ترجمه: دکتر پرویز پیری

تنظیم: حافظ علی‌پور

بخش ششم۲

-۱-۳.قوانین محدودکننده مشارکت در دستکاری در زمان عرضه اولیه

عرضه اولیه اوراق سهام، مشوق‌ها و فرصت‌های خاصی را برای دستکاری‌کنندگان بازار پدید می‌آورد. ممکن است در زمان عرضه اولیه، فعالیت‌های دستکاری برای افزایش عایدات ناشی از عرضه اولیه از طریق افزایش قیمت بازار نسبت به قیمت عرضه انجام شده یا تلاش شود یا قیمت مصنوعی برای جلوگیری از شکست عرضه اولیه شکل گیرد. از آنجا که درستی قیمت در زمان عرضه اولیه ضروری است، در برخی حوزه‌ها قوانینی جهت جلوگیری از ایجاد قیمت‌های مصنوعی توسط ذی‌نفعان، وضع شده است.

قوانین محدودکننده فعالیت بازار در زمان عرضه‌ها به عنوان یک مکانیسم قیمت‌گذاری مستقل برای محافظت از سلامت بازار معاملات اوراق سهام وضع شده‌اند. قوانین روی افرادی تمرکز می‌کنند که به طور بالقوه و با استفاده از فعالیت‌های دستکاری می‌توانند از عرضه‌ها سود ببرند. افرادی از قبیل پذیره‌نویسان، انتشاردهندگان، فروشندگان اوراق سهام و دیگر افرادی که در عرضه سهام دخیل هستند، این قوانین به جای تلاش برای اعلام موضوع پس از دستکاری، به پیشگیری از آن اهتمام می‌ورزند؛ بنابراین چنین قوانینی نیازمند مدرک برای اثبات مقاصد و اهداف دستکارانه مسوولان توزیع اوراق سهام نیست.

۳-۱-۳. روش‌های محاسبه شاخص

روش‌های متفاوتی جهت محاسبه شاخص وجود دارد که عبارتند از: محاسبه بر مبنای وزن سرمایه، محاسبه بر مبنای وزن سرمایه تعدیل‌شده، محاسبه بر مبنای وزن برابری ارزش و محاسبه بر مبنای وزن برابری ارزش تعدیل‌شده. در برخی حوزه‌ها، اجزای وزن‌دهی هر سه ماه یک بار بررسی و در صورت نیاز تغییر می‌یابد. به‌علاوه اصلاحات بین دوره‌های سه ماهه برای انعکاس اقدامات شرکت، انتشار و بازخرید سهام و سایر وقایع با اهمیت انجام می‌شود.