عرضه ترکیبی سهام بانک ها در بورس

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «سهام کشتیرانی را نداریم که عرضه کنیم»، «به زودی مجوز عرضه 30درصد دیگر پالایشگاه اصفهان را می‌گیریم»، «تا 5 ماهه امسال توانسته‌ایم 30 درصد واگذاری‌ها را به خزانه واریز کنیم»، «بانک‌ها را ترکیبی می‌فروشیم»، «400 صفحه تحلیل برای قیمت‌مخابرات داشتیم»، «با توجه به تقاضای 4میلیارد دلاری برای مخابرات، می‌توانستیم مخابرات را تا170 تومان هم عرضه کنیم!»، تحلیل ما این است که قیمت مخابرات تا 250 تومان هم می‌رسد [ولی ننویسید] و...
اینها بخشی از اظهارنظرهایی است که مدیران سازمان خصوصی‌سازی دیروز در حاشیه نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها مطرح کردند.«غلامرضا حیدری کردزنگنه» رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص دلایل عرضه نکردن مازاد سهام شرکت مخابرات و با وجود تقاضاهای ۴۰۰ میلیونی گفت: ما تنها مجوز عرضه ۵ درصد سهام را داشتیم و به دنبال گرفتن مجوزهای بعدی برای عرضه هستیم که امیدواریم به زودی مجوز بگیریم.
80 درصد مخابرات سپرده شده!
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه «مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از سپرده شدن یک درصد مخابرات در این شرکت خبر داده» و این امر به معنی این است که این سازمان می‌تواند سهام عرضه کند، نیز گفت: یک درصد نه، بلکه ۸۰ درصد مخابرات که قابلیت عرضه دارد، سپرده شده است. ما تنها به دنبال گرفتن مجوز برای عرضه درصدی از این سپرده‌ها هستیم.
هنوز هم تصمیمی در خصوص عرضه بلوک یا خرد سهام گرفته نشده است.
اجماع ۱۵۰ تومانی...
کردزنگنه در جواب به دیگر سوال خبرنگار ما درباره عرضه 150 تومانی مخابرات و دلایل بالا بودن این قیمت با وجود تقاضای 120 تومانی بازار گفت: ما نمی‌خواستیم با قیمتی که بازار به آن رسیده بود، سهم را عرضه کنیم. در نهایت بعد از مشاوره و صحبت و درنهایت هماهنگی با مسوولان، روی قیمت 150تومان به اجماع رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که سهم را عرضه کنیم.البته ما بیش از 400صفحه تحلیل و ارزش گذاری قیمت مخابرات را هم داشتیم،‌ ولی در این عرضه استثنایی که مدیران مخابرات، سازمان و شرکت بورس و سازمان‌ خصوصی‌سازی حضور داشتند، بعد از تماس‌های تلفنی و انجام هماهنگی‌های لازم، درنهایت روی قیمت 150تومان عرضه کردیم.
می‌توانستیم مخابرات را ۱۷۰تومان هم بفروشیم!
در ادامه سیدمهدی عقدایی، معاون «سازمان» هم در تکمیل جواب این سوال گفت: ما دو نوع قیمت حداقل و حداکثر را برای عرضه سهم در نظر می‌گیریم. برای عرضه خرد مخابرات هم ما حداقل قیمت، 150تومان را در نظر گرفتیم.وی تصریح کرد: ما می‌توانستیم مخابرات را خیلی بیشتر از 150تومانی که عرضه کردیم، بفروشیم؛ چرا که در روز عرضه بیش از 4میلیارد سهم تقاضای روی قیمت 120تومانی وجود داشت. ما به عنوان سازمان خصوصی‌سازی که تنها 2/2میلیارد سهم را در اختیار داشتیم، با توجه به قانون عرضه و تقاضای بازار اگر مخابرات را 170تومان هم عرضه می‌کردیم، خریدار وجود داشت.وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «شما که به تقاضای دو برابری بازار اشاره می‌کنید، اگر دنباله‌رو تقاضای بازار هستید، پس چرا سهم را بالاتر مثلا همان 160 یا 170 تومان عرضه نکردید و با فروش 150 تومانی شما به ارزان فروشی متهم می‌شوید، گفت: ما کف قیمت یعنی 150تومان را عرضه کردیم که بازار رشد کند.
