گروه بورس- مجید اسکندری:شرکت چادرملو در گزارش پنج ماهه خود قیمت فروش گندله را به صورت میانگین، هر تن حدود 150هزار تومان و برای کل سال نیز قیمت 180هزار تومان در هر تن اعلام کرده است.

یکی از مدیران شرکت در این زمینه به خبرنگار ما گفت: قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی، قائم سپاهان و ... با قیمت ۱۸۰هزار تومان بوده و قیمت میانگین حدود ۱۵۰هزار تومان به صورت علی‌‌الحساب اعلام شده و در حال حاضر نیز، میانگین قیمت ۱۶۰هزار تومان در هر تن است، البته قرارداد با ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۱۵۶هزار تومان بسته شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه امسال، ایمیدرو در قیمت‌گذاری دخالتی ندارد، قیمت‌هایی که در اصلاحیه بودجه شرکت آمده، براساس تعامل با خریداران است و دستوری نیست.وی درباره وضعیت تولیدات شرکت به خبرنگار ما گفت: چادرملو در سال گذشته حدود 6میلیون و 502هزار تن کنسانتره تولید کرده است که از این میزان، نزدیک به 300هزار تن کنسانتره برای آماده‌سازی موجودی مواد اولیه به کارخانه گندله‌سازی، 4میلیون تن به فولاد مبارکه، یک میلیون و 400هزار تن به فولاد خوزستان و نزدیک به 100هزار تن به ذوب‌آهن اصفهان حمل شده و حدود 700هزار تن نیز موجودی پایان دوره بوده است.
این مدیر افزود: امسال پیش‌بینی شرکت، ۶میلیون و ۷۰۰هزار تن کنسانتره است، اما امیدواریم با روند فعلی به ۷میلیون تن برسیم که از این میزان، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن به کارخانه گندله‌سازی، ۴میلیون تن به فولاد مبارکه، یک میلیون و ۴۰۰هزار تن به فولاد مبارکه خواهد رفت و باقیمانده کنسانتره تقریبا معادل پارسال خواهد بود.وی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره پیش‌بینی رشد ۵/۲برابری بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته و اینکه آیا این رقم با فرض پرداخت ۵۵میلیارد تومان به صندوق کارکنان فولاد و رشد سالانه ۱۰درصدی بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته، کمی بیش از حد معمول نیست، گفت: ‌رشد بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته به صورت میانگین بیش از ۱۰درصد است و اختلاف بین قیمت تمام‌شده کالای فروش‌رفته در پیش‌بینی فعلی با قیمت تمام‌شده کالای فروش‌رفته قبلی، تنها مربوط به تاثیر عدد ۱۱۰هزار ریال به ازای فروش هر تن کنسانتره به شرکت‌های فولاد مبارکه و خوزستان در قیمت تمام‌شده کالای فروش‌رفته است.
وی افزود: ما معمولا هزینه‌ها را کمی دست بالا می‌گیریم تا در تحقق پیش‌بینی‌ها، دچار مشکل نشویم.
این مدیر ادامه داد: معمولا کنسانتره در فرآیند تغلیظ، دارای رطوبت است و ما این کنسانتره را با اعمال ضریب ۵/۹۰درصد به صورت خشک می‌فروشیم، یعنی قیمت کنسانتره مرطوب را در میانگین ۵/۹۰درصد و نیز در ۱۱هزار تومان ضرب می‌کنیم.
وی درباره ظرفیت تولید گندله شرکت گفت: در برخی موارد ما فراتر از ظرفیت اسمی روزانه تولیدکرده‌ایم و حتی به بالای 12هزار تن نیز رسیده‌ایم، اما همیشه نمی‌توانیم این روند را ادامه بدهیم زیرا با مشکل حمل‌و‌نقل کنسانتره از معدن چادرملو به کارخانه گندله‌سازی مواجه‌ایم و با وجود همه مشکلات، همان ارقامی که در بودجه دیده شده، متصور است.
