمینان داد که تا پایان سال ۱۳۹۰ تمام واگذاری‌های کشور که در چارچوب خصوصی‌سازی هستند انجام خواهد شد. به گزارش گروه «دانش و اقتصاد شبکه یک سیما» غلامرضا کردزنگنه در برنامه میزگرد اقتصادی «بدون حاشیه» افزود: چون اکثر شرکت‌های موجود در بحث واگذاری‌های کوچک هستند و قابلیت ورود به بورس را ندارند از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

وی با اشاره به این که هفته آینده ۱۸ شرکت مزایده‌ای وجود دارد که آگهی آن در روزنامه‌ها نیز هست، اضافه کرد: از آنجایی که شرکت‌های بورسی بزرگ و سودده هستند، شامل همان بند ج سیاست‌های اصل ۴۴ هستند.

به گفته وی، در حال حاضر از ۵۳۰ شرکت موجود در این زمینه جدا از حدود ۱۰۰ شرکت که به صورت حاکمیتی یا انحلال یا مسائل دیگر هستند، در سال‌جاری حدود ۲۰۰ شرکت از ۴۳۰ شرکت باقیمانده واگذار خواهند شد.

در ادامه این برنامه خبره، معاون سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات پیش‌روی خصوصی‌سازی گفت: علت این که از بخش‌خصوصی کمتر در مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تاکنون استفاده شده است، وضعیتی بوده که دولتمردان و مردم همواره فکر می‌کردند، خودشان بهتر تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند. اما الان به این نتیجه رسیده‌اند که باید به بخش‌خصوصی توجه ویژه کرد.

به گفته وی، نکته دیگر مساله فرهنگی است که در جامعه ظرف این ۳۰ سال گذشته ایجاد شده است. از این جهت که در دستگاه‌های اجرایی فرهنگ لازم برای خصوصی‌سازی و توجه به بخش‌خصوصی وجود نداشت.

اگر کسی به بخش‌خصوصی یا اشخاصی که سرمایه‌دار بودند، تمایل داشت به جانبداری و مسائل دیگری در جامعه متهم می‌شد و یقینا اگر کسی در شهرستان دنبال این هدف می‌رفت دیگر جایی در آن شهر نداشت.وی با تاکید بر این که این نوع نگاه هنوز وجود دارد، افزود: ما باید در بخش‌های مختلف حکومت حتی برای کارمندان ساده، خصوصی‌سازی را تبیین و روشن نماییم و بگوییم که هدف از خصوصی‌سازی به کارآیی رساندن دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

خبره اضافه کرد: باید برای همه ائمه جمعه و جماعات این مساله را روشن کنیم چون آنها بین مردم‌اند.

وی تصریح کرد: حتی ریاست محترم جمهوری در سفرهای موفق استانی باید یک بخش از مسائل مربوط به خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری را مطرح کند. به اعتقاد وی نحوه ارزیابی از استانداران را باید مورد توجه قرار داد و نام استانداران موفقی را که در جذب سرمایه در رونق اقتصادی خصوصی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط نقش موثرتر داشته باشد را اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: سفرای خارج از کشور فقط وظیفه ارتباط سیاسی را ندارند، بلکه نقش اساسی سفرا ارتباطات اقتصادی است. بر این اساس باید بپرسیم که وزارت خارجه تا چقدر توانسته سفرا را توجیه و این مسوولیت را مطالبه کند.