ایسنا- انتخاب حسابدار اصلح توسط کمیته ویژه، مانع از جریان عادی کار می‌شود و باید این ادبیات اصلاح شده و حسابدار توسط مجمع عمومی تعیین شود. هوشنگ خستویی ـ رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ـ با اشاره به انتخاب حسابدار اصلح و انتقاد از اجرای این طرح گفت: در حال حاضر کمیته‌ای متشکل از دبیر کل جامعه حسابداران رسمی و معاونین مالیاتی در وزارت دارایی و مدیرعامل سازمان حسابرسی تشکیل شده که برخی از اقدامات بزرگی که سازمان حسابرسی قصد انجام دارد (مانند حسابرسی بانک‌ها) را این کارگروه تعیین می‌کند که فعالیت توسط کدام حسابدار رسمی انجام شود.

وی با بیان اینکه با گذشت یک ماه از آغاز به کار کمیته تاکنون نتیجه خاصی حاصل نشده است، خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه و مجمع عمومی صاحبان سهام هر بنگاه فارغ از اینکه متعلق به دولت باشد یا نباشد، می‌تواند طبق مقررات جامعه حسابداران ایران فردی را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب کند در صورتی که انتخاب حسابرس و بازرس توسط کمیته مانع از این می‌شود که کار جریان عادی خود را طی کند. وی با انتقاد از انتخاب حسابدار اصلح عنوان کرد: از زمانی که گفته می‌شود حسابرس اصلح، ناخودآگاه ذهن به سمتی می‌رود که ممکن است حسابدار ناصالح هم وجود داشته باشد، بنابراین به کار بردن چنین واژه‌ای صحیح نبوده و تعیین حسابدار اصلح ضرورتی ندارد.

خستویی در ادامه اظهار کرد: اگر می‌خواهید خصوصی سازی را تعمیم دهیم باید سعی کنیم که اخلاق حرفه‌ای در جایگاه خود قرار گرفته و خصوصی سازی در کشور با رعایت کامل حقوق شهروندی و مقررات جامعه و کشور حرکت کند و تحول اخلاق نیز وجود داشته باشد.