وی افزود: چادرملو امسال یک میلیون و ۵۰۰هزار تن گندله تولید می‌کند البته این میزان برای بقیه سال نخواهد بود زیرا با توجه به یک ماه تعمیرات ادواری و قطعی احتمالی گاز و برق، پیش‌بینی تولید برای بقیه سال، یک میلیون تن محقق خواهد شد.
وی سپس گفت: پیش‌بینی تولید گندله برای سال آینده حداقل 5/2میلیون تن خواهد بود. البته هرقدر کنسانتره بیشتری به کارخانه برسد، تولید بیشتر خواهد بود اما با توجه به ظرفیت 5/1میلیون تنی راه‌آهن، بقیه را باید با کامیون حمل کنیم.
وی درباره قیمت‌ها و ارزش کنسانتره و گندله گفت: با توجه به قیمت‌ها در بازارهای جهان، قیمت‌های فعلی منصفانه است. امسال، اولین سال است که دولت دخالتی در قیمت‌گذاری ندارد و قیمت‌ها از طریق توافق تعیین شده است.
وی در مورد حقوق دولتی معدن گفت: امسال همان رقم 3375ریال سال گذشته را خواهیم پرداخت.
پیش‌بینی سود خالص چادرملو ۷۶درصد افزایش یافت
پیش‌بینی درآمد هر سهم چادرملو برای سال‌مالی 87 اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای امسال با سرمایه دو‌هزارمیلیارد ریال، مبلغ ۱۵۸۵ریال پس از کسر مالیات اعلام کرد.
براساس اطلاعیه 13 شهریور سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی 87 چادرملو در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش 96درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته 136درصد افزایش، سود عملیاتی 73درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 76درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین هیات‌مدیره شرکت اعلام کرده است، تصمیم دارد پیشنهاد تصمیم ۷۰درصد سود خالص سال ۸۷ بین سهامداران به مجمع عمومی سالانه پیشنهاد کند.
این در حالی است که شرکت در 27 بهمن 86 پیشنهاد هیات‌مدیره در خصوص تقسیم سود بین سهامداران را به میزان 80درصد سود خالص اعلام کرده بود.
یادآور می‌‌شود شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال‌مالی ۸۷ را در تاریخ‌های ۲۷ بهمن ۸۶ و ۱۷ تیرماه ۸۷ مبلغ ۱۲۶۴ریال اعلام کرده بود که دلیل تعدیل این رقم، افزایش نرخ‌های فروش کنسانتره و سنگ دانه‌بندی و نیز افزایش قیمت تمام شده کالای فروش‌رفته، اعلام شده است.
چادرملو اعلام کرده است، طرح توسعه خط پنجم با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ 800میلیارد ریال (مخارج انجام‌شده به مبلغ 266 میلیارد و 625میلیون ریال و 8درصد پیشرفت کار و تاریخ بهره‌برداری ابتدای فروردین‌ماه سال 1391) و نوسازی ماشین‌آلات معدنی با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ 550میلیارد ریال (مخارج انجام‌شده تاکنون مبلغ 247 میلیارد و 702میلیون ریال و 45درصد پیشرفت کار و بهره‌برداری تدریجی) را در دست اجرا دارد.
شرکت در ۲۷ بهمن ۸۶ تاریخ بهره‌برداری از طرح توسعه خط ۵ را پایان مهرماه سال ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که دلیل تغییر زمان بهره‌برداری را عمدتا ناشی از پیچیده‌تر شدن شرایط تحویل ماشین‌آلات توسط سازندگان خارجی و افزایش مخارج انجام ‌شده را نیز بابت پیش‌پرداخت تامین بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات خارجی در وجه سازندگان، پیش‌پرداخت سازندگان ماشین‌آلات داخلی و برای عملیات ساختمانی و سیویل در وجه پیمانکار اعلام کرده است.