بازدهی صندوق های سرمایه گذاری؛ از صفر تا81 درصد
عکس:حمید جانی‌پور
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ که الزامات مطرح شده از سوی سازمان بورس را رعایت کرده‌اند، بسیار باثبات‌تر از صندوق‌هایی هستند که پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت صنایع محدود برده‌اند.

«رضا کیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: رفتن به سمت سرمایه‌گذاری در صنایعی که در کوتاه‌مدت سودآوری دارند، ممکن است NAV صندوق‌ها را برای مقطع کوتاهی بالا ببرد، ولی از طرف دیگر ریسک پرتفوی صندوق‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.
وی محدودیت‌های مطرح شده در نحوه عملکرد صندوق‌ها از سوی سازمان بورس را به نفع بازار و صندوق‌ها برشمرد و گفت: سخت‌گیری‌هایی که در بورس تهران برای عملکرد صندوق‌ها تعریف شده در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در سطح پایین‌تری قرار دارد.
وی تصریح کرد: بنا نیست که صندوق‌ها ریسکی باشند، بلکه ضروری است که این صندوق‌ها به دلیل داشتن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای ریسک معقولی را در سرمایه‌گذاری‌های خود لحاظ کنند. این امر علاوه بر ثبات بخشیدن به عملکرد صندوق‌ها، جذابیت‌های لازم را برای فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها فراهم خواهد کرد.
اول مدیر بعد ضامن
«کیانی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «اگر زمانی بازدهی صندوق‌ها منفی شود و سرمایه‌‌گذاران قصد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را داشته باشند، چنانچه مدیران صندوق از ابطال واحد خودداری کنند، سازمان بورس چه اهرم تنبیهی برای این کار در نظر گرفته» گفت: وظیفه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در درجه اول بر عهده مدیر صندوق است. چنانچه زمانی پیش آید که به دلیل منفی بودن بازار، مدیر وجوه لازم را برای ابطال واحدها در اختیار نداشته باشد، ضامن صندوق وارد عمل می‌شود. مطابق اساس‌نامه فعالیت صندوق‌ها هم، ضامن موظف است که تمام واحدها را به NAV روز صندوق از سرمایه‌گذاران خریداری کند.وی تصریح کرد: از آنجا که ضامن صندوق‌ بالاترین کارمزد را در میان ارکان صندوق دریافت می‌کند، بنابراین حضور ضامن در مواقع نیاز مطابق اساسنامه ضروری است. البته از زمان فعالیت صندوق‌ها تا کنون چنین حالتی پیش نیامده که ضامن به طور مستقیم وارد عمل شود.وی مرجع اصلی حل اختلاف بین سرمایه‌گذاران و صندوق را سازمان بورس عنوان کرد و گفت: سازمان هر گونه ضرر و زیانی را که ناشی از عدم انجام وظایف قانونی و مقررات صندوق باشد، پیگیری می‌کند و رکنی که تخطی از وظایف قانونی داشته، باید پاسخ‌گو باشد. البته این امر به معنی پاسخ‌گو بودن ارکان بازار در قبال افت بازدهی صندوق ها نیست.


استراتژیک بودن توسعه صندوق‌ها
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره این که این تصور وجود دارد که رشد تعداد صندوق‌ها ناشی از رشد بازدهی بورس بوده، گفت: تاسیس و توسعه صندوق‌ها ناشی از تصمیم استراتژیک است و ارتباطی با رونق و رکود بورس ندارد.
البته این مساله را نباید دور از نظر نگاه داشت که چنانچه بازدهی بورس روند مثبتی داشته باشد، قطعا بازدهی صندوق‌ها هم رشد خواهد کرد.
بازدهی صندوق‌ها به ۲۹درصد رسید
در حالی که به طور متوسط 97 روز از عمر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گذرد، بازدهی آن‌ها به 29درصد رسیده است. «ایمان مقدسیان»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس ضمن اشاره به پنجم فروردین‌ماه، زمان آغاز به کار صندوق‌ها گفت: شروع به کار صندوق‌ها این فرصت را فراهم کرد که سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای از مدیریت حرفه‌ای استفاده کنند و هم‌افزایی سرمایه‌های کوچک منجر به استفاده بهینه از سرمایه‌های خرد شود. وی ادامه داد: تعداد این صندوق‌ها در ماه اول امسال 3 صندوق بود در حالی که تعداد این صندوق‌ها در حال حاضر به عدد 13 رسیده و چند صندوق نیز مراحل کسب مجوز برای شروع فعالیت را طی می‌کنند.
وی درباره نحوه بازدهی و عملکرد ماه گذشته صندوق‌ها گفت: طی مدت یاد شده بهترین عملکرد از لحاظ بازدهی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری آگاه بود و پس از این صندوق صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی و کارگزاری بانک سپه قرار دارند.
این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب 6/13، 29/5 و 4/4درصد بازدهی داشته‌اند. وی افزود: از لحاظ بازدهی روزانه تا چهارشنبه هفته گذشته سه صندوق کارگزاری بانک ملی، آگاه و پیشتاز بهترین بازدهی‌ها را کسب کرده‌اند که به ترتیب متوسط بازدهی آنها برابر با 67صدم درصد، 45صدم درصد و 37صدم درصد در هر روز از فعالیتشان بوده است.


باثبات‌ها در بازدهی
همچنین از لحاظ ثبات در بازدهی در صندوق‌هایی که بیش از سه ماه از فعالیت شان می‌گذرد، سه صندوق پیشتاز، نهایت‌نگر و کارگزاری بانک ملی بیشترین ثبات را در فعالیتشان داشته‌اند و بازدهی آن‌ها از ابتدای تاسیس به ترتیب برابر با ۴۵، ۴۹ و ۸۲درصد بوده است.مقدسیان درباره حجم معاملات صندوق‌ها طی هفته گذشته گفت: در هفته گذشته حجم معاملات صندوق‌ها برابر با ۱۸میلیارد و ۴۲۹میلیون ریال بود که ۶میلیارد و ۸۸۵میلیون ریال آن به خرید و ۱۱میلیارد و ۵۵۴میلیون ریال آن به فروش اختصاص داشت. بیشترین حجم معامله در هفته گذشته متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین بود که با ۲میلیارد و ۵۹۳میلیون ریال خرید و ۳میلیارد و ۵۱۵میلیون ریال فروش، بیشترین سهم از حجم معاملات را به خود اختصاص داد.


رسیدن ارزش صندوق‌ها به 136میلیارد ریال
این کارشناس ارزش صندوق‌ها را تا چهارشنبه هفته گذشته حدود ۱۳۶میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با بیش از ۲۵میلیارد ریال، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده است.
پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری حافظ و نهایت نگر به ترتیب با 15میلیارد و 27میلیون ریال و همچنین 15میلیارد و 327میلیون ریال بیشترین ارزش را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا هستند.
وی یادآور شد: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی تا چهارشنبه هفته گذشته در صندوق‌ها به ۸۳۰ نفر و درصد مالکیت آنها به ۵۶درصد رسیده است. از حیث تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی، صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با داشتن بیش از ۲۳۸ نفر سرمایه‌گذار رتبه اول را به خود اختصاص داده است.