۳۰ روز همان ۳۵ روز است!
رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه زمان نهایی عرضه بانک‌ها با توجه به صحبت‌های متفاوت مدیران سازمان خصوصی‌سازی چه موقع است؟ گفت: تفاوتی در کار نیست. اگر من می‌گویم بانک‌ها تا یک ماه دیگر عرضه نمی‌شوند منظور من این است که ممکن است مثلا به جای 30 روز 35 روز طول بکشد و این نکته به معنی تکذیب این صحبت که بانک‌ها تا یک ماه دیگر وارد بورس می‌شوند، نیست. از طرفی ما تلاش می‌کنیم که هر چه زودتر کارهای لازم را انجام دهیم.
بانک‌ها را نمی‌فروشیم
وی در جواب سوال دیگری که به صحبت‌های اخیر رییس‌کل بانک مرکزی برمی‌گشت که طی آن اعلام شده بود، بانک‌ها عرضه در بورس ندارند و قرار است خصوصی‌سازی آنها از طریق پذیره‌نویسی از محل افزایش سرمایه محقق شود، گفت: ممکن است واگذاری بانک‌ها از طریق ترکیبی انجام شود.
یکی دیگر از مسائلی که بانک‌ها داشتند بحث اساسنامه بود که حل شده به اضافه مشکل صندوق بازنشستگی که کارگروه تشکیل داده‌ایم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما صحبت‌های آقای مظاهری را در مورد واگذاری بانک‌ها تایید می‌کنید، گفت: بله، ما به دنبال این روش واگذاری هم هستیم.
فقط 1400میلیارد تومان به خزانه ریخته‌ایم
مدیرعامل‌سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رقمی که برای خصوصی‌سازی امسال در نظر گرفته شده گفت: ارزش واگذاری‌های امسال ۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده که جز، یک‌هزار میلیارد آن که بابت رد دیون است، سه هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند که از این مبلغ یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان را به حساب خزانه ریخته‌ایم. البته رقم واگذاری‌های امسال بالغ بر ۱۰هزار و ۶۰۰میلیارد تومان شده که تا پایان سال هم بالاتر از این رقم می‌توانیم محقق کنیم.
سرعت در واگذاری سهام شرکت‌ها از نیمه دوم امسال
کردزنگنه در ادامه به میزان واگذاری‌سازمان خصوصی‌سازی از سال ۸۴ تا کنون اشاره کرد و گفت: از سال ۸۴ تا پایان مرداد ماه و در دوره دولت نهم در مجموع ۳۶۶هزار و ۷۷۵میلیارد ریال واگذار شده است که این میزان در سال ۸۴، ۸۶میلیارد تومان، در سال ۸۵، ۲۷۰۰میلیارد تومان، ۸۶، ۲۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان و در پنج ماهه امسال ۱۰هزار و ۶۰۰میلیارد تومان بوده است. زنگنه ادامه داد: از سال ۸۴ تاکنون نیز ۳۳۳ شرکت واگذار شده است که بیشترین میزان واگذاری در سال ۸۶ با ۱۶۷ شرکت بوده است و در پنج ماهه امسال نیز ۵۱ شرکت واگذار شد. در نیمه دوم امسال نیز میزان واگذاری‌ها سرعت می‌گیرد، زیرا در نیمه اول به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌ها، میزان واگذاری تقریبا متوقف می‌شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از سال 84 تاکنون تعداد 57هزار و 675 نفر، سهام ترجیحی کارکنان دریافت کردند که ارزش آن 196میلیارد تومان و تعداد سهام واگذار شده یک میلیارد و 575میلیون سهم بوده است.
