گروه بورس- «حکشتی» پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 87 را در پایان عملکرد 11 ماهه تعدیل کرد.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به خردادماه 87 را در 25 اردیبهشت 87 مبلغ 388 ریال، در 31 اردیبهشت 87 مبلغ474 ریال، در 12 تیرماه 87 مبلغ 551 ریال و در 19 مردادماه 87، مبلغ 719 ریال (به بازار منعکس نشد) اعلام کرده بود. «حکشتی» دلایل تغییرات را افزایش نرخ کرایه حمل محصولات فله، افزایش مقدار حمل محصولات کانتینری در خط جدید کانتینر آسیا به اروپا، راه‌اندازی سیستم آن‌لاین درآمد حمل کانتینر (IICS) به منظور شناسایی و ثبت بهنگام درآمدهای عملیات کانتینر ناشی از پراکندگی فعالیت در گستره جهان، دریافت تصمیمات تقسیم سود در شرکت‌های تحت کنترل اعلام کرده است.
از سوی دیگر، ماهیت دریافت اطلاعات مالی (درآمد و هزینه) در شرکت‌هایی با ویژگی کشتیرانی که نمایندگی‌های آن در سراسر جهان فعالیت می‌کنند موجب شده است که در ۱۱ ماه منتهی به ۳۱/۲/۸۷ شاهد انباشتگی ارسال اطلاعات موجود باشد. همچنین نوسانات نرخ‌های حمل در نقاط مختلف دنیا باعث تغییرات غیرقابل پیش‌بینی می‌شود و این امر باعث نوسان در ارقام اعلام شده قبلی و افزایش حاشیه سود در عملکرد ۱۱ ماهه شده است.
این عوامل، رشد حدود 34 درصدی درآمد هر سهم ناشی از عملکرد 11 ماهه (منتهی به 31/2/87) نسبت به عملکرد 10 ماهه و افزایش حاشیه سود، پوشش 91 درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده و در نتیجه تعدیل درآمد هر سهم را به دنبال داشته است.
پیش‌بینی «حکشتی» در خصوص درآمد حاصل از حمل بار و خدمات برای سال مالی منتهی به خردادماه امسال مبلغ ۱۴ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال است.
این میزان مربوط به کانتینری، کالای عمومی و فله و چارت اوت است که در مجموع معادل 23 هزار و 500 میلیون تن است. بیشترین میزان کالای حمل شده نیز مربوط به کالای وارداتی و سایر است که معادل 11 هزار و 916 میلیون تن است.
این در حالی است که ظرفیت حمل «حکشتی» در بخش محصولات کانتینری با ۷ درصد افزایش، در بخش حمل کالای عمومی با ۱۰ درصد افزایش و در محصولات فله و چارتر اوت با سه درصد افزایش مواجه شده است.
پیش‌بینی جمع هزینه‌های بازرگانی «حکشتی» برای سال مالی منتهی به خردادماه امسال مبلغ 9 هزار و 540 میلیارد و 733 میلیون ریال است. بیشترین هزینه‌های «حکشتی» در خصوص کرایه حمل پرداختی کشتی‌های غیرخودی به مبلغ دو هزار میلیارد ریال و سوخت کشتی‌ها به مبلغ سه هزار و 376 میلیارد و 879 میلیون ریال است. مخارج تخلیه و بارگیری نیز با یک هزار و 590 میلیارد ریال در رتبه بعدی هزینه‌های بازرگانی «حکشتی» قرار گرفته است.
پیش‌بینی خالص سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی «حکشتی» نیز برای سال مالی منتهی به خردادماه امسال مبلغ یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال است که در پایان دوره ۱۱ ماهه معادل ۸۱ درصد آن محقق شده است. در این بخش معادل ۵۲ میلیارد ریال به فروش دارایی ثابت، ۸۰۰ میلیارد ریال به حق توقف کانتینر، ۹۹ میلیارد ریال به سود سپرده‌های بانکی و ۱۵۸ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال به سود سهام حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص دارد.
در پیش‌بینی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها که شامل 13 مورد است؛ دو شرکت خیبر و کشتیرانی دریای خزر به ترتیب با 103 میلیارد و 633 میلیون ریال و 24 میلیارد ریال بیشترین سهم را در درآمد 158 میلیارد و 661 میلیون ریالی از آن خود کرده‌اند.
ظرفیت اسمی حمل ناوگان شرکت شامل ۸۹ فروند است که پیش‌بینی ۳۷۸۰ هزار و ۴۷۰ تن را دارا هستند. در این بین کشتی فله بر، روغن بر شرکت اصلی با ۴۲ فروند و ظرفیت ۱۹۲۳ هزار و ۸۲ تن در صدر قرار دارد.
همچنین پروژه‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای خرید 41فروند کشتی به مبلغ 1734میلیون دلار در جریان مذاکره است. در این پروژه‌ها «حکشتی» 6فروند کشتی پاناماکس فله‌بر 75هزار تنی، 10فروند کشتی هندی ماکس فله‌بر 52هزار تنی، 10فروند کشتی هندی سایز فله‌بر، 5فروند کشتی کانتینر بر و فله‌بر 35هزار تنی، 4فروند کشتی چندمنظوره نگله‌های سنگین 25هزار تنی صدرا و 6فروند کشتی مواد شیمیایی مایع 25هزار تنی را خریداری می‌کند.
همچنین «حکشتی» درخصوص قراردادهای منعقد و مصوب‌شده قبل اعلام کرده است: دو فروند پاناماکس فله‌بر ۶۰درصد پیشرفت کار، ۳فروند کشتی کانتینر بر ۳۰هزار تنی ۴۰درصد پیشرفت کار، ۶فروند هندی ماکس ۵۳هزار تنی ۳۰درصد پیشرفت کار، سه فروند کشتی چندمنظوره، نگله‌های سنگین ۲۸هزار تنی ۵درصد پیشرفت کار، ۶فروند کشتی چندمنظوره، ۲۸هزار تنی چین MPT معادل ۵درصد پیشرفت کار، ۱۰فروند کشتی مواد شیمیایی مایع ۳۶هزار و ۵۰۰تنی معادل ۵درصد پیشرفت کار و ۸فروند کشتی فله‌بر ۳۵هزار تنی کره‌ای با دو درصد پیشرفت کار مواجه بوده‌اند.
این در حالی است که تاکنون 5/127میلیون سهم از سهام «حکشتی» معادل 55/2درصد از سهام کشتیرانی با 5هزار میلیون سهم وارد بورس شده است.
سایر سهامداران عمده نیز تاکنون تمایلی به عرضه سهام خود در این شرکت نداشته‌اند.