گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: بورس تهران طی هفته‌ای که گذشت شاهد چهار اتفاق مهم ولی اثرگذار بود. فولاد مبارکه صف ندارد

سرانجام پس از دو ماه، صف فروش سهام فولاد مبارکه جمع شد.

سهام فولاد مبارکه که طی دو ماه گذشته روند نزولی قیمت را آغاز کرده بود به مرحله‌ای رسید که فروشندگان را از عرضه منصرف کرد.

قیمت هر سهم فولاد مبارکه پس از بازگشایی نماد این شرکت تا حدود ۶۲۵تومان هم بالا رفت و پس از آن به سرعت رو به کاهش رفت، تا جایی که به جمع شدن صف فروش شرکت انجامید.

بازگشت سایپا به تابلو

باز شدن نماد سایپا پس از گذشت یک ماه و نیم از دیگر اتفاقات هفته گذشته بود.

نماد سایپا در شرایطی متوقف بود که اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه خود را به بورس ارائه کرده بود.

به اعتقاد کارشناسان بازار، دلیل توقف نماد سایپا، تقسیم سود بالا در مجمع بود که پس از بازگشایی می‌توانست موجب تاثیر منفی روی شاخص شود. پیش‌بینی کارشناسان چندان دور از واقعیت نبود. باز شدن نماد سایپا پس از تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه ۷/۷درصدی از محل سود انباشته در روز سه‌شنبه کاهش ۱۰۰واحدی شاخص قیمت را به همراه داشت.

افزایش قیمت سنگ‌آهن

افزایش قیمت سنگ‌آهن از جمله اتفاقاتی بود که سرانجام در هفته گذشته به وقوع پیوست و در پی آن قیمت هر تن کنسانتره سنگ‌آهن ۱۶هزار تومان افزایش یافت.

در حالی توافق فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها بر سر قیمت‌های جدید نهایی شد که قرار است تولیدکنندگان این محصول ۱۱هزار تومان به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد پرداخت کند. این بهره مالکانه در گذشته رقمی معادل یک‌هزار تومان بود.

بر این اساس به رغم تلاش فولادسازان برای متقاعد کردن دولت به پرداخت کمک سالانه آنان به صندوق بازنشستگی دولت آنها ظاهرا وادار به پذیرش ۱۱ برابری بهره مالکانه شدند.

به هر حال در شرایطی که سنگ‌آهن ماده اولیه فولادی‌ها است، ولی این نمادها تعدیلی از بابت افزایش قیمت‌ سنگ‌آهن نداشتند و در فضایی شبیه گذشته قرار دارند.

اما نماد سنگ‌آهنی‌های بورس مثل گل‌گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای تعدیل قیمت بسته شده است.

LME بازار را به اشتباه انداخت

روز سه‌شنبه بورس فلزات لندن (LME) قیمت بیلت فولاد را در مدیترانه به جای ۷۵۰دلار به اشتباه ۱۰۰۰دلار اعلام کرد. اشتباهی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سهام، منجر به جمع شدن صف فروش فولاد خوزستان شد.

صفی که طی دو روز قبل از آن همچنان ادامه داشت. دلیل دیگری برای جمع شدن آن غیر از یک اشتباه نبود.

بازار در حالی تحت تاثیر این اشتباه قرار گرفت که قیمت بیلت در خاور دور ۶۷۰دلار و از سویی قیمت قراردادهای سه ماهه مدیترانه نیز ۷۲۰دلار بود.