گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: «کشتیرانی»، «پالایشگاه نفت اصفهان»، «مخابرات»، «تایدواتر»، «چادر ملو» و «سازمان خصوصی‌سازی» خبرسازان این هفته بورس این هفته بورس بودند. تحریم، کشتیرانی را متوقف کرد

اولین روز کاری این هفته با توقف نماد کشتیرانی مصادف بود.اعلام «شرکت کشتیرانی در لیست شرکت‌های تحریمی» که بعدازظهر روز چهارشنبه هفته قبل صورت گرفت، باعث ایجاد صف فروش برای این شرکت و توقف اضطراری نماد آن از سوی بورس شد.مدیرعامل شرکت بورس دلیل توقف نماد کشتیرانی را تعدیل سود هر سهم سال ۸۷ و ثبت اطلاعات در خصوص اثر تحریم شرکت بر عملکرد سال‌جاری اعلام کرد.وی تاکید کرد که توقف نماد این شرکت در راستای حفظ شاخص نبوده بلکه موضوع با اهمیت، سلامت بازار، جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها و نقدشوندگی در بازار است.

«حتاید» در راند هفتم رفت

در دومین روز این هفته پس از هفت روز رقابت بلوک ۲۴/۴۲درصدی «تایدواتر» را سرانجام شرکتی خرید که تنها دو روز به صحنه رقابت پا گذاشته بود.

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران که از پیمانکاران صنایع نفت و گاز است با تنها یک ریال بیشتر از قیمت پیشنهاد «مهر اقتصاد ایرانیان» توانست صاحب سهام مدیریتی «حتاید» با قیمت ۱۸هزار و ۳ ریال شود.

این شرکت در شرایطی معامله را انجام داد که ارزش بلوک نسبت به عرضه در روز اول با ۶۰درصد افزایش به ۶۴میلیارد تومان رسید.اما همزمان با انجام این معامله، سخن از احتمال خرید این بلوک در قالب یک کنسرسیوم است.

شاخص چگونه مثبت شد؟

رشد شاخص یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته‌ای که به پایان رسید، شاخص کل روز دوشنبه پس از یک هفته منفی بودن با رشد ۱۷واحدی دوباره به شرایط مثبت بازگشت و به‌رقم ۱۱هزارو ۶۸۰واحد رسید.این رشد در سایه بازشدن نماد «شپنا» و رشد ۵درصدی قیمت آن اتفاق افتاد که توانست ۲۵واحد تاثیر مثبت برشاخص داشته باشد.در همین حال تبدیل صف فروش مخابرات به صف خرید نیز از دیگر دلایل رشد شاخص شد.

«خصوصی‌سازی» موفق شد!

تحقق بودجه «خصوصی‌سازی» طی ۶ماه نخست امسال از دیگر خبرهای مهم این هفته بود.

مجموع واگذاری‌های «خصوصی‌سازی» تا پایان شهریورماه امسال بالغ بر ۳۳هزار میلیارد ریال بود.

جالب توجه اینکه سازمان خصوصی‌سازی که قرار بود طی ۶ماه ۲۳شرکت را وارد بورس کند تنها با واگذاری ۵درصد از سهام مخابرات ایران و ۵درصد از سهام پالایشگاه نفت اصفهان بودجه ۶ماهه خود را پوشش داد.گرچه باید یادآور شد که فروش بلوکی سهام شرکت‌‌هایی مثل «فولاد مبارکه»، «فولاد خوزستان»، «تراکتورسازی»، و «تایدواتر» که رقم آنها بیش از قیمت‌های پایه بود، دلیل دستیابی سازمان «خصوصی‌سازی» به رقم پیش‌بینی شده واگذاری‌ها در نیمه اول سال بود.

توقف چادرملو

در آخرین روز کاری بورس در این هفته نماد چادرملو بسته شد.علت بسته‌شدن نماد این شرکت وجود اطلاعات متناقض درباره پیش‌بینی سود سال ۸۷ است.

بازدهی بورس

بورس تهران هفته جاری را با افت شش واحدی شاخص‌کل آغاز کرد، اما در آخرین روز کاری هفته معادل نیم‌ درصد رشد هفتگی را تجربه کرد.بازدهی بورس تهران در همین هفته معادل ۲۴/۱درصد اعلام شد که در مقایسه با هفته ماقبل، بورس از شرایط مناسب‌تری برخوردار بود، به‌طوری که بورس در هفته گذشته زیان ۳۲/۱درصدی را شاهد بود.

ارزش یک‌هزار میلیاردی معاملات

ارزش معاملات بورس در این هفته از یک هزار میلیارد ریال گذشت.به‌گزارش خبرنگار ما طی این هفته تعداد ۲۱هزارو ۵۲۰نفر ۵۶۵میلیون‌و‌۳۳۰هزارو ۱۲۴سهم را در ۴۸هزارو ۴۷۸نوبت به ارزش یک‌هزارو ۴۱۴میلیاردو ۷۴۵میلیون ریال معامله کردند.

مخابرات پرطرفدارتر از همه

بیشترین ارزش معاملات این هفته متعلق به مخابرات ایران بود. ارزش معاملات این شرکت بالغ بر ۵۷۵میلیاردو ۱۶۹میلیون ریال بود. همچنین این شرکت پرطرفدارترین شرکت بورس در این هفته بود.گروه مخابرات با داشتن تنها یک شرکت «مخابرات ایران» بیشترین ارزش معاملات را در بین سایر گروه‌های بورس داشت.

«شپنا» در جایگاه دوم معاملات

پالایش نفت اصفهان نیز دومین شرکت بورس از لحاظ ارزش معاملات بود.این شرکت با ۳۹۸میلیاردو ۷۲۲میلیون ریال اختلاف نسبت به مخابرات در جایگاه دوم بیشترین ارزش معاملات ایستاد.ارزش معاملات این شرکت بالغ بر ۱۷۶میلیاردو ۴۴۷میلیون ریال بود. سهام «شپنا» در این هفته توسط سه‌هزارو ۵۶۴نفر در ۵هزارو ۹۵۰نوبت معامله شد.وجود پالایش نفت اصفهان به‌عنوان یکی از سه شرکت گروه صنعت فرآورده‌های نفتی باعث شد تا این گروه نیز دومین رتبه را از لحاظ ارزش بازار در میان گروه‌های فعال در بورس کسب کند.

بانک پارسیان بهترین در گروه واسطه‌گری‌ها

بانک پارسیان با ۸۹میلیاردو ۵۱۳میلیون ریال ارزش معامله رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. این شرکت نیز توانست گروه واسطه‌گری‌های مالی را در جایگاه سوم بیشترین ارزش معاملات در میان گروه‌‌های بورس قرار دهد.

بالاترین بازدهی هفتگی

بنابراین گزارش بیشترین تغییر قیمت سهام در این هفته متعلق به رادیاتور ایران بود. این شرکت طی هفته‌ای که به پایان رسید ۲۷/۲۷درصد نوسان را تجربه کرد.