وضعیت شرکت‌هادر سبد سهام عدالت
وی میزان واگذاری سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تاکنون واگذاری سه مرحله از این سهام پایان یافته و در مجموع 22میلیون و 500هزار نفر و به ازای هر نفر یک میلیون تومان سهم دریافت کرده‌اند و 50 شرکت تاکنون به این سه مرحله تعلق گرفتند. وی بابیان اینکه سود مرحله اول سهام عدالت در سال گذشته توزیع شد، اضافه کرد: تاکنون غیر از دو شرکتی که مجامع آنها در آذر و بهمن ماه برگزار می‌شود، هزار و 800میلیارد تومان سود شناسایی شده که مربوط به این 50 شرکت است و از مهرماه پرداخت سود مراحل دوم و سوم در سراسر کشور آغاز می‌شود. رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: فرم سهام عدالت سه میلیون ایثارگر توزیع شده و از این هفته جمع‌آوری می‌شود و کار پردازش و مراحل شناسایی آنها در حال انجام است. همچنین یک میلیون و 470هزار نفر تکمیلی مرحله اول شامل بهزیستی، کمیته امداد و 5/6میلیون نفر روستاییان و کارکنان دولت به صورت تکمیلی در حال انجام بوده و از این هفته فرم‌های آنها در سراسر کشور توزیع می‌شود. کردزنگنه اظهار کرد: همچنین حدود 5/2میلیون نفر شامل زنان کارگر سرپرست خانوار، خدام مساجد، بیماری‌های خاص و گروه‌های کوچکی که قبلا مورد تحسین قرار گرفتند، به صورت الکترونیکی تهیه شده و منتظر ارائه اطلاعات هستیم. وی یادآور شد: طبق قانون از 42میلیون نفری که باید سهام عدالت دریافت کنند 5/22میلیون نفر کار آنها به اتمام رسیده و 5/13 میلیون نفر در حال انجام است و با این حساب 36میلیون نفر در پروسه سهام عدالت قرار گرفتند و تنها شش میلیون نفر باقی ماندند که گروه‌های آزاد بوده و تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و مراحل مطالعاتی و نحوه شناسایی آنها طبق برنامه انجام می‌شود.
راه‌اندازی سایت سهام عدالت در هفته دولت
زنگنه همچنین از راه‌اندازی سایت سهام عدالت در هفته دولت خبرداد و گفت: با آغاز هفته دولت سایت رسمی سهام عدالت به آدرس
www.vase.ir شروع به کار کرد و تلفن گویای سهام عدالت به شماره ۲۴- ۸۸۷۲۵۶۲۰ در دبیر خانه مرکزی توزیع سهام عدالت آماده پاسخگویی است. کردزنگنه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در قانون جدید اصل ۴۴، ۴۸ تکلیف از قبیل تصویب‌نامه‌ هیات وزیران، مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، مصوبه هیات عالی واگذاری و سایر نظام‌نامه‌ها پیش‌بینی شده که از این ۴۸ مورد ۴۳ مورد آن رسما توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و مشترکا با سایر وزارتخانه‌ها انجام می‌شود و پنج مورد آن به صورت مستقل توسط دستگاه‌ها انجام خواهد شد.
ستادی برای تدوین آیین‌نامه‌های قانون اصل 44
وی عنوان کرد: همچنین اخیرا وزیر امور اقتصادی و دارایی در شورای راهبردی این وزارت خانه ستادی برای تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها تشکیل دادند که امیدواریم در مهلت قانونی به سرانجام برسد. وی مراحل قبل، حین و بعد از واگذاری شرکت‌های دولتی را مورد توجه قرار داد و گفت: مرحله‌ بعد از واگذاری مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید انجام شده و این از اهداف‌ سازمان خصوصی‌سازی است که بعد از واگذاری شرکت‌ها بررسی کند که آیا این شرکت افزایش بهره‌‌وری داشته و توانسته وضعیت خود را بهبود دهد یا خیر؟ که متاسفانه در کشور تاکنون هیچ مکانیزمی برای این کار مشخص نشده است.
تشکیل معاونت آماده‌سازی و ‌سازماندهی شرکت‌ها
وی در مورد تشکیل معاون اصل ۴۴ در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع سیاست‌های اصل ۴۴ تنها بحث واگذاری نیست، بلکه آماده‌سازی و‌سازماندهی شرکت‌های دولتی ایجاب می‌کند که ساختار وزارت اقتصاد با ساختار جدید متحول شود و حتما باید معاونتی در معاونت اقتصاد متناسب با اصل ۴۴ تشکیل شود و تشکیل این معاونت به معنای موازی کاری با وظایف‌سازمان خصوصی‌سازی نیست.


عکس:موج


عکس ها:آکو سالمی