قیمت هر تن کنسانتره آهن 16هزار تومان افزایش یافت

گروه بورس-علیرضا باغانی:در شرایطی که اخبار متفاوتی در رابطه با افزایش نرخ سنگ‌آهن به گوش می‌رسد و برخی از سنگ‌آهنی‌‌ها از افزایش نرخ ۵۶ درصدی سخن می‌گویند، منابع خبری اخبار دقیق‌تری را در این رابطه اعلام می‌‌کنند. براساس اخبار رسیده طی آخرین توافق‌ انجام شده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد، قیمت کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو برای هر تن جهت فروش به فولاد مبارکه اصفهان ۶۴هزار تومان تعیین شده و قیمت کنسانتره مورد مصرف فولاد خوزستان هم برای هر تن ۶۰هزار تومان توافق شده است.

این منابع می‌افزایند: بنابراین توافق قیمت هرتن کنسانتره گل گهر برای فروش به فولاد مبارکه نیز ۵۹هزار تومان و جهت فروش به فولاد خوزستان ۵۵هزار تومان تعیین شده است.

به گفته منابع خبری، این توافق که تقریبا نهایی شده است و قرار است با تایید ایمیدرو به صورت رسمی اعلام شود، اما دولت به قیمت نهایی فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها رقمی را تحت عنوان بهره‌مالکانه اضافه خواهد کرد که در ظاهر میزان آن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است، ضمن این که حقوق دولتی معادن هم طبق روال گذشته از بهره‌برداران معادن دریافت خواهد شد.

این منابع خبری ادامه می‌دهند: در رابطه با بهره‌مالکانه‌ای که قرار است دولت از سنگ‌آهنی‌ها دریافت کند، این موضوع مطرح است که کمک سالانه فولادسازان به صندوق بازنشستگی جایگزین بخشی از بهره‌ مالکانه مورد انتظار دولت شود که البته همه موارد در دست بررسی است.

دولت قبل از افزایش نرخ سنگ‌آهن از بهره‌برداران معادن رقمی معادل یک‌هزار تومان در هر تن به عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کرد، ولی با توجه به آنکه مالکیت معادن از آن دولت است، با افزایش نرخ این محصول باید رقمی تحت عنوان بهره‌مالکانه به دولت پرداخت شود.

قیمت علی‌الحساب کنسانتره چادرملو براساس گزارش ۳ ماهه‌ای که از سوی این شرکت ارائه شده، رقمی معادل ۵۵هزار و ۴۰۰تومان اعلام شده است، حال آن که میانگین قیمت فروش کنسانتره «کچاد» در سال گذشته ۵۰هزار و ۸۰۰تومان بوده است. این شرکت در سال گذشته ۵/۳میلیون تن کنسانتره را به فولاد مبارکه اصفهان تنی ۴۸هزار تومان فروخته است، در حالی که مازاد ۵/۳میلیون تن کنسانتره تولیدی خود را به «فولاد» ۵۸هزار تومان به ازای هر تن به فروش رسانده است.

همچنین چادرملو سال گذشته یک میلیون تن کنسانتره تولیدی خود را به فولاد خوزستان تنی ۴۳هزار تومان فروخته، در حالی که قیمت مازاد فروش کنسانتره تولیدی «کچاد» تا سقف ۴/۱میلیون تن به فولاد خوزستان، ۵۳هزار تومان بوده است.

این تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در سال ۸۶، کنسانتره تولیدی خود را به ذوب‌آهن اصفهان رقمی معادل ۴۸هزار تومان فروخته است، ضمن اینکه در مزایده‌ای که سال گذشته شرکت چادرملو برگزار کرد، شرکت اسمیران در دو نوبت به ترتیب کنسانتره چادرملو را به قیمت‌های ۶۸هزار و ۱۰۰تومان و ۸۷هزار و ۴۰۰تومان خریداری کرده است، حال آنکه گروه ملی فولاد ایران نیز کنسانتره «کچاد» را رقمی معادل ۸۵هزار تومان خریداری کرده است.

چادرملو همچنین گندله تولیدی خود را در سال ۸۶ که مقدار آن ناچیز بود، به قیمت ۱۳۰هزار تومان به ذوب‌آهن اصفهان فروخته که در ظاهر برای قیمت این محصول در توافقات اخیر، اجماع نظری به عمل نیامده است.

همچنین گل‌گهر در ۳ ماه نخست سال‌جاری کنسانتره خود را در بازار داخلی علی‌الحساب رقمی معادل تنی ۳۶هزار تومان فروخته، در حالی که میانگین فروش این شرکت در سال گذشته ۳۶هزارو۵۰۰ تومان بوده است.

منابع خبری گزارش می‌دهند در صورت تایید ایمیدرو و قطعی شدن افزایش نرخ سنگ‌آهن در ارقام اعلام شده، پیش‌بینی سود چادرملو از ۱۲۶تومان به حدود ۲۰۰تومان خواهد رسید و گل‌گهر هم می‌تواند EPS خود را از ۳۰۰تومان به حدود ۴۰۰تومان برساند.

این منابع خبری احتمال می‌دهند که نزدیک شدن زمان توافق نهایی برسر افزایش نرخ سنگ‌آهن نماد دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران و سرمایه‌گذاری معادن‌و‌فلزات را در آستانه توقف قرار می‌دهد.با افزایش نرخ سنگ‌آهن، فروش دو شرکت چادرملو و گل‌گهر نیز که از ابتدای سال به صورت علی‌الحساب صورت گرفته است تغییر کرده و مابه‌تفاوت فروش‌های انجام‌شده نیز از خریداران دریافت می‌شود.

گفتنی است، شرکت چادرملو که به تازگی طرح گندله‌سازی آن به بهره‌برداری رسیده، قیمت هر تن گندله را در بودجه سال ۸۷ خود رقمی معادل ۱۸۰هزار تومان لحاظ کرده است.

چندی پیش دنیای اقتصاد در مطلبی تحت عنوان «شرط بزرگ فولادسازان برای افزایش نرخ کنسانتره» به نقل قول از رییس هیات‌مدیره چادرملو نوشته بود که قیمت سنگ‌آهن علی‌الحساب ۶۵هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در این مطلب از شرط فولادسازان برای افزایش نرخ کنسانتره و تقبل کمک سالانه آنان به صندوق بازنشستگی فولاد از سوی سنگ‌آهنی‌ها سخن گفته شده بود.