فارس- طی ۵ ماه ابتدای امسال ۹۴هزار و ۵۰۳کد سهامداری جدید صادر شد.

آمارهای رسمی در حالی از صدور ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار سهامدار کد معاملاتی برای ۷۵‌میلیون نفر ایرانی حکایت دارند که براساس این متغیر فقط ۲/۳ از جمعیت ایران سهامدار بوده که از این تعداد ۷۰۰ تا ۸۰۰‌هزار نفر به عنوان سهامدار فعال در بازار سرمایه حضور داشته و باقی سهامداران در قالب سهامداران قدیمی یا کارکنان شرکت‌ها و سهامدار غیر فعال هستند.

تعداد کدهای جدید معاملاتی صادر شده در مقاطع مختلف به منزله میزان مشارکت عمومی در بورس است که این متغیر در ۵ ماه ابتدایی سال و طی ۹۹ روز کاری بورس و در ۲۱ تالار منطقه‌ای سراسر کشور ۹۴‌هزار و ۵۰۳ کد جدید بوده که ارزش خرید و فروش سهام این تعداد کد معاملاتی جدید در طول مدت یاد شده بالغ بر ۱۷‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است.

براساس آمار منتشره در خصوص کدهای معاملاتی ایجاد شده و ارزش خرید و فروش در ۵ ماه نخست سال، تهرانی‌ها ۱۱‌هزار و ۶۲۲ کد جدید معاملاتی را از بورس دریافت کرده و با این تعداد کد بیش از ۶/۱۱‌هزار‌میلیارد تومان معامله انجام دادند. این آمار در شرایطی از مشارکت ۹/۳۲درصدی تهرانی‌ها در اخذ کد معاملاتی و ۱/۶۸درصدی ارزش خرید و فروش سهام در میان ۲۱ تالار منطقه‌ای سراسر کشور حکایت دارند که اصفهانی‌ها در قبال دریافت ۲‌هزار و ۸۰۱ کد جدید به میزان ۷۴۱‌میلیارد تومان داد و ستد کردند اما سرمایه‌گذاران ساکن کیش با دریافت ۲۴۴ کد معاملاتی افزون بر‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد تومان برای خرید و فروش سهام شرکت‌های بورس صرف کرده‌اند.

سرمایه‌‌گذاران جدید حقوقی و حقیقی ساکن مشهد نیز در طول ۹۹ روز کاری بورس در ۵ ماه نخست سال‌ ۱۰هزار و ۸۲۴ کد جدید معاملاتی دریافت کرده و با این تعداد که ۷۴۰‌میلیارد تومان معامله کرده‌اند. براساس ارزش خرید و فروش کدهای جدید معاملاتی در سایر استان‌ها به ترتیب قم، زنجان، تبریز، کرج، شیراز، رشت، ساری، کرمان، قزوین، اردبیل، یزد، ارومیه، سمنان، اهواز، کرمانشاه، همدان، زاهدان، اراک، بندرعباس، بابل، گرگان و بوشهر قرار گرفته‌اند.

همچنین در طول ۵ ماه نخست سال فقط ۶ کد جدید برای ساکنان کاشان صادر شده که این تعداد فقط یک‌میلیارد تومان خرید و فروش انجام داده‌